וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרונה השוודית צונחת בשל החששות מפני מחסור ביתרות מט"ח של המדינה בעקבות הסיוע לבנקים

סוכנויות הידיעות

15.6.2009 / 13:59

הסיוע למגזר הבנקאי הוביל להידרדרות ביתרות המט"ח של שוודיה; הקרונה נחלשת כעת ב-1.5% מול הדולר



הקרונה השוודית, שצנחה במארס לשפל מול היורו, עשויה להמשיך לרדת בעקבות החששות מדיפלציה במדינה והידלדלות יתרות המט"ח של המדינה בעקבות הסיוע הממשלתי לבנקים - כך העריכו אנליסטים.



בשנה האחרונה התמודדה שוודיה עם משבר חמור בשל קריסתן של הכלכלות הבלטיות והמשבר העולמי, אשר הובילו את הבנקים המקומיים לרשום מחיקות ענק ואיימו להוביל לדפלציה. על פי תחזית הבנק המרכזי, כלכלת שוודיה צפויה לסגת ב-4.5% השנה, הנסיגה החדה ביותר מאז 1980.



הבנק המרכזי של אירופה (ecb) הודיע בשבוע שעבר כי ילווה לבנק המרכזי של שוודיה 10 מיליארד יורו (14 מיליארד דולר) לאחר שנקלעה למחסור ביתרות המט"ח שלה, בשל אשראי שהעניק לבנקים הגדולים במדינה.



בראיון בשבוע שעבר אמר המשנה לנגיד הבנק המרכזי של שוודיה, לארס סוונסון, כי הבנק המרכזי, הריקסבנק, עשוי לחתוך את הריבית מהשפל של 0.5% עליו היא עומדת כיום. לדברי ססיליה הרמנסון, הכלכלנית הראשית של הבנק השוודי סווידבנק, דבריו של סוונסון עשויים להוביל לירידה נוספת בערכה של הקרונה.



הקרונה נחלשת כעת ב-1.5% מול הדולר, לרמה של 7.808 קרונה לדולר, בעקבות הציפיות להורדת הריבית והחששות מהירידה ביתרות המט"ח של המדינה. הבנק המרכזי של שוודיה הזרים לבנקים במדינה למעלה מ-330 מיליארד קרונה (42.3 מיליארד דולר) מאז אוקטובר 2008. בפברואר עודד סוונסון מכירה גורפת של הקרונה, כשהעלה את האפשרות שהבנק המרכזי יתערב על מנת להחליש את ערך המטבע. ההצעה נדחתה ע"י מועצת הבנק.



מדד המחירים לצרכן של שוודיה צפוי ליפול ב-0.3% השנה, על פי תחזית ריקסבנק. זו תהיה הירידה השנתית החדה ביותר מאז 1945, לאחר שבשנה שעברה עלה המדד ב-3.4%.

"לקחנו סיכון גדול בהלוואות לבנקים", אמר שר האוצר השוודי, אנדרס בורג, בראיון לטלוויזיה המקומית בתחילת החודש, לאחר שהנפקת אג"ח בשווי 100 מיליון דולר של ממשלת לטוויה כשלה. שני הבנקים הגדולים בשוודיה - סוודבנק ו-seb - הלוו למעלה מ-366 מיליארד קרונה (46.9 מיליארד דולר) למדינות הבלטיות, מה שהביא אותם להפסדים של 9.2 מיליארד קרונה (1.2 מיליארד דולר) ברבעון הראשון של השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully