וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנוער העובד

רוני קדר

15.6.2009 / 10:00

בני נוער עובדים במהלך חופשת הקיץ הם יעד לניצול המעסיקים. כדי שלא יעבדו עליכם, הנה כמה חוקים בסיסיים להעסקה

חופשת הקיץ לתלמידי התיכונים מתחילה בעוד שבוע ואיתה המוני בני נוער שיחפשו עבודה מזדמנת שתמלא את זמנם במשך חודשיים. אפשר לומר שבעבר, ניצלו המעסיקים את העובדה שמולם עומדים נערים שלא מבינים את תנאי ההעסקה וכך הלינו את שכרם, ניצלו אותם והעסיקו אותם שעות רבות מעבר למותר. בשנים האחרונות, הפיקוח גבוה יותר ותנאי ההעסקה מחמירים על מנת לתת לבני נוער הזדמנות לעבוד בכבוד.

גיל העסקה

במהלך חופשת הקיץ אסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 14. נער שמלאו לו 14 וטרם מלאו לו 15 ניתן להעסיק רק בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו. במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל 15 ומעלה, ובלבד שלא חל עליהם חוק לימוד חובה.

לגבי העסקת בני נוער בהופעה ובפרסומת ישנם כללים מיוחדים, ובענין זה דורשת העסקת נער מתחת לגיל 15 קבלת היתר מיוחד ממשרד התמ"ת, וחלים כללים מיוחדים לעניין תנאי העסקה ושעות ההעסקה.

פנקס עבודה

החוק מטיל על המעסיק לדרוש מבני הנוער להוציא פנקס עבודה, כתנאי להעסקתם. את הפנקס בני הנוער צריכים להוציא בלשכות שירות התעסוקה. לשם כך, עליהם להצטייד בתעודת זהות, אישור מרופא המשפחה ובשתי תמונות. הוצאת הפנקס אינה כרוכה בתשלום.

שעות עבודה

את בני הנוער ניתן להעסיק לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ - 40 שעות בשבוע בסך הכל.
נערים בני 16 ומעלה, מותר להעסיק עד 9 שעות ביום ובלבד ששבוע העבודה לא יעלה על 40 שעות שבועיות. כלל זה לא יחול על בני נוער עובדים, אשר לגביהם נקבעו הוראות עם תנאים עדיפים, בהסכמים קיבוציים, וכן על עובדים בעלי מגבלות פיזיות, נפשיות או שכליות, המועסקים במפעלים מוגנים (מפעלים אשר אוצר המדינה משתתף באחזקתם).

העבודה בשעות נוספות אסורה-אין להעסיק בני נוער במנוחה השבועית (ליהודי יום המנוחה השבועי הינו יום שבת. בן דת אחרת ניתן לבחור בין הימים שישי, שבת או ראשון). איסור זה הוא מוחלט ואין אפשרות לקבל היתר להעסקת במנוחה השבועית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

הפסקות

לאחר 6 שעות עבודה חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה ולסעודה, מתוכן לפחות חצי שעה רצופה. ההפסקה היא בדרך כלל על חשבון בני הנוער. חשוב לסכם מראש עם בני הנוער את עניין ההפסקה כדי למנוע מחלוקת.

עבודת לילה

החוק קובע כי בין ה-20:00 בערב ל-08:00 בבוקר אין להעסיק בני נוער שגילם מתחת ל-16. בין השעות 22:00 בערב ל-06:00 בבוקר, אין להעסיק בני נוער שגילם הוא 16-18, אלא לפי היתר בהתקיים נסיבות מיוחדות, וגם זאת לא יאוחר מהשעה 23:00.

רישום שעות העבודה

חובה על מעביד לערוך רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער, ואם רישום זה נעשה באמצעי שאינו מכני או אלקטרוני (שעון) יש לאשר את רישום שעות העבודה בסיומו של כל יום עבודה בחתימה של הנער והמעביד. מומלץ שבני הנוער יערכו רישום נפרד של הימים והשעות בהם הם עובדים.

הכנות וקנסות

יש לשלם עבור ימי הכנה וישיבות עבודה - ימים אלה הם חלק בלתי נפרד מהעבודה, כך שעל כל שעה של "יום הכנה" או "השתלמות" או "ישיבת עבודה" צריך לשלם, לרבות השתלמויות לקראת קייטנות.

אין להטיל על בני הנוער העובדים קנסות או עונשים, כל ניכוי מהשכר, בגין "קנסות" "נזקים" וכיוצא באלה אסור, כל עוד לא הותר על פי החוק.

שכר המינימום

שכר מינימום הוא הסכום המינימלי אותו חובה על המעסיק לשלם לנוער שעובד משרה מלאה (עד 40 שעות שבועיות, ולא יותר מ- 173 שעות בחודש). את שכר המינימום חובה לשלם, גם אם בני הנוער מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר.

ילד עד גיל 16 ירוויח 15.52 שקלים, ילד עד גיל 17 ירוויח 16.63 שקלים ואילו ילדים עד גיל 18 ירוויחו 18.40 שקלים לשעה.
לצורך השוואה, שכר מינימום של מבוגר הינו 20.62 שקלים לשעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully