וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק שמחוץ לישראל

זאב סגל

12.6.2009 / 7:17

בלי פיקוח



>> לפני כשלוש שנים מת מהתקף לב עוזר ברקוביץ, שהיה הממונה על השכר במשרד האוצר. הוא היה סטודנט בתוכנית לימודי המוסמך במדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, שבניהולה ובהוראה בה אני שותף.

ברקוביץ היה אז בראשית תהליך שבו ראה כמעט משימת חיים - הכנסת בנק ישראל תחת כנפיו של השירות הציבורי, כבגוף שחלים עליו כללים רגילים בנושאי שכר ופיקוח. הוא ניהל שורת שיחות עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ועם היועץ המשפטי לממשלה. הוא נועץ בי על הדרך ליישום עקרונות של שוויון הכל בפני החוק, שהיו חלק ממערך השיעור במשפט חוקתי ובאתיקה ציבורית.



המשימה לא צלחה בידו, בעיקר על רקע השקפת יסוד של אנשי הבנק שלפיה הבנק שונה מכל גוף ציבורי אחר. חריגות שכר מדהימות ותנאי עבודה והטבות מיוחדים, שעליהם עמד בהרחבה מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, היו מזמן לחלק מן המציאות הנוהגת. בשורש הסכסוך בין בנק ישראל למשרד האוצר עומדת עתה ההשקפה הזאת - שלפיה נמצא הבנק מחוץ לישראל, מחוץ לעקרונות המחייבים בשירות הציבורי, כמו הפיקוח על שכר הבכירים.



הבנק טען בהודעתו השבוע כי "זווית הראייה של האוצר מעידה על חוסר הבנה ביחס לבנק המרכזי ועצמאותו ואינה משרתת את המשק הישראלי". זווית הראייה הזוכה לביקורת כה נוקבת מצד הבנק היא זו של פיקוח הממונה על השכר על כולם תוך נקיטה באמות מידה שוויוניות שאינן אמורות להתעלם מהבחנה - שיכולה להיות מוצדקת, לאחר בדיקה - כלפי גוף זה או אחר.



מינהל תקין מחייב פיקוח אחיד ואפקטיווי מבלי להשאיר מיוחסים מחוץ לתחום, שעליהם יחולו כללים אחרים שביסודו של דבר עלולים ליצור סרבול מיותר. שקיפות של הליכי הפיקוח ופרסום תוצאותיו, כנהוג כיום לפי חוק יסודות התקציב, אינם אהודים על הנגיד, המבקש לפעול באפלה - כך כאן וכך גם באי הבהרת הסיבות לפרשת העברתו מתפקידו של יו"ר בנק הפועלים, דני דנקנר. הנגיד - שכל תפקידו הוא זה של שליח ציבור מיומן ומקצועי - אינו חש שהוא חייב דבר לציבור.



ראש הממשלה הטיל על מנכ"ל משרדו אייל גבאי לקדם את החקיקה של חוק בנק ישראל. לחוק היבטים רבים, מהם כאלה שמקרבים את בנק ישראל למדינת ישראל. ייתכן שהקמת מועצה מוניטרית ומועצה מינהלית בבנק תימנע שלטון יחיד של הנגיד, שאינו עולה בקנה אחד עם עקרונות המשפט הציבורי בישראל. בכל מקרה, הסכסוך העיקרי בין הבנק למשרד האוצר, שעניינו בזכות המלה האחרונה בעניין השכר בבנק, אינו יכול להיגמר בהשארת הבנק כטריטוריה נפרדת, מחוץ לתחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully