וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: האם זהו סופו של הדולר כמטבע המרכזי בעולם?

בני שרביט וחיים נתן

15.6.2009 / 15:00

על רקע ההנפקה שמתכננת קרן המטבע הבינלאומית, התבטאו מספר מדינות על הצורך במטבע רזרבות חדש; כמה זמן החזיקו מטבעות הרזרבות הקודמים, והאם היואן הסיני יוכל להחליף את הדולר?



שבוע עמוס ותנודתי עבר על הדולר והאג"ח הדולרי. למשקיע הבוחן את עקום התשואות מיום שישי האחרון לעומת יום שישי שקדם לו, נראה כאילו עבר שבוע שקט. בחינה זו לא מראה את הניסיון של התשואות ל-10 שנים לשבור את מחסום ה-4%, ואינה מגלמת את ההתבטאויות הרבות שהיו בנוגע לדולר.



הרקע להתבטאויות בנוגע לדולר ולאג"ח הינה הנפקות האג"ח החדשות של ה-imf. ההנפקה המתוכננת של ה-imf מעוררת משחקי כוחות בין השווקים המתעוררים, בראשם ה-bric, לשווקים המפותחים. בחודש אפריל ביקשה קרן המטבע מחברותיה הזרמת הון נוספת של כ-500 מיליארד דולר, לצורך התמודדות עם המשבר. אחת מהדרכים לגייס את ההון הדרוש היא דרך הנפקת האג"ח.



האג"ח יוצמד ל-sdr, שהוא מטבע הסליקה של ה-imf. המטבע הזה הוא סל של מטבעות המורכב מכ-44% דולר, 34% יורו והשאר ין ופאונד. השער מחושב באופן יומי, על ידי ה-imf. יו"ר הקרן, שטראוס קהאן, אמר שלאג"ח זה צפוי שוק משני דליל ביותר, אם בכלל.



ההנפקה המתוכננת הביאה את בעלות החוב של ממשלת ארה"ב להתבטא, בנושא הדולר כמטבע רזרבה. סין, בעלת החוב הגדולה ביותר של ארה"ב, כבר התבטאה בנושא בעבר. סין התחייבה להעביר 50 מיליארד דולר מרזרבות המט"ח שלה, לאג"ח החדש של קרן המטבע. ברזיל התחייבה להעביר 10 מיליארד דולר לאג"ח החדש.



נציג הבנק המרכזי הרוסי הצהיר שרוסיה אינה מאמינה בדולר. הוא אמר שהבנק המרכזי מתכוון להעביר את רזרבות המט"ח שלו מצמודי דולר למטבעות אחרים. ההתבטאות הזו הייתה אחד מהזרזים שדחפו את התשואות לעשר שנים ל-4%. היום התבטא נציג הבנק המרכזי הרוסי באופן שונה לחלוטין, ואמר כי רוסיה מאמינה בדולר לאורך זמן.



יפן, מחזיקת החוב השנייה בגודלה של ממשלת ארה"ב, דיברה מתוך הפוזיציה ותמכה בדולר. ביפן הצהירו כי האמון שלהם בדולר אינו ניתן לערעור, וסייעו להוריד את התשואות לכיוון ה-3.8%. נוריאל רוביני, שנהוג לצטט אותו כמי שחזה את המשבר, מעריך שהדולר יאבד את מעמדו כמטבע הרזרבות העולמי ושתפקידו במערכת הפיננסית העולמית יחלש.



התפיסה שהיואן יוכל להחליף את הדולר אינה מופרכת



בין שלל ההתבטאויות היו גם הנפקות חוב של הממשל. ההנפקה ל-10 שנים מה-9 ליוני נחשבה לחלשה. הממשל האמריקאי הנפיק 19 מיליארד דולר ל-10 שנים. התשואה שנקבעה, 3.99%, הייתה מעל הצפי
ל-3.97%. יחס ה-bid/cover, המודד את היחס בין הביקוש להיצע, היה 2.62 ונחשב גבוה יחסית. זהו היחס הגבוה ביותר מאז 2007.



יחס הביקוש הגבוה לא ברור, לאור התשואה הגבוהה בה נסגרה ההנפקה. בהמשך השבוע, כשההנפקה הקודמת עדיין טרייה, הנפיק הממשל אג"ח ל-30 שנה. ההנפקה נחשבה למוצלחת וסייעה להוריד את התשואות גם על ה-10 שנים. הממשל הנפיק 11 מיליארד דולר של אג"ח ל-30 שנה, בתשואה של 4.72%. התשואה הייתה נמוכה מהציפיות - 4.8%. יחס ה-bid/cover היה הגבוה ביותר מאז 2008, 2.68, וזה לעומת 2.14 בהנפקה הקודמת. כ-49% מההנפקה נרכשה על ידי זרים.



האם היואן הסיני יכול להחליף את הדולר כמטבע הרזרבות העולמי? סין בהחלט מנסה לגרום לכך. המדינה חתמה לאחרונה על הסכמי סחר רבים עם שכנותיה ועם ברזיל על סליקת חוזי מסחר ביואן. התפיסה שהמטבע הסיני יוכל להחליף את הדולר אינה מופרכת, ולכל היותר הינה מוקדמת.



הדולר לא היה תמיד המטבע המוביל. בהיסטוריה הכלכלית כבר היו מטבעות רבים שנעלמו: המטבע הפורטוגלי היה המטבע המוביל בין השנים 1450-1530, המטבע הספרדי היה המטבע המוביל בין השנים 1530-1640, המטבע ההולנדי הוביל בין 1640-1720, המטבע הצרפתי הוביל בין השנים 1720-1815, המטבע האנגלי בין 1920-1815 והאמריקאי מאז 1920. האם ניתן להעריך שבממוצע כל 100 שנה מוכרז מנהיג מוניטרי חדש?



התבססות המטבע האמריקאי כמטבע המוביל היתה מהירה, והרעיון לבטח נראה דמיוני באותה התקופה. רק ב-1913 הוקם הפדרל ריזרב, כך שתוך שבע שנים הדיח הדולר את הפאונד. אפשר להניח כי למעצמה הבריטית זה היה נראה בלתי אפשרי בזמנו.



האם האפשרות שהדולר יאבד את מעמדו כמטבע המוביל בעולם הינה דמיונית? לא בהכרח. אנו פשוט גדלנו בתקופה שמטבע זה שלט ולכן הדבר נראה לנו טבעי. אך יש לזכור למשל שהסבים שלנו הכירו את האימפריה הבריטית כשולטת בעולם, ולנו בריטניה נראית כרק עוד מדינה באירופה. האפשרות שהנכדים שלנו יכירו את סין כאימפריה אינה בלתי אפשרית, ולהם יראה מוזר כשאנחנו נספר להם שפעם ארה"ב הייתה אימפריה.



את הסקירה כתבו בני שרביט, סמנכ"ל השקעות במנורה מבטחים, וחיים נתן, מנורה מבטחים קרנות חו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully