וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרה בטיחות חמור נוסף: כשל במערכת הנחיתה בנתב"ג כמעט גרם להתרסקות שני מטוסים

זוהר בלומנקרנץ

15.6.2009 / 8:24

מכשיר ILS, שנועד לסייע בנחיתה בעת ערפל, שידר מידע שגוי שגרם ל-2 מטוסים להנמיך בצורה מסוכנת



תקלה במערכת הנחיתה האוטומטית על אחד המסלולים בנתב"ג כמעט שהביאה להתרסקות של שני מטוסי נוסעים של אל על וישראייר לפני שבוע וחצי. שני המטוסים הנמיכו בצורה מסוכנת במהלך נחיתה בשעת בוקר מוקדמת, וניצלו רק הודות לערנותו של פקח הטיסה שהבחין בסכנה. "מדובר במקרה חמור בעל פוטנציאל לתאונה אווירית", אמר ל"הארץ" מומחה תעופה, הבקיא בפרטי האירוע.



המקרה אירע ביום רביעי לפני שבוע וחצי בשעת בוקר מוקדמת, בזמן שערפל וראות לקויה שיבשו את התעבורה האווירית לישראל. באותו בוקר חלה תקלה בפעילות מכשיר העזר לנחיתה (ils) על מסלול 26, עליו נוחתים מטוסים המגיעים מצפון-מזרח לדרום-מערב. בין המטוסים שהיו אמורים לנחות היו טיסה 104 מטורונטו של חברת אל על וטיסה מספר 752 מסלובניה של ישראייר.



מכשיר ה-ils נועד לכוון את המטוס באופן אוטומטי לנחיתה, בניגוד לנחיתה המתבצעת על סמך ראייה בלבד. חשיבותו גדולה במיוחד בתנאי מזג אוויר קשים, בהם הטייסים לא רואים את שדה התעופה ואת המסלול עד כמה שניות לפני הנחיתה על הקרקע.



ל"הארץ" נודע כי פקח טיסה במגדל הפיקוח בנתב"ג הבחין במכשיר המכ"מ שלו כי שני המטוסים מגיעים לנחיתה בגובה נמוך יותר מהנדרש. הוא העיר על כך לקברניט המטוס הראשון, אך זה השיב לו כי הוא מכוון לפי נתוני ה-ils במטוס - במצב של נחיתה אוטומטית.



לפקח התברר כי בגלל התקלה במערכת האוטומטית, המטוסים הגיעו לנחיתה בזוית שטוחה יותר מהנדרש, כך שהם טסו בגובה נמוך יותר וקרוב יותר לפני הקרקע באזור הררי מסוכן ממזרח לנתב"ג. בסופו של דבר הופנה אחד המטוסים לנחיתה בלרנקה בקפריסין והשני לאילת; אם היו ממשיכים להנמיך על פי המידע שזרם ממכשיר העזר ואם הטייסים לא היו מגיבים ברגע האחרון, המטוסים עלולים היו לפגוע בקרקע עוד מחוץ לשטח שדה התעופה.



רשות שדות התעופה (רש"ת) החלה בחקירת האירוע. אחת האפשרויות שנבדקות היא אם צמחייה עבותה וגבוהה באזור מכשיר העזר לניווט בנתב"ג, שיבשה את הקרן והאותות לפיהן הנמיכו מטוסי הנוסעים לנחיתה. לאחר שהתגלתה התקלה, נכשל ניסיון ראשון לאפס את המכשיר ורק לאחר שנוקה השטח חזר המכשיר לפעול כסדרו.



מרשות שדות התעופה (רש"ת) נמסר כי "בתאריך ה-3.6.09, מטוס אל על ומטוס ישראייר ניסו לנחות על מסלול 26 עליו מותקנת מערכת ils. במהלך הנחיתה התריע פקח הטיסה בפני הטייסים על חשש לטעות בזווית לנחיתה; הטייסים הבינו את הטעות אולם לא הצליחו לנחות בנתב"ג, נוכח מזג האוויר. התקלה הקלה שהתגלתה תוקנה באופן מייד ובאותו היום בוצעו שתי טיסות כיול שאפשרו חזרה של המכשיר לכשירות מלאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully