וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוקם של המטבעות המקומיים באוסטרליה וניו זילנד גורמים לחששות להחרפת המשבר הכלכלי

סוכנויות הידיעות

15.6.2009 / 13:24

בשלושת החודשים האחרונים התחזק הדולר האוסטרלי בשיעור של 21% - החד ביותר מאז 1983



נגיד הבנק המרכזי של ניו זילנד, אלן בולרד, אמר בשבוע שעבר כי התחזקות המטבע המקומי מול הדולר האמריקאי בחודשים האחרונים מהווה סיכון עבור כלכלת ניו זילנד, הנאבקת במיתון החמור ביותר זה שלושה עשורים. חששות דומים שוררים גם באוסטרליה השכנה, אשר גם המטבע שלה רשם את שלושת החודשים החזקים ביותר מאז 1983.



טענות נשמעו כי המטבעות של שתי המדינות, הנשענות על יצוא סחורות, חזקים מדי, לאור סימנים שהמשבר מתחיל להאט והביקוש גובר למשאבי טבע. כעת נחלשים שני המטבעות מול הדולר האמריקאי בשיעור של 1.5%.



הדולר הניו זילנדי והדולר האוסטרלי היו בין המטבעות שהתחזקו בשלושת החודשים האחרונים בשיעור החד ביותר מול הדולר האמריקאי. מאז ה-15 במארס התחזק הדולר הניו זילנדי ב-20% מול הדולר האמריקאי, והדולר האוסטרלי התחזק ב-21%. באחרונה דנו הבנקים המרכזיים בשתי המדינות באמצעים להחליש את המטבעות, ועוררו הערכות כי ינקטו באמצעים שונים כגון הורדת הריביות או הדפסת כסף.



היחלשות הדולר האוסטרלי פגעה במאזן הסחר של המדינה, אשר באופן מפתיע עבר לגירעון באפריל בשל ירידת מחירי הפחם ועופרות הברזל, שהביאה לירידה של11% ביצוא - הירידה החדה ביותר מאז 1997. עם זאת, ברבעון הראשון של 2009 צמח התמ"ג של אוסטרליה באופן מפתיע ב-0.4% לעומת הרבעון המקביל ב-2008.



כלכלת ניו זילנד נמצאת במצב גרוע אף יותר. "סוחרים שרוכשים דולרים ניו זילנדים נוטים להתעלם מגורמים מקומיים, ובעיקר ממצבה הרגוע של הכלכלה וממאמציו של הבנק המרכזי להחליש את המטבע", אמר ג'ייסון וונג, מנהל השקעות בכיר בבנק amp קפיטל אינווסטורס הניו זילנדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully