וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ח"כים דורשים לצרף את ת"א ואריאל לאזורי עדיפות לאומית"

צבי זרחיה

15.6.2009 / 7:12

לקראת דיון בוועדת הכספים תובעים הח"כים מירי רגב וזאב אלקין לכלול ברשימת אזורי עדיפות לאומית יישובים על פי עקרונות סוציו-אקונומיים וביטחוניים; האוצר: הפריפריה תכלול 4 מיליון תושבים



>> ועדת הכספים תתבקש לאשר מחר את הצעת חוק אזורי עדיפות לאומית, הקובעת קריטריונים למתן סיוע ממשלתי ליישובים באזורי עדיפות לאומיים. מדובר בהצעת החוק שהתקבלה בשנה שעברה על ידי ממשלת אולמרט, לפיה הקריטריון החדש למתן סיוע ממשלתי הוא המרחק ממרכז הארץ וממרכזי אוכלוסייה.



עם זאת, הצעת החוק קובעת שהממשלה יכולה להחליט על מתן סיוע ליישובים מסוימים שאינם עונים על קריטריון המרחק. למשל ירושלים, שעשויה לקבל סיוע נקודתי בשל היותה בעלת פוטנציאל תיירותי ובעלת רגישות ביטחונית.

כמו תמיד, הצעת החוק מלווה בלחצים פוליטיים של ראשי רשויות וחברי הכנסת, הדורשים להוסיף יישובים לרשימת מקבלי ההטבות הממשלתיות. יו"ר השדולה הפרלמנטרית למען הפריפריה, ח"כ מירי רגב (ליכוד), כבר נפגשה בשבוע שעבר עם ראשי ערים, כגון ראש העיר מעלות, שלמה בוחבוט, והיא דורשת להרחיב את הסיוע לפריפריה בהתאם לקריטריון נוסף: הכרה במצב סוציו-אקונומי של היישוב. "ההחלטה המוצעת תגרום להוצאתם מרשימת היישובים המועדפים של נצרת, מגדל העמק, עפולה, קרית גת, קרית מלאכי ויישובים ביהודה ושומרון", קובלת רגב.



גם יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין (ליכוד) מביע ביקורת על ההצעה: "המצב הביטחוני של היישוב צריך להיות קריטריון למתן סיוע בלא קשר לריחוקו ממרכז הארץ", אומר הח"כ שצריך לגייס עבור הממשלה רוב בועדת הכספים בעד הצעת החוק הזו.



באוצר אומרים שהיענות לדרישת אלקין עלולה להביא לכך שמעלה אדומים ואריאל יוכלו ליהנות מסיוע ממשלתי הניתן לאזורי עדיפות לאומיים אף שאינם בבחינת פריפריה. אשר לתביעת רגב להעניק סיוע ליישובים לפי מצב סוציו-אקונומי, נמסר מהאוצר שבאזורים אלה המדינה מעניקה סיוע באמצעות מס הכנסה שלילי הקלות בקבלת דמי ביטוח לאומי ועוד.



באוצר מזהירים כי הכללת הקריטריון של מצב סוציו-אקונומי תגרום לכך שגם דרום תל אביב, רמלה, לוד, בני ברק, אום אל פחם, כפר קאסם שממוקמים במרכז הארץ יוגדרו כיישובי פריפריה. כתוצאה מכך תכלול הפריפריה 4 מיליון תושבים - ולא יהיה מספיק משאבים לסייע ליישובים שאכן מוגדרים כפריפריה.



הקרב העיקרי הוא אפוא בין רגב, אלקין וח"כים בקואליציה לבין משרד האוצר - כשבתווך עומדים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ. נתניהו יתקשה להתמודד עם דרישות ממפלגתו להרחבת הסיוע הממשלתי לשטחים, בעוד נשיא ארה"ב ברק אובמה דרש ממנו להפסיק כליל את הבנייה בהתנחלויות. שטייניץ, מצדו, מבקש לעשות סדר במפת אזורי העדיפות הלאומית ונדרש על ידי הח"כים לפתוח את הכיס. הוא ישאל אותם מאיפה להביא את הכסף, שהרי הקופה ריקה.



נתניהו ושטייניץ משוועים כעת לתמיכת הח"כים לא רק בהצעת החוק הזו אלא גם בחוקי התקציב, ההסדרים, והצעת החוק לביטול הכרה במס בהוצאות מטפלת שיוגשו מחר לכנסת. לא מן הנמנע שתימצא פשרת ביניים כדי שכולם יהיו מרוצים.



ניסיון העבר הוכיח שראשי הממשלה היו קשובים לרחשי לבם של תושבי הפריפריה, ובמיוחד לכוחם האלקטורלי. בכנסת מעריכים שנתניהו לא יוכל להתעלם מהם במיוחד כשהוא בדרך לתהליך מדיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully