וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצאו נפט בביומד?

ד"ר דפנה פפר

11.6.2009 / 19:16

חלק גדול ממניות הביומד זינקו במאות אחוזים במחזורי מסחר עצומים, וגם הנפט מעורר ספקולציות. ד"ר דפנה פפר מרימה תמרור אזהרה

מצעד הזינוקים בשוק המניות בלט בשני מגזרים מרכזיים: גז ומניות הביומד. בעוד שבסקטור הגז יש לזינוקים הסבר סביר של גילויי בארות גז בשדות תמר ודלית, עם פוטנציאל להמשך קידוחים וגילוי גז - הרי שבמניות הביומד הזינוקים המטאוריים נראים תמוהים. יתכן שחלקם בגדר ספקולציות על גבול ההימור. ניסיון מוצלח בחולה בודד, אל תטעו – חולה אחד בלבד, גרם למניית ביולייט לזנק כמוכת אמוק. חתימת חוזה לריפוי פצעים באמצעות ליפווייב הטיס וטלטל את המניה כשלחברה בקושי יש הון עצמי לתפעול. משאבת אינסולין מכנית גרמה לדי מדיקל זינוק פראי במחזורי מסחר גדולים, ובקיצור: גז מצאו בים ונסים רפואיים-פיננסיים בבורסה.

חובה לציין שבין מניות הביומד יש מספר חברות שנראות רציניות: ביומדיקס שאלי הורוביץ מעורב בניהולה או כלל ביוטכנולוגיה שחתמה מספר הסכמים עם טבע על פיתוחים עתידיים. ייתכן שכן פייט בדרך לפיתוח תרופה אך בסיסה מבחינת הון לא יציב. קמה-דע לעומתה נמצאת על דרך המלך לפריצה ושערה נסק למרומים.

כסף מניע ציפיות

מניות ביומד רבות מונעות על ידי כסף חם שמחפש אקזיטים ורווחי עתק. חברות ביטוח, קרנות הון סיכון, חברות תרופות מוכנות להשקיע כמה מיליוני דולרים בכל חברה בודדת שעוסקת בפיתוח ייחודי מעניין גם אם סיכויי פיתוחו עדיין לא ברורים.

ועדות ההשקעה של הגופים הנ"ל רוצות להיכנס להשקעות גם בחברות שסיכויי הצלחתן מגרדים 10% עד 20% מהמוצר המוצע: אם המוצר יצליח יקטפו רווח הון ענק במיוחד כאשר חברות ענק מחו"ל יתעניינו בפיתוח ובמוצר. אם הסיפור ייכשל, ירשם הפסד של כמה מיליוני דולרים בודדים עימו אפשר לחיות עד לחלום הבא. ברור שהמשקיעים מהציבור אינם מתמצאים בסיפורים ובוודאי שלא בספציפיות הפיתוחים או בשוק הפוטנציאלי שלהם, אבל הודעה בודדת על גילוי עניין מצד טבע, רוש או נובורטיס בחברה מסוימת יוצר מיד גל עליות מדהים למרות שמימוש ההמצאה עדיין רחוק כמזרח ממערב.

ראוי להזכיר לשרויים בחלומות ההתעשרות הקלה את סיפור פארמוס והקנאביס שפעם היה חלום מרתק למשקיעים בישראל ובוול סטריט ואשר הפכה לגרוטאה חלודה. גם חברת אקס.טי.אל חגגה בעבר בטיסות בליסטיות לשחקים וסופה עגום. כל חלום נפגש, אחרי שנה או חמש, עם המציאות והיא לעיתים עצובה. ראו הוזהרתם.

זהב שחור מניע ספקולציות

ואם כבר קידוחי גז – גם הנוזל השחור מצליח לעורר הרבה מאוד הדים בקרב המשקיעים ובבורסה שלנו: השבוע החלה חברת "גבעות" בקידוח לחיפוש נפט באזור ראש העין. בפרסומים אודות הקידוח נמסר שיש סיכוי של 40% לאפשרות מציאת נפט - סיכוי ענק במושגי חיפושי נפט שאפילו נשמע די מוגזם. כשהחלו לחפש נפט בים הצפוני דיברו על 10% - 20% במקרה הטוב.
סיפור הנפט בראש העין נראה מעט דמיוני: בחיפוש הנפט בארץ נכשלנו כישלון חרוץ מאז "חלץ" שגם הוא לא היה מעולם סיפור הצלחה. עד שימצאו, אם בכלל, נפט בראש העין מניות גבעות יעלו וירדו והשמועות יפרחו. מומלץ שוב להיזהר.

הכותבת היא כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully