וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוביקיור הצליחה בניסוי קליני בתרופה נגד תופעות לוואי בטיפול בסכיזופרניה; המנייה מזנקת ב-21%

ערן גבאי

14.6.2009 / 15:07

זייפרקסה, התרופה הנפוצה לטיפול בסכיזופרניה, גורמת להשמנה קשה - אותה מנסה לפתור התרופה של אוביקיור



חברת אוביקיור, השייכת ל, הצליחה בניסוי קליני שני של שלב ראשון (phase ib) לבדיקת בטיחות במוצר חדש, המשלב שימוש בשתי תרופות לטיפול בסכיזופרניה, אשר מצמצמות את תופעות הלוואי שהינן השמנת יתר, ומחלות הנגזרות מכך. אם אוביקיור תצליח בכל הניסויים הקליניים העתידיים, היא תיחשף לשוק העולמי לתרופות אנטי פסיכוטיות, העומד כיום על כ-12 מיליארד דולר לשנה, מתוכם כ-4 מיליארד דולר עבור זייפרקסה. בעקבות ההודעה עלתה מניית חברת ביולייט עד השעה 14:30 בשיעור של 21%.



החברה פיתחה טיפול המשלב שתי תרופות בשם היסטלין - תרופה המורכבת מבטאהיסטין, המאושרת לטיפול במחלת מנייר (ורטיגו) והנמכרת בכל העולם פרט לארה"ב; ותרופת הזייפרקסה, שהינה התרופה הנפוצה כיום לטיפול בסכיזופרניה. שילוב בין שתי התרופות מצמצם את תופעת השמנת היתר הכרוכה בשימוש בתרופה האנטי פסיכוטית.



זייפרקסה, ובשמה הגנרי אולנזפין, ידועה כתרופה יעילה ביותר לטיפול בסכיזופרניה ובהפרעה דו-קוטבית (מאניה-דפרסיה). היא מיוצרת על ידי חברת אלי לילי (eli lilly). היסטלין היא תרופה המורכבת מבטאהיסטין, תרופה המאושרת לטיפול במחלת מנייר (ורטיגו) והנמכרת בכל העולם פרט לארה"ב.



כמו תרופות אנטי פסיכוטיות אחרות, גם זייפרקסה גורמת לתופעות לוואי רציניות ביותר המגבילות את השימוש בה ומהוות נטל קשה על החולים, על הרופאים, ועל חברות הפארמה היצרניות. תופעת הלוואי הבעייתית ביותר הינה עלייה משמעותית ומהירה במשקל העלולה להגיע לכ 10 ק"ג על פני כ-16 שבועות, דבר המעלה את הסיכון למחלות כמו סכרת ומחלות לב. החברות המייצרות תרופות אלו עומדות בפני תביעות משפטיות מרובות בשל תופעת ההשמנה. באחרונה נאלצה אלי לילי להקציב סכום של כמיליארד דולר להסדרת תביעות כאלו.



לדברי ד"ר יפה בק, מנכ"ל אוביקיור, מדובר בהישג מרשים וצעד חשוב בניסיון לתת מענה הולם לבעיה קשה של השמנה חדה הנובעת לא רק מתרופת הזייפרקסה, אלא גם מתרופות אנטי פסיכוטיות נוספות הפועלות במנגנון דומה. "הדרך עוד ארוכה לפיתוח התרופה עד למסחורה בשוק. אך להערכתי תוצאות אלו יאפשרו הגשת בקשה להמשך ניסויים קליניים לרשויות הרגולטוריות כדוגמת ה-fda ולהמשך פיתוח בארה"ב, אירופה, יפן ושאר העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully