וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עודף של 2.7 מיליארד דולר בחשבון השוטף של ישראל ברבעון ה-1 של 2009 לאחר ירידה חדה ביבוא וביצוא

טל לוי

15.6.2009 / 14:17

נכון לתום מארס, יש לישראל עודף נכסים של 4 מיליארד דולר על פני ההתחייבויות



מדינת ישראל סיימה את הרבעון הראשון של שנת 2009 עם עודף של 2.7 מיליארד דולר בחשבון השוטף, לאחר ירידות חדות ביבוא וביצוא: יבוא הסחורות והשירותים - לעומת הרבע הקודם - ירד ב-22% בדולרים שוטפים. היצוא ירד ב-10%.



ברבעון האחרון של 2008 הסתכם העודף ב-800 מיליון דולר בלבד. העודף בחשבון השוטף מתקבל מנתוני מאזן התשלומים שסוכמו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרבע הראשון של שנת 2009 וכולל את עסקאות תושבי ישראל עם חו"ל בחשבון הסחורות, השירותים, ההכנסות וההעברות השוטפות, בדולרים שוטפים.



כמו כן מדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על ירידה חדה בהשקעות ישירות בחו"ל, לעומת ירידה מתונה בהשקעות ישירות בישראל.



העודף בחשבון השוטף ברבע הראשון של השנה משקף את ההתפתחות בחשבון הסחורות, שהתאפיינה בירידות ניכרות ביבוא וביצוא, על רקע המשבר הכלכלי העולמי.



הירידה הבולטת ביבוא הייתה חדה מהירידה ביצוא כך שנותר עודף בחשבון הסחורות, שהשתקף בחשבון השוטף. רכיבים אחרים של החשבון השוטף לא השפיעו באופן משמעותי על התוצאות של הרבע הראשון: חשבון השירותים וחשבון ההכנסות הסתכמו בסכומים דומים לרבעון הקודם, בעוד העודף בחשבון ההעברות השוטפות ירד במעט לעומת הרבע הקודם.



סך כל הגידול בעודף של החשבון השוטף ברבעון הראשון של השנה - לעומת הרבעון האחרון של 2008 -הסתכם ב-1.9 מיליארד דולר. השיפור בחשבון השוטף של ישראל מוסבר על ידי גידול של 2.1 מיליארד דולר בחשבון הסחורות - שעבר, כאמור, מגירעון לעודף ועל ידי ירידה של 0.2 מיליארד דולר בחשבון ההכנסות.







הכנסות תושבי ישראל מהשקעות בחו"ל, הכוללות תקבולי ריבית, דיווידנדים ורווחים שלא חולקו, הסתכמו, בניכוי השפעות עונתיות, ב-1.1 מיליארד דולר ברבע הראשון של 2009, לעומת הכנסות של 1.5 מיליארד דולר ברבעון הקודם. הכנסות תושבי חו"ל מהשקעותיהם בישראל הסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר בינואר-מארס 2009, לאחר הכנסות של 1.6 מיליארד ברבע האחרון של 2008.



מצבת הנכסים וההתחייבויות של המשק כלפי חו"ל



בסוף מארס 2009, מאזן הנכסים וההתחייבויות של המשק כלפי לחו"ל (international investment position) הסתכם בעודף של נכסים על התחייבויות בסך 4.0 מיליארד דולר. סכום זה מתקבל מנכסי חו"ל בסך 191.5 מיליארד דולר, בקיזוז התחייבויות המשק לחו"ל בסך 187.5 מיליארד דולר. בסוף מארס 2008, נרשמו עדיין התחייבויות נטו לחו"ל בסכום של 7.0 מיליארד דולר.



החוב החיצוני נטו של המשק בסוף הרבע הראשון של 2009 - הכולל את הנכסים וההתחייבויות של המשק כלפי חו"ל במכשירי חוב בלבד הסתכם בעודף של נכסים על התחייבויות של 48.9 מיליארד דולר, בהמשך לעודף של 48.2 מיליארד דולר בסוף מארס 2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully