וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסלנס: המשך החולשה לביקושים של תזקיקים ועודף ההיצע - מטילים ספק ביכולת השוק לתמוך במחיר הנפט

TheMarker

14.6.2009 / 13:31

האנליסטים צופים כי בתי הזיקוק בישראל מכים את מרווח הזיקוק בפער גדול, ומצליחים לייצר במרווח רווחי



המשך החולשה לביקושים של תזקיקי נפט מחד ועודף ההיצע מאידך, מטילים סימן שאלה על היכולת של השוק לתמוך במחיר הנפט הנוכחי בטווח הקצר. כך אומרים האנליסטים באקסלנס.



מלאי הנפט ותזקיקיו בארה"ב ירדו ב-4.4 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-5 ליוני. השוק ציפה לעלייה של 100 אלף חביות. מלאי הבנזין ירד ב-1.6 מיליון חביות, לעומת ציפיות לגידול של 750 אלף חביות. אולם, נתונים אודות הביקושים עדיין נמוכים ב-6.9% מול התקופה המקבילה אשתקד. זאת ירידה משמעותית, בהתחשב בעובדה כי ארה"ב צורכת כרבע מסך צריכת הנפט בעולם, אומרים האנליסטים.



באקסלנס מציינים כי עד כה השוק מגיב להתמתנות במגמה השלילית, ולא להוכחות להתאוששות בביקוש, וזאת הסיבה שמחירי התזקיקים מפגרים אחר עליית המחירים בשוק הנפט הגולמי. ה-iea העלתה את התחזית שלה לביקוש לנפט ב-2009 ב-120 אלף חביות. בהשוואה לחודש האחרון. כעת היא חוזה ביקוש של 83.3 מיליון חביות ביום השנה, ירידה של 2.9% בהשוואה לשנה שעברה.



לפי האנליסטים, אחד הגורמים שהשפיעו לחיוב על התחזית של הסוכנות הוא התחזקות בביקושים מסין. הביקוש לאנרגיה בסין התחזק בשל ההרחבה הפיסקאלית של הממשלה הסינית. ההוצאה על בתי חרושת, נדל"ן וכבישים גדלה ב-32.9%, יחסית לתקופה המקבילה אשתקד.



אולם, ייתכן גם כי חלק מהגידול בביקוש בסין נובע מחידוש מלאי המוצרים בחברות סיניות. "יש לזכור שבסופו של דבר, המשך הגידול בביקוש הסיני לנפט יהיה תלוי בהתאוששות הביקוש בעולם למוצרים של סין", אומרים באקסלנס. נוסף על כך, הסוכנות מדווחת כי הביקושים לתזקיקים לשוק התחבורה העולמי עדיין מאוד חלשים.



הדו"ח של ה-iea העלה את תחזית ההיצע מחוץ לארגון opec ב-200 אלף חביות ליום, לאור גידול תפוקת הנפט ברוסיה ובבריטניה. בנוסף, הסוכנות דיווחה על עלייה נוספת בהיצע הנפט בארגון opec. העמידה של חברי opec בקיצוצים של 4.2 מיליון חביות ליום עמדה על 74% בחודש שעבר, לעומת 80% קודם לכן.



מרווח הזיקוק מסוג אורל לאזור אגן הים התיכון נותר ברמה הנמוכה של התקופה האחרונה. ב-15 הימים האחרונים המרווח עומד על 0.2 דולר לחבית, אולם האנליסטים צופים כי כעת בתי הזיקוק בישראל מכים את המרווח בפער גדול, ומצליחים לייצר במרווח רווחי. המרווח המצוטט עודנו נמוך, לאור העובדה שהעליות במחירי תזקיקי הנפט לא הדביקו את קצב העליות במחירי הנפט הגולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully