וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מו"מ לפשרה: דמי ההבראה לא יופחתו - אך העובדים יוותרו על תוספת שכר של 3%

מאת צבי זרחיה ואורה קורן

16.6.2009 / 7:00

ועדת הכספים אישרה קיצוץ של 50% בדמי ההבראה לעובדי המגר הציבורי ב-2009-2010 - ועיני איים לפוצץ את עסקת החבילה ולהשבית את המשק. התעשיינים: האוצר מנסה להשית מסים ב-2 מיליארד שקל מעבר לסיכום



>> אנשי משרד האוצר דנו אתמול עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בפשרה שבמסגרתה יוותר עיני על תוספת השכר של 3% שאמורה להינתן בקרוב לעובדי המגזר הציבורי - ובתמורה יוותר האוצר על ההחלטה לקצץ מחצית מדמי ההבראה של העובדים במגזר הציבורי. לפי הסכם בין האוצר להסתדרות מ-2008, נקבעה תוספת שכר בכמה פעימות.

הדיון נפתח לאחר שעיני הופיע אתמול בוועדת הכספים של הכנסת ואיים לסגת מהסכמתו לעסקת החבילה ולהשבית את המשק. עיני מתנגד לכך שבעוד שבעסקת החבילה נותרו סעיפים שאין בהם הסכמה בין הצדדים, העובדים במגזר הציבורי נדרשים לוותר כבר בקיץ הנוכחי על מחצית מדמי ההבראה שלהם. עד מועד סגירת הגיליון לא הגיעו הצדדים להסכמה. הדיונים ימשיכו ככל הנראה היום והתקציב יונח על שולחן הכנסת רק ביום רביעי.



ועדת הכספים החליטה אתמול לאשר הצעת חוק ממשלתית בעניין, לפיה יופחתו 50% מדמי ההבראה ב-2009 וב-2010. הממשלה ביקשה אתמול להעביר את הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, ואולם נוכח עשרות הסתייגויות שהגישו חברי כנסת מ"קדימה" והחשש שהדיון יארך כמה ימים, נמשכה ההצעה מהמליאה ותוגש במועד אחר.



קודם לכן גילה מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, כי במו"מ עם ההסתדרות והמעסיקים נותרה מחלוקת בעניין הדיווח המקוון של המעסיקים למע"מ. האוצר דורש שימוש בחשבוניות מקוונות כדי להקטין את העלמות המס כתוצאה משימוש בחשבוניות ידניות, הנאמדות בכ-6 מיליארד שקל בשנה.



אריאב: בלי תרומת העובדים אין תקציב



נשיא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מתנגד למעבר לחשבוניות מקוונות. אריאב אמר: "המעסיקים מתנגדים לדיווח הזה, אך לדעתנו זו סמכות הממשלה לגבות מסים".



אריאב הוסיף כי קיימות מחלוקות באשר לקיצוץ דמי ההבראה. לדבריו, "אם לא תתקבל תרומת העובדים (במסגרת קיצוץ דמי ההבראה, צ"ז) - אין תקציב".



קודם לאישור הצעת החוק, התחוללה דרמה בוועדת הכספים: לפני תחילת הישיבה טילפן שר האוצר, יובל שטייניץ, ליו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), והודיע לו שהאוצר מושך את הצעתו מהשבוע שעבר להפחתה דיפרנציאלית בדמי ההבראה (הפחתה חדה יותר לבעלי שכר גבוה), בשל התנגדות ההסתדרות.



נוכח העובדה שח"כים בוועדה דרשו בשבוע שעבר מהאוצר להגיש הצעה דיפרנציאלית, חששו בקואליציה מהיעדר רוב בעד ההצעה המקורית שהתקבלה לבסוף. מרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ ציון פיניאן (הליכוד), גויס ללחוץ על הח"כים לתמוך בהצעה שהתקבלה.



בתחילת ישיבת הוועדה, הודיע עיני על "פיצוץ" בעסקת החבילה המתגבשת בין הממשלה, ההסתדרות והמעסיקים. עיני הכריז: "ברגע זה אין עסקת חבילה. נכנסנו לעסקה כדי למנוע פיטורים בעיירות הפיתוח וכדי לסייע לעסקים שלא יפטרו עובדים. מה אני תורם כדי לפתור לשר האוצר את בעיית תקציב המדינה? שיפתור לבד, לא איתי".



עיני הציע להפחית ב-25% את דמי ההבראה של מי שמשתכר עד 7,000 שקל בחודש. קיצוץ של 50% בדמי ההבראה יופעל לגבי מי שמשתכר עד פעמיים השכר הממוצע (14 אלף שקל בחודש). לכל מי שמשתכר יותר מ-14 אלף שקל בחודש יופחתו מדמי ההבראה 5%. ואולם ועדת הכספים דחתה את הצעתו.



התעשיינים: העסקה תקועה בגלל האוצר



גפני אמר כי מאחר שהאוצר וההסתדרות לא הגיעו לעמק השווה בנושא הקיצוץ הדיפרנציאלי, הוא יתמוך בהצעת החוק. "אכן העדפנו וביקשנו שהקיצוץ ייעשה בצורה דיפרנציאלית, אך מאחר שהאוצר וההסתדרות לא הצליחו למצוא את עמק השווה בנושא, האחריות של כולנו, בהצלחת עסקת החבילה בין האוצר להסתדרות העובדים ובהעברת תקציב המדינה בהקדם, חייבה אותנו להעביר את החוק הנוכחי".



מהתאחדות התעשיינים נמסר: "עסקת החבילה תקועה כי האוצר חזר בו מהסכמתו ומנסה להשית על המגזר העסקי מסים בשווי יותר מ-2 מיליארד שקל מעבר למוסכם בעסקת החבילה".



בהתאחדות התעשיינים טוענים כי בכוונת משרד האוצר להגדיל את ההפרשות לביטוח לאומי ולמסות שווי שימוש ברכב בניגוד לסיכומים קודמים עמו. "כל ניסיונות האוצר להאשים את המגזר העסקי בהתנגדות לחשבוניות הפיקטיוויות הוא ניסיון להסיט את הדיון העיקרי לוויכוח משני", נמסר מהתאחדות.



ממשרד האוצר נמסר כי המשרד בוחר שלא להגיב לדברים.



-



השתתף בהכנת הידיעה: עידו סולומון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully