וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף הפרשה? נציגי הפניקס ואקסלנס נפגשים על מנת לחתום על הסכם הפשרה

אתי אפללו

14.6.2009 / 16:16

ב-2005 רכשה הפניקס 40% מאקסלנס לפי שווי 775 מ' ש'; המחיר עבור 40% נוספים לפי שווי של 1.5 מיליארד ש'



נציגי ואקסלנס יגיעו בעוד שעה למשרדו של עו"ד פיני רובין על מנת לחתום על הסכם הפשרה בסכסוך המשפטי ביניהם. מצד אקסלנס, יגיעו המנכ"ל החדש אייל לפידות והיו"ר אהוד שפירא, המובילים את הפשרה. במקביל, יגיעו רוני בירם וגיל דויטש, מייסדי אקסלנס. הצדדים יעברו על הטיוטות האחרונות שניסחו עורכי הדין. אם לא יהיו הערות מהותיות, ההערכות הן כי ההסדר ייחתם עוד היום.



המחלוקת בין רוני בירם וגיל דויטש לבין יצחק תשובה היתה אמורה להיות הסכסוך העסקי הגדול של השנה. ההתחלה היתה רותחת. הצדדים הכפישו, איימו ונגררו לבית המשפט. אבל לפני שבועיים הלהבות כובו, והתברר שמכל הרעש הגדול שעוררו הצדדים נותר הסדר פשרה, שהוא בעיקרו הסדר לפריסת חוב. בשבוע שעבר אמורה היתה הפניקס להגיש לבית המשפט את כתב ההגנה בתביעה שהגישו נגדה בירם ודויטש, שביקשו לחייב את חברת הביטוח של תשובה לשלם להם מיידית כ-800 מיליון שקל בעבור יתרת מניותיהם בבית ההשקעות אקסלנס. על אף שהסכם הפשרה עדיין לא נחתם, הפניקס לא הגישה את כתב ההגנה בהסתמך על הסיכום שגיבשה עם דויטש ובירם.



ההסדר החדש ייאלץ את תשובה לעבוד עם דויטש ובירם עוד ארבע שנים לפחות - בניגוד לתוכניות שהיו לו עד לא מזמן - בדלק דווקא מציגים את הישארותם של השניים כיתרון: "גיל ורוני מנהלים מצוינים ורק נרוויח מזה שיישארו".



לפני כמה שבועות, כמה שבועות לפני שהצדדים הגיעו לפשרה, קיבל גלעד אלטשולר, הבעלים של בית ההשקעות אלטשולר-שחם, טלפון מפתיע. על הקו היה בכיר בקבוצת דלק, שבשליטת תשובה, שביקש להיפגש. על הפרק: אחזקות אלטשולר-שחם באקסלנס.



אלטשולר-שחם מחזיק בכ-10% מאקסלנס, מחציתם באמצעות תיק ההשקעות העצמי של בית ההשקעות (נוסטרו), והיתרה באמצעות הכספים של עמיתי הגמל והמשקיעים של אלטשולר-שחם. דלק ניסתה לאסוף מניות בשוק כדי להגיע לשליטה באקסלנס בלי שתצטרך לרכוש את המניות מדויטש ובירם - ובכך אולי לשמוט את הקרקע מתחת לרגליהם. אלטשולר הבהיר לנציג דלק כי הוא מרוצה מאחזקותיו באקסלנס. כשתשובה הבין כי לא יצליח להשיג שליטה באקסלנס הוא נכנס למו"מ אינטנסיווי עם בירם ודויטש, שבסופו קיבל מהם הנחה של 150-200 מיליון שקל - כלומר ישלם להם 620 מיליון שקל לפחות. ההישג העיקרי מבחינת הפניקס בהסדר הוא פריסת התשלומים שמקלה עליה בעמידה בהתחייבות.



"על נכסים טובים משלמים הרבה", אומרים על ההסדר בפניקס. בחברת הביטוח של תשובה מנסים להגן על המחיר שנקבע בעסקה וטוענים שאינו גבוה. ב-2005 רכשה הפניקס מדויטש ובירם 40% מאקסלנס לפי שווי של 775 מיליון שקל. המחיר שישלם תשובה בעבור 40% הנוספים, לפי הסכם הפשרה, משקף לאקסלנס שווי של כ-1.5 מיליארד שקל. עם זאת, בפניקס מעדיפים להסתכל על המחיר הממוצע של שתי העסקות, המשקף לאקסלנס שווי של כ-1.1 מיליארד שקל.



"כולם נסערו כששמעו שהפניקס קנתה את אקסלנס לפי מכפיל רווח 12, אבל שוכחים שפסגות נמכרה ליורק לפי מכפיל 30", מגן על העסקה מקורב לעסקה. כחלק מהסכם הפשרה ישלם תשובה לדויטש ובירם 340 מיליון שקל במזומן תמורת 20% ממניות אקסלנס. בארבע השנים הבאות ירכוש תשובה 5% נוספים מדי שנה תמורת סכום, שיהיה הרווח השנתי של אקסלנס בכל שנה כפול 12 - בכל מקרה, כל תשלום לא יהיה נמוך מ-70 מיליון שקל. בירם ודויטש מעריכים שרווחי אקסלנס בשנים הבאות יעלו את המחיר עבור אחזקותיהם בחזרה ל-750 מיליון שקל.



בעל בית חדש



בסכסוך הנוכחי האשים תשובה את דויטש ובירם כי בשנים האחרונות הם קיבלו החלטות עסקיות שמטרתן היתה לנפח את הרווחים של אקסלנס. כעת השד הזה הוכנס לבקבוק, אבל הצדדים יודעים כי הוא יכול להתפרץ בכל שנה. בימים אלה מנסים עורכי הדין של הצדדים לקבוע כללי משחק חדשים ולוודא שכל הפינות סגורות, כדי שהשד אכן יישאר בבקבוק.



יהיו הכללים אשר יהיו, בפניקס מבהירים כי כללי המשחק ישתנו כאשר תיחתם העסקה שמעבירה אליהם את השליטה באקסלנס. "תשובה הוא בעל הבית החדש, והוא יוכל גם למנות יו"ר מטעמו", אמר מקורב לתשובה. דויטש ובירם מכהנים כיום כיו"רים של אקסלנס. המקורב העלה את האפשרות שהם יכהנו כסגניו של היו"ר החדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully