וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ת"א מתמלאת - הפריפריה מתרוקנת

גיא ליברמן ואריק מירובסקי

11.6.2009 / 13:14

מחקר חדש של מינהל מקרקעי ישראל מגלה כי המדינה אינה עומדת ביעדים שהציבה לעצמה בתוכנית המתאר הארצית

מדינת ישראל אינה עומדת ביעדים שהציבה לעצמה בתוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 35, ובראשם חיזוק הפריפריה - כך עולה ממחקר שנערך עבור מינהל מקרקעי ישראל. המחקר מגלה כי מעבר האוכלוסייה לאזור המרכז מתרחש בקצב מהיר בהרבה מזה שהכתיבה התוכנית, בעוד שערי הפריפריה מתרוקנות - בניגוד למתווה בתוכנית.

"גילינו שלתמ"א 35 פוטנציאל לא ממומש, ועל גופי התכנון לבחון את הגורמים לכך", אומר ראש האגף לתכנון ופיתוח במינהל, רפי אלמליח, שביצע את המחקר בשיתוף מכון תוכן תכנון כלכלה וניהול בראשות ברוך בורוכוב. אחת הבעיות שמקשות על מימוש התמ"א, שאושרה בסוף 2005, היא עיכוב בפינוי מחנות צה"ל השוכנים על קרקעות שהוקצו לפיתוח עירוני, כמו אזור מטווח 24 בראשון לציון. כמה מהמחנות לא רק שאינם מתפנים, אלא אף קולטים פעילויות נוספות. בעיה נוספת נוגעת לקרקעות חקלאיות שייעודן היה אמור להשתנות לצורכי בנייה. מתברר כי בעת כתיבת התוכנית לא הובאו בחשבון הפיצויים שיש לשלם לבעלי הקרקעות, דבר שגורם לעיכוב ניכר בשינוי הייעוד.

הפערים הגדולים ביותר בין היעדים לבין המציאות בשטח נמצאים בפריפריה. לפי המחקר, מספר התושבים באזור חיפה נמוך ב-58 אלף ביחס ליעד ל-2009 כפי שעולה מהתוכנית, ואילו באזור באר שבע מספר התושבים נמוך ב-35 אלף. לעומת זאת, מספר התושבים באזור תל אביב גבוה ב-52 אלף מהתחזית, באזור ירושלים הוא גבוה ב-48 אלף ובאזור פתח תקוה - ב-33 אלף.

"המדינה לא יצרה תמריץ לאוכלוסייה ללכת לפריפריה. התמריץ הוא שילוב של חינוך, מערכת תחבורה יעילה למרכז ויצירת מקומות עבודה. אז מה הפלא שכולם רוצים לגור במרכז - דבר שמביא שם לעלייה במחירי הקרקע", אומר אלמליח.

תמ"א 35 מבוססת על עבודת המחקר "ישראל 2020", שבה הגדיר צוות גדול של חוקרים את היעדים שאליהם צריכה התוכנית לשאוף. פרופ' אדם מזור, שעמד בראש הצוות שגיבש את "ישראל 2020", מסכים כי יעדי התוכנית לא הושגו. "הפריפריות שלנו לא תמיד התפתחו לכיוון הרצוי, ולא תמיד בהיקפים שהתוכנית כיוונה אליהם", הוא אומר. "במדינה דמוקרטית קשה להכריח אנשים להגיע לפריפריה וקל הרבה יותר לשכנע אותם להגיע לתל אביב. אני לא חושב שיש צורך בשינוי תמ"א 35. צריך לעקוב אחרי ערי פריפריה שכן מצליחות, ללמוד מדוע הערים הסמוכות להן נותרו מאחור - ולהפיק לקחים".

במשרד השיכון מודעים לבעיה. בחוברת שפירסם באחרונה המשרד נכתב כי יש צורך במתן סיוע לפריפריה באמצעות "'ארגז כלים משולב', שיכלול בעת ובעונה אחת שיפור נגישות, פתרונות תעסוקתיים מתאימים, דיור בתנאים אטרקטיוויים, ושיפור של השירותים, החינוך ותדמית היישוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully