וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר מחלק ציונים לברננקי: "מגיע לו ציון A+ על הטיפול במשבר; אסור למהר להעלות הריבית בארה"ב"

סוכנויות הידיעות

11.6.2009 / 17:30

נגיד בנק ישראל לבלומברג: רק משום שאנשים צווחים לגבי אינפלציה, לא צריך למהר להעלות הריבית



נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר היום כי הבנק הפדרלי בארה"ב צריך להיזהר מפני מצב בו יתחיל להעלות את הריבית בארה"ב מוקדם מדי, רק משום שאנשים "צווחים" כדבריו לגבי אינפלציה, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג.



פישר אמר עוד בראיון כי הוא מעניק ליו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, ציון של a פלוס עבור אופן טיפולו במשבר הפיננסי.



בראיון בלעדי ל-markerweek ציין פישר את תחזיתו למיתון העולמי, והתייחס למצב כלכלת ישראל ביחס לכלכלה הגלובלית.



פישר: "המיתון עוד לא נבלם. עד סוף השנה נגיע לשפל אבל היציאה לא תהיה כל כך מהירה. יש אפשרות שעד סוף השנה, אולי בתחילת שנה הבאה, נחזור לצמיחה, אבל עד אז צריך להביא בחשבון שהאבטלה היא תופעה שנמצאת בפיגור אחרי התמ"ג, ושהיא עלולה לגדול בתחילת 2010"



"אנחנו צריכים להסתכל רק שבעה חודשים אחורה, כשליהמן ברדרס נפלה וכל העולם נכנס לשיתוק. היו שווקים, בעיקר שוקי הניירות המסחריים, שפשוט הפסיקו לפעול. הבעיה היא שחברות שהתממנו דרך השווקים האלה לא היו יכולות לקבל מימון, ורואים את זה בנתוני היצוא העולמי. לא ראינו בעבר תופעות כאלה. לא היה לגמרי ברור אם יש לנו את הכלים לטפל במצב כזה.



"ואז הבנק המרכזי האמריקאי נכנס בכוח, ותוך חודשיים הזרים למשק 1.4 טריליון דולר והגדיל את המאזן של ארה"ב פי 2.5. זאת כמות עצומה, ששווה לתמ"ג של חודש וחצי. לא ראינו דברים ברמה הזו. ובכל זאת במשך כמה חודשים נשארה פרמיית הסיכון גבוהה, 3%, פשוט כלום לא פעל. עכשיו זה כבר פועל. אין לי ספק שאם לא היו פועלים, המצב היה הרבה יותר חריף. זה הוציא אותנו מההיבט הכי קריטי של המשבר - הקריסה הפיננסית. הצילו אותנו ממצב קשה יותר מהמצב הנוכחי. אין ספק שזו היתה טעות לתת לליהמן לקרוס. אף אחד לא ידע אם התרופה תצליח, אבל בסוף זה הצליח. עכשיו כולם יכולים להתלונן שזה היה מוגזם. לכל מי ששרד יש ביטחון להעביר ביקורת על הבנקים המרכזיים".



האם אנחנו רואים עכשיו את היציאה מהמיתון?



"אנחנו רואים שלא הגענו לשפל, אבל אי אפשר לדעת אם משהו עוד עלול לקרות. אני זוכר את המשבר המקסיקני, שהתחיל בדצמבר 1994. כבר חצי שנה אחר כך, המקסיקנים חזרו לשווקים והיו מסוגלים לגייס כסף. לרבים נראה כאילו הם יצאו מהמשבר, אבל בסוף השנה הגישה הממשלה תקציב לא משכנע, ומקסיקו חזרה למשבר. אתה לא יודע אם יצאת מהמשבר במשך שנה לאחריו. הסימנים שאנחנו רואים עכשיו, לפחות הציפיות, הם שהמשק יתחיל לצמוח במחצית השנייה של השנה. זה שינוי גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully