וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רעידות אדמה חולפות, הנטייה הטבעית היא לצמוח"

מאת הילה רז ונמרוד הלפרן

16.6.2009 / 7:20

עורך הדין הניו-יורקי הוותיק, שרק באחרונה ייצג לקוחות בשתי עסקות המסתכמות ב-100 מילארד דולר, ישתתף השבוע בפאנל שוקי ההון של ועידתTheMarker בניו יורק



>> "אנו עדים להתעניינות גוברת במיזוגים ורכישות, גם בתור כלי של חברות חזקות להתמודד עם סוגיות של צמיחה, מינוף ומיצוב תחרותי, וגם בתור כורח עבור חלק מהחברות החלשות יותר שמתחילות כעת להשלים עם הנסיבות החדשות, והמציאות של נפילה חדה בשווי השוק שלהן וקשיי נזילות" - כך אמר אתמול עו"ד אדם אמריק שותף בכיר בפירמת עורכי הדין הניו-יורקית ווכטל, ליפטון, רוזן וכץ. אמריק ישתתף בפאנל שוקי ההון בוועידה השנתית של themarker בניו יורק, שתתקיים ב-25-24 ביוני. לפני כשנתיים ייצג אמריק את חברת ישקר בעסקה שבה רכשה ברקשייר התאוויי של וורן באפט 80% מהחברה ממשפחת ורטהיימר תמורת כארבעה מיליארד דולר.

ידיו של אמריק עמוסות עבודה בימים אלה וסכומי העסקות בהן הוא מעורב עצומים. הוא ייצג באחרונה את דירקטוריון וייאת בעסקה בסך 69 מיליארד דולר עם פייזר, ואת חברת שרינג פלאו בעסקה בסך 41 מיליארד דולר עם מרק; הוא מייעץ בעסקה המוצעת בין מקאנדרוס אנד פורבס (רונלד פרלמן) לחברות רבלון; הפירמה שלו ייצגה בחודשים האחרונים את בנק אוף אמריקה ואת pnc פייננשל סרוויסס, המהווים בעלי המניות הגדולים ביותר של חברת בלאקרוק בעסקה למכירת חטיבת ברקליס גלובל אינווסטורס לבלאקרוק תמורת 13.5 מיליארד דולר. בנוסף משרדו עסוק במגוון עבודות הקשורות למשבר הפיננסי ולארגון מחדש של בנק אוף אמריקה, ג'י.פי מורגן צ'ייס והשלכות פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס. אמריק פועל בשוק האמריקאי כ-25 שנים, והוא משתדל להקרין אופטימיות זהירה.



איך היית מתאר את פעילות המיזוגים ורכישות בארה"ב כיום לעומת הפעילות שאפיינה את אוקטובר 2008, לאחר קריסת ליהמן ברדרס ואת ינואר, אז היה נדמה שיש התאוששות?



"פעילות המיזוגים והרכישות הגיעה לשיא של 750 מיליארד דולר ברבעון השני של 2007, וצנחה ל-222 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2009. בהתעלם מעסקות פייזר-וייאת ומרק-שרינג פלאו - שתי עסקות שאני גאה שהייתי מעורב בהן - הסתכם היקף המיזוגים והרכישות ברבעון הראשון של 2009 ב-111 מיליארד דולר. הנפילה היתה חדה. עם זאת, היקף הפעילות בשוק המיזוגים והרכישות קשור באופן הדוק לשוקי המניות, ובמידה פחותה למידת זמינות המימון, ונוטה בדרך כלל להקדים את ההתאוששות בפעילות הכלכלית באופן נכיר. כך למשל, אם בוחנים את תקופות ההאטה וההתאוששות של תחילת שנות ה-80, תחילת שנות ה-90 ותחילת העשור הנוכחי, הירידות בפעילות המיזוגים והרכישות בכל תקופה היו בהיקף של 70%-80% מהשיא, והיקף ההתאוששות היה בסדר גודל של 200%, לעומת ירידות והתאוששות בסדר גודל נמוך בהרבה בשוקי המניות.



"מומחים מנהלים כיום ויכוח לגבי השאלה אם ישנם סימני התאוששות במגזר, ואין ספק כי המשבר האחרון היה חמור יותר, ועודנו עלול להיות קטלני יותר מכל תקופת מיתון שהתרחשה בעשורים האחרונים. עם זאת, אנו עדים להתעניינות גוברת במיזוגים ורכישות".



מהן לדעתך הסיבות המרכזיות לכך ששוק המיזוגים והרכישות עדיין לא התאושש לגמרי? האם הבעיה העיקרית היא בקביעת המחיר המתאים לביצוע העסקה?



"אין ספק שמבחינה פסיכולוגית קשה מאוד לבצע לעסקה במחיר שמהווה רק 10%-20% ממחיר השיא של המניה. גם אין ספק שאם צריך ללוות כסף כדי לממן את העסקה, ואיש אינו מוכן להלוות, אז בלתי אפשרי לבצע את העסקה. שני גורמים אלה היו משמעותיים בחודשים האחרונים, כמו גם הנטל הפסיכולוגי העצום הנובע מחששות וחוסר ודאות שעוררה התנודתיות העצומה של השוק.



"עם זאת, המוח והאופי האנושי חזקים, וכשם שרעידות אדמה בעבר נשכחו כעבור זמן, הנטייה הטבעית היא לבנות ולצמוח, ולבסס את עצמנו מחדש. אנו עדים לכך יותר ויותר כעת, ואנו צופים כי בהיעדר זעזועים גדולים למערכת כי תירשם התאוששות במיזוגים ורכישות, כפי שהיה תמיד בעבר".



איך קובעים כיום מחיר של עסקה בתנאי אי ודאות עסקיים שאופפים את מרבית החברות?



"אנחנו מחכים שאי היציבות תפחת ומסתכלים לראות מה האחרים עושים. בפעילות השוק יש אלמנט מדבק. כל עסקה או פעילות בשוק מספקת איתות, עידוד והרגעה ליתר הפעילים בשוק לעשות צעדים משלהם. זה המעגל ההגון".



מהם התנאים המרכזיים הדרושים ליצירת עסקות רבות יותר והתנעת השווקים מחדש?



"באופן כללי, ביטחון בשווקים, ציפיות לגאות ויציבות רבה יותר בשווקים. אנחנו לא יכולים לחזות את העתיד, ואנחנו ניצבים בפני סיכונים רבים בעולם כיום, כולל מצב פוטנציאלי של אינפלציה ודיפלציה בו זמנית. בנוסף קיימת אי ודאות גיאופוליטית שעלולה להפריע לפעילות הכלכלית הבינלאומית, ובייחוד לסחר הבינלאומי. יחד עם זאת, כיום נראה שהעניינים זזים לאט אך בכיוון החיובי, וייתכן שסימני ההתאוששות שאנחנו מדברים עליהם הם אמיתיים ולא תקוות שווא או אשליות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully