וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו אופטימי? הבורסה איבדה 3.3%

טל לוי

15.6.2009 / 16:45

תל אביב 25 איבד 3.3% בהובלת מדד הבנקים שצלל ב-4.7%; מדד הנדל"ן איבד 4%. הערב צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן

המסחר בבורסה של תל אביב התנהל היום בירידות שערים חדות. מדד ת"א 25 איבד 3.3% וננעל ברמה של 851.49 נקודות ומדד ת"א 100 נחלש ב-3.2% וננעל ברמה של 788.13 נקודות. מחזורי המסחר הסתכמו ב-1.8 מיליארד שקל.

המסחר היום היה סוער במיוחד, שכן היום הוא היום האחרון על פיו קובעת הבורסה את הרכב המדדים החדש. העדכון עצמו יתרחש ב-1 ביולי, אולם היום הוא היום הקובע מבחינת שווי השוק של החברות ומשקל אחזקות הציבור. קבוצת דלק של יצחק תשובה, בעלת השליטה בחברת דלק ישראל, למשל, הקטינה היום את החזקתה בדלק ישראל. החברה מכרה מניות בהיקף של 85.1 מיליון שקל וירדה להחזקה של 79.85% בדלק ישראל. הקטנת ההחזקה של קבוצת דלק תאפשר לחברת דלק ישראל להמשיך להיכלל במדד ת"א 100, בו הרף הוא להחזקה של 20% במניות בידי הציבור. עדכון המדדים יתרחש ב-1 ביולי.

ישראל מפותחת או מתפתחת?

בנק ההשקעות מורגן סטנלי צפוי להכריז הערב האם יסווג את מדינת ישראל כמדינה מתעוררת או כשוק מפותח. כ-90% מהכסף הפסיווי בעולם מנוהל באמצעות המדדים של בנק ההשקעות מורגן סטנלי (מדדי MSCI) וסיווגה של ישראל משפיע על משקלה במדדים הללו. האנליסט חיים ישראל המכסה את מדינת ישראל מטעם בנק ההשקעות מריל לינץ' אומר כי במידה והדבר יתרחש זהו אירוע מכונן לשוק ההון הישראלי והמשמעות היא שההשקעות הזרות בישראל ירדו משמעותית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא אתמול בשעה 20:00 נאום בן כ-45 דקות בו הציג את משנתו המדינית ואת תוכניותיו לעתיד. בין היתר אמר נתניהו, כי "מול המשבר הכלכלי העולמי פעלנו מיד כדי להביא יציבות לכל. אני פונה למדינות ערב ואומר: בואו ניפגש, נעשה שלום, נדבר שלום. אני מוכן להיפגש עימכם בכל מקום – בדמשק, בריאד, בביירות וגם בירושלים". עוד אמר נתניהו כי "אם נשלב ידיים ונעבוד יחד, אנחנו ושכנינו – אין גבול לשגשוג ולפיתוח שנוכל להביא לבני עמנו. מעל הכל ביכולת להעניק לדור הצעיר שלנו תקווה. חיים של יצירה, מלאי עניין".

הפתרון המדיני המועדף על נתניהו הוא "אם נקבל ערובה לפירוז ואם הפלסטינים יכירו בישראל - נסכים להקמתה של מדינה פלסטינית לצד המדינה היהודית". ראש הממשלה הדגיש עד כמה חשוב שהשטח הפלסטיני יהיה מפורז, שכן "יש חשש שתקום לצידנו מדינת טרור חמושה, כפי שקרה בעזה. אנחנו לא רוצים גראדים על תל אביב או טילים על נתב"ג - אנחנו רוצים שלום".

"מעבר לטררם התקשורתי אין פה כלום. עוד יום במדינת ישראל", אומר פעיל בשוק. "מישהו ציפה שנתניהו יגיד דברים אחרים? מישהו ציפה שהנאום יהיה ריק מתוכן? מישהו מאמין שהצד השני מסכים לדברים? אין פה שום פריצת דרך".

הערב בשעה 18:30 צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם את מדד המחירים לצרכן וההערכות הן שהוא יעלה ב-0.3%-0.4%. העלייה במדד נובעת בין היתר מהעלאות המסים עליהן החליטה המדינה והתייקרות הפירות והירקות. עלייה של 0.3% במדד המחירים תוביל לכך שהאינפלציה ב-12 האחרונים תסתכם ב-2.7% ותיכנס לאחר שנה וחצי לתחום היעד של בנק ישראל.

בשוק הסולידי, איגרות החוב הממשלתיות מסוג שחר לטווח הארוך עלו אתמול ב-0.4% ואיגרות החוב מסוג גליל עלו גם הן בעד 0.4%. בארה"ב ירדה סוף סוף תשואת איגרות החוב האמריקאיות ל-10 שנים לרמה של 3.788% לאחר שלפני כמה ימים כבר הציעו האיגרות תשואה גבוהה של כ-4%.

בנק דיסקונט, שהעניק לפני כמה שנים הלוואה של כ-40 מיליון שקל לחברת בוימלגרין אחזקות (בעלת השליטה באזורים, נאלץ להפריש מחצית מההלוואה – 20 מיליון שקל – עבור חובות מסופקים. ההפרשה לחובות מסופקים נעשית עבור הלוואות שהבנק מטיל ספק ביכולתו לגבות. בנק מזרחי-טפחות (-2.09% , 2204.0) נחשב לנושה הגדול של בוימלגרין קפיטל, אחרי שנתן לחברה ב-2006 הלוואה של כ-700 מיליון שקל (שיתרתה עומדת על כ-650 מיליון שקל) לרכישת השליטה באזורים וקיבל תמורת ההלוואה שיעבוד על מניות אזורים, ששוויין בבורסה עומד על כ-280 מיליון שקל. נכון להיום לא ידוע אם מזרחי-טפחות ביצע הפרשה לחובות מסופקים בגין ההלוואה לבוימלגרין קפיטל. בוימלגרין קפיטל חייבת גם כ-400 מיליון שקל למחזיקי אג"ח א' ו-ג'.

יעל אנדורן, מנהלת "עמיתים" - קרנות הפנסיה הוותיקות, שקיבלה בשנה האחרונה תחת ניהולה גם את קרן הפנסיה הוותיקה הע"ל, של הסתדרות העובדים הלאומית, פועלת למכירת אחזקות הקרן (23%) בבית ההשקעות דש אייפקס. קרנות הפנסיה הוותיקות תצאנה במכרז על המניות, כאשר הזוכה במכרז יצטרך לקבל את אישורו של הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, לאחזקה בבית המניות.

מדד מניות הנדל"ן הוא שמוביל את הירידות כשהוא מאבד 3.1% בהובלת אפריקה ישראל וכלכלית ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully