וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פול קרוגמן בראיון בלעדי לגרדיאן: "אני חושש מעשור אבוד; ייתכן שגורדון בראון הציל את בריטניה"

סוכנויות הידיעות

14.6.2009 / 14:54

"אני מרוצה מאובמה - זה ניו דיל מהסוג שקיוויתי לו. זו הקלה לראות מישהו שאפשר לכבד בבית הלבן"



הסיכון לשפל כלכלי נמוג, אולם הכלכלה העולמית נמצאת בפני סיכון ל"עשור אבוד" - שנים של דשדוש וסטגנציה כלכלית, כפי שעברו על יפאן בעשור האחרון. דברים אלה אמר הכלכלן חתן פרס נובל פול קרוגמן ל"גרדיאן", העיתון הבריטי.



"הסיכון לשפל גדול מלא ורב עוצמה - התמוטטות מוחלטת כל הכל - כבר נמוג לפני כמה חודשים. אולם שנה ראשונה זו של המשבר היתה גרועה מכל דבר שקרה ביפאן במהלך העשור האחרון, ולכן הסיכון לסטגנציה הוא גבוה מאוד", אמר קרוגמן למראיין ויל האטון.



"הורדנו את הריבית לאפס, וזה לא מספיק", הזהיר פול קרוגמן. "הגענו לגבול התחתון, כמו שיפאן עשתה. ועכשיו, כל מה שנשאר זה ספקולציות. הזעזוע למערכות שלנו גדול יותר מזה היה ביפאן בשנות ה-90. מה שאנחנו יודעים הוא שיש מצבים שבהם מדיניות מוניטרית רגילה מאבדת את כוחה לגמרי. וזה מה שקורה עכשיו. כל הסימנים מראים על התייצבות ברמה קבועה, ולא על התאוששות של ממש.



"מכל הכלכלות האירופיות הגדולות, בריטניה נראית במצב הטוב ביותר. היא הפסיקה להתכווץ - זה הדבר הטוב היחידי שאני יכול לומר. לגבי שוק המניות, אי אפשר לדעת אם הוא הגיוני או לא - הוא תמחר אפוקליפסה לפני כמה חודשים. וזה כבר נמוג, אז יש היגיון בעליות, אבל זה לא אומר שהכלכלה תתאושש. ביסוס מחודש של היציבות בשווקים הפיננסיים הוא תנאי הכרחי להתאוששות, אולם הוא איננו תנאי מספיק. זו אחת הסיבות שאני כל כך מדוכא.



"בריטניה, שבה אני צופה מבחוץ בתמיהה קלה - כל הקרקס הפוליטי הביזארי שלכם - תוכל לעבור את המשבר במצב טוב יחסית. אם הממשלה תוכל להימנע מבחירות עד השנה הבאה, הלייבור יוכל לרוץ בתור מי שהוציא את בריטניה מהמשבר. הפיחות בליש"ט זה דבר טוב מנקודת המבט של בריטניה.



"אני חושב שהמדיניות הכלכלית של גורדון בראון הייתה טובה, אולם היא קצת נחלשה בתחום הפיסקלי, אם כי מובן לי שבבריטניה קשה יותר (לבצע הרחבה תקציבית). המדיניות שלו אינטליגנטית. בריטניה הצליחה לייצב את מערכת הבנקאות. אני לא מאוד מתלהב, אבל אני לא יודע מה אני הייתי עושה שהיה טוב יותר", אמר קרוגמן למראיין הבריטי.



בתשובה לשאלה איזה שינוי מבני יעודד ביותר את ההתאוששות, ענה קרוגמן: "רגולציה פיננסית. לרסן את המפלצת... אני יותר ויותר מרוצה מאובמה. הוא מתחזק. אני הייתי נותן יותר תמריצים פיסקליים והייתי יותר אגרסיווי מול הבנקים. הרפורמה בבריאות נראית טוב. השינוי האקלימי מתחיל לרקום גידים. זה יהיה ניו דיל מהסוג שקיוויתי לו. הוא חכם. הוא מרשים. וזו הקלה לראות מישהו שאפשר לכבד בבית הלבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully