וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי מלחמה ברשת

עומר טנא

16.6.2009 / 7:20

משפט וטכנולוגיה



>> דמיינו לעצמכם את המצב הבא: ביום חמישי בשעה חמש בערב קורסת מערכת הרמזורים בתל אביב, נעצרת תנועת הרכבות עקב תקלת מחשב לא ברורה, פקקי ענק נוצרים במהירות בכל היציאות מן העיר. למתח שבו שרויים הנהגים לא עוזרים השיבושים החמורים ברשתות הסלולר, שאינם מאפשרים להם להודיע שהם מאחרים לקחת את הילד מהחוג, או להגיע לפגישת עבודה. ואז, בעוד הרחובות הומי אדם ורוויי עצבים, נורה לראשונה מטח טילים מדרום לבנון לאיזור גוש דן.

לחלופין, דמיינו את נשיא איראן, ששב השבוע לשלטון על אפם וחמתם של בני עמו, חונך בחגיגיות את יחידת טילי השיהאב הגרעיניים. הנשיא, ביחד עם צמרת משמרות המהפיכה, מתכנסים באתר לא ידוע בלב מדבר קאוויר הגדול. ברגע הקריטי מתחוללת תקלה מוזרה במחשב המרכזי; אחת אחרי השנייה נופלות מערכות התקשורת; ולבסוף - במקום שיגור טיל מתרחש פיצוץ עז. המתקן הגרעיני כולו, ועימו הנהגת המדינה, הופכים לפטריית עשן רדיואקטיווי שמתפזרת במהירות אל רוחות המדבר. בפנטגון טופחים על שכמו של הלוחם האחראי, שאינו גבר עשוי ללא חת, אלא מומחה מחשבים ממושקף שאוהב לשחק בפלייסטיישן.



השבתת מערכת הרמזורים ותנועת הרכבות, או חדירה למחשב והפעלת מנגנון "השמדה עצמית" נתפשו עד לאחרונה כאמצעי לחימה מסרטי ג'יימס בונד. אבל הדמיון הזה כבר הפך למציאות, והיא הוכרה בשבוע שעבר על ידי הנשיא אובמה, שהחליט להקים בראשונה פיקוד צבאי חדש, פיקוד המרחב המקוון. בראש הפיקוד יעמוד גנרל ארבעה כוכבים, והוא יופקד גם על פעולות הגנתיות, שמטרתן למנוע שיבוש מערכות מיחשוב וחדירה אליהן על ידי גורמים עויינים, וגם על פעולות התקפיות, שאמורות לשתק את התשתיות החיוניות של האוייב.



הקמת הפיקוד החדש מסמנת הכרה בכך שבמלחמה הבאה עלולה מדינה או ארגון טרור להנחית מכה אנושה על האוייב ללא חדירה פיזית של חיילים או אפילו טילים. לוחמה כזאת כבר ייושמה על ידי הרוסים, שהפילו את מערכת האינטרנט של גרוזיה לפני כשנה במקביל לפלישתם למדינה. על פי הערכות, חשופות מערכות קריטיות בארה"ב בכל יום למאות התקפות מצידם של גורמים עוינים, בעיקר בסין וברוסיה.



הבעיות הקשות בלוחמה מקוונת היא השמירה על פרטיות האזרחים בעת שלום ועל היחסים הדיפלומטיים עם מדינות ידידותיות. מערכות ציתות והאזנה הפועלות במרחב המקוון, אינן יכולות לעצור בגבולות טריטוריאליים או לסנן תשדורות שונות בהתאם לאזרחותם של המשתמשים. האתגר העומד בפני מדינות המערב הוא לאזן את זכויות היסוד של אזרחיהן מול הצורך להבטיח את בטחונם.



-



ד"ר טנא הוא מרצה למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully