וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוקי העבודה החדשים יבריחו משקיעים בהיי-טק"

מאת אורה קורן

15.6.2009 / 7:12

כך אומר יהודה זיסאפל, יו"ר איגוד תעשיות ההיי-טק. לפי סקר שנערך בקרב 50 חברות, עד סוף השנה צפויים פיטורים של 7,800 עובדים בענף



>> יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה (ההיי-טק), יהודה זיסאפל, יוצא לראשונה בפומבי נגד הסעיפים בעסקת החבילה במשק המחייבים לנהל משא ומתן עם ועד עובדים על הסכם עבודה, ומגדילים ענישת מנהלים בסוגיה. פגישת עבודה שקיימו בשבוע שעבר זיסאפל ואלישע ינאי, מנכ"ל מוטורולה ישראל, עם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, שחתם על עסקת החבילה מטעם המעסיקים, לא הפיגה את חששותיהם.



"חוקי העבודה שנוספו בעסקת החבילה מכבידים על ההיי-טק", אמר זיסאפל. "המגמה להכניס יותר ועדים מביאה פוליטיקה ומפלגתיות ומדכאת יצירתיות ומצוינות, המהווים את הבסיס להצלחת ההיי-טק. בהיי-טק העובדים, המנהלים והמשקיעים שותפים אמיתיים ונהנים מאופציות ומניות. במפעלים שבהם יש ועדים, אין אופציות ומניות לעובדים.

"אם החקיקה תעבור, התוצאה עלולה להיות שמפעלי היי-טק יעבירו את מרכזי הידע לחו"ל ומשקיעים לא יהיו מוכנים להשקיע. הבעיה העיקרית של המדינה היא לצאת מהמשבר ולטפל באבטלה ולא לטפל כרגע בחוקי עבודה. אין היום שעת חירום מבחינת ועדים, יש להתרכז בבעיות האמיתיות".



אתמול פורסם כי גם איגוד קרנות ההון סיכון מצטרף להתנגדותם של תעשייני ההיי-טק לחוקי העבודה. "אף קרן, ישראלית או זרה לא תשקיע בחברה שיש בה ועד עובדים", אמר בכיר באחת הקרנות המובילות בישראל.



"בעסקת החבילה אין בשורות להיי-טק. בניגוד לפרסומים, תקציב המדען הראשי נותר ללא שינוי, כ-1.5 מיליארד שקל ובשנה הבאה הוא יקטן ל-1.2 מיליארד שקל כתוצאה מהקיצוץ בתקציבי הממשלה, וברור שזה לא עוזר בתקופת משבר. התקציב צריך לגדול ל-2 מיליארד שקל", אמר זיסאפל. יצוין כי התאחדות התעשיינים מנסה לשנות את המצב ולהגדיל את התקציב מחדש.



רק ההיי-טק יכול להוציא את המשק מהמשבר



זיסאפל גם מציע לממשלה לשנות את חוק עידוד השקעות הון, כך שיכיר בהשקעה בהון אנושי וידע כזכאית למענק. כיום המענק ניתן בגין השקעות בעיקר בציוד ומבנים. בנוסף, לדבריו, יש לשמור על שער דולר של ארבעה שקלים לפחות, כדי לא להעמיק את הפגיעה ביצוא.



זיסאפל הזהיר: "ההיי-טק הוא הענף היחיד שיכול להוציא את המשק מהמשבר לצמיחה. מדינות מפותחות מתמודדות עם המשבר באמצעות השקעות בענפים עם יתרון יחסי ולא נותנות לכוחות השוק לנהל אותן. אם נמשיך לתת לכוחות השוק לנהל את המשבר, כמו שעשינו במשבר שער הדולר ב-2008, האבטלה והמשבר יעמיקו והיציאה מהמשבר תהיה מאוחרת יותר ובעמדה מוחלשת לעומת מדינות אחרות".



סקר שנערך בקרב חברי איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בתחילת מאי העלה, כי עד סוף השנה צפויים פיטורים של 7,800 עובדי היי-טק. לדברי זיסאפל, פיטורים אלה יובילו לפיטורים עקיפים של נותני שירותים לענף בהיקף של 28 אלף עובדים. בנוסף צופים תעשייני ההיי-טק ירידה של 2 מיליארד דולר בהיקף המכירות ב-2009.



האמצעי הנפוץ להתמודדות עם המשבר עד כה היה פיטורי עובדים, שבו נקטו 40% מהמשיבים. 25% קיצצו בשכר, 15% קיצצו שעות נוספות, 8% עברו לארבעה ימי עבודה בשבוע, 2% הוציאו את העובדים לחופשה מרוכזת.



קשיים בגיוס הון היו ל-51% מהמשיבים, בעיקר בגלל ירידה במכירות (29%) ומחסור בהון חוזר (21%).



הדרכים להתמודד עם המשבר בהמשך כוללות הלוואות מהבנקים (38%), הון עצמי (19%), קרנות הלוואה בערבות מדינה (15%), מימון חוץ בנקאי (15%) והכנסת משקיע (12%). רוב מוחלט של תעשייני ההיי-טק (61%) העריך, כי המשק ייצא מהמשבר בסוף 2010. 22% העריכו שהיציאה תהיה בסוף 2009, 13% בסוף 2011 ו-4% בסוף 2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully