וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כדורים רבים נמצאים באוויר - ועדיין לא ברור איך אובמה יתפוס את כולם"

מאת אלוף בן

15.6.2009 / 7:12

בראיון מיוחד טוען דיוויד איגנשיוס, הפרשן הבכיר של "ואשינגטון פוסט" שישתתף בוועידת TheMarker בניו יורק: "היציאה מהמיתון לא תהיה פשוטה; יחסי ישראל-ארה"ב עומדים להשתנות"



>> "המיתון הגלובלי עורר ספקות בדבר אמינותה של המנהיגות האמריקאית, במיוחד בסין, אבל 'אפקט אובמה' יותר מאיזן אותם; הוא הצליח לחבר מחדש את אמריקה עם מוסדות גלובליים ועם הרבה משותפיה המסורתיים" - כך אומר דייוויד איגנשיוס, בעל הטור הבכיר ב"וואשינגטון פוסט", שישתתף בפאנל "מהפכת אובמה" בוועידה השנתית של themarker בניו יורק, שתתקיים ב-24-25 ביוני.



לדברי איגנשיוס, "אף שבעיות הכלכלה הובילו את סדר היום בוואשינגטון בחמשת החודשים המטורפים של תחילת נשיאותו, הצוות של אובמה היה פעיל מאוד גם במדיניות החוץ. כדורים רבים נמצאים כעת באוויר, ועדיין לא ברור איך אובמה יתפוס את כולם. בינתיים הוא מצליח לעשות זאת, כשהוא מהפנט את רוב הקהלים, בבית ובחוץ".

הטור של איגנשיוס, שמתפרסם פעמיים בשבוע, הוא קריאת חובה למתעניינים בפעילות בוואשינגטון - במדיניות החוץ, במדיניות הפנים ובמאבקים הפנימיים בממשל. איגנשיוס שימש כתב של "וול סטריט ג'ורנל" במזרח התיכון בזמן מלחמת לבנון הראשונה. כעורך חדשות החוץ של "ואשינגטון פוסט", הוא הוביל את הצוות שזכה בפרס פוליצר על כיסוי מלחמת המפרץ ב-1991. בתחילת העשור הנוכחי שימש עורך ראשי של "הראלד טריביון", לפני ששב לוואשינגטון ולכתיבת הטור שלו.



האם אנו עדים לפרק חדש ביחסי ישראל וארה"ב בעקבות "נאום קהיר" של אובמה? האם יש בממשל החדש עייפות מישראל?



"מה שאנו רואים כעת עשוי להיות פרק חדש ביחסים, ואם לא, אז לפחות כותרת משנה חדשה. בשונה מאחרים, אובמה מבטא בגלוי ובלי להתנצל עמדות מסורתיות של ארה"ב, כמו ההתנגדות להתנחלויות. הוא עסוק פחות בחשבון פוליטי וחושש פחות להרגיז את דעת הקהל בישראל או את תומכי ישראל בקונגרס מאשר כל אחד אחר בבית לבן. זה לא עניין של עייפות מישראל, כמו האמונה שאמריקה, שנלחמת בשתי מלחמות, צריכה להבהיר את האינטרסים הביטחוניים שלה - וגם את תפישתה לגבי האינטרס ארוך-הטווח של ישראל".



איראן - קדם-גרעינית



לצד עבודתו העיתונאית, איגנשיוס הוא סופר מתח מצליח. ספרו "גוף השקרים" שעסק במלחמה בטרור המזרח תיכוני זכה לעיבוד קולנועי בבימויו של רידלי סקוט (במאי "בלייד ראנר", "תלמה ולואיז" ו"הנוסע השמיני") ובכיכובם של ליאונרדו דיקפריו, ראסל קרואו ואלון אבוטבול.



במאי הופיע ספרו החדש של איגנשיוס, "התוספת" (the increment), שעשוי לעניין במיוחד קוראים מישראל. הוא מספר על מדען גרעין איראני שיוצר קשר עם ה-cia וחושף שאיראן מתקרבת לפצצה גרעינית. גיבור הרומן, סוכן ה-cia שאיבד את בנו במלחמה בעיראק, מנסה לברר את אמינות המידע מבלי לעורר את הניצים בבית הלבן, שחותרים לתקוף את איראן. לשם כך הוא נעזר ביחידה בריטית סודית, עוקף את הצינורות המקובלים ומסתכן בבגידה במדינתו.



איך יסתיים לדעתך המשבר הגרעיני מול איראן? האם אנו בדרך למלחמה, או שתושג עסקה דיפלומטית?



"להערכתי, זה יסתיים עם איראן במעמד של 'מעצמה קדם-גרעינית' - כלומר מצב שבו איראן שולטת במעגל הדלק הגרעיני (כפי שעשתה כבר), אך לא בנתה או ניסתה נשק גרעיני".



את טורו האחרון הקדיש איגנשיוס למצב הכלכלי בארה"ב ולוויכוח שמתעורר בה על מימון הגירעון הענק בתקציב הפדרלי, שנוצר עקב תוכנית הייצוב הכלכלית של אובמה. הוא הפנה את קוראיו לוויכוח בין נגיד הבנק הפדרלי בן ברננקי, שדורש מהממשל להנהיג ריסון תקציבי או להעלות מסים, לבין הפוליטיקאים, שאינם נלהבים מריסון פיסקלי ועלולים לגרור את המשק האמריקאי לאינפלציה גבוהה. "המיתון היה כואב", כתב איגנשיוס, "אבל גם היציאה ממנו לא תהיה פיקניק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully