וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסימני המיתון: שיעורי התפוסה במשרדים בתל אביב ירדו בכ-9% בחצי שנה

רז סמולסקי

16.6.2009 / 12:33

עצירה כמעט מוחלטת של בניית פרויקטים חדשים; מחירי השכירות לעומת זאת, נשארו ברמתם כמו בסוף 2008



שיעורי התפוסה של משרדים ירדו ברבעון האחרון ברוב אזורי התעסוקה באזור המרכז באחוזים בודדים, אבל בחינה של תשעת החודשים האחרונים מראה שנרשמת ירידה של כ-9% בשיעורי בתפוסה בתל אביב וברמת גן. הרצלייה מובילה עם ירידה של כ-10%. בתל אביב, רעננה, הרצלייה ופתח תקווה ירדו שיעורי התפוסה ל-87%. ברמת גן ונתניה הם הגיעו ל-85%, כך שעולה בדו"ח של חברת השיווק מאן נכסים הבוחן את שוק הנדל"ן המניב.



כמו ברבעון האחרון של 08', גם הרבעון הראשון של 09' אינו מבשר טובות לענף הנדל"ן המניב כששיעורי התפוסה ממשיכים לרדת מרבעון לרבעון, אך מחירי השכירות שומרים פחות או יותר על רמתם. רק לפני כחצי שנה שיעורי התפוסה עמדו על רמת גבוהה וקרובה מאוד ל-100% ובחודשים האחרונים התפנו עשרות אלפי מ"ר כתוצאה מחברות שצימצמו את הפעילות שלהן. שיעורי התפוסה נעים כיום סביב 85%-87%, כאמור, ובאזורי התעסוקה של לוד וירושלים הם מגיעים אפילו ל-80%.



תופעה נוספת שיצר המשבר היא עצירה כמעט מוחלטת בבנייה חדשה של נכסים מניבים. "קשה לדמיין יזם שיתחיל בבנייה של פרויקט חדש ללא בטוחה של חוזה ארוך טווח, בשעה ששיעורי התפוסה במשרדים קיימים ממשיכים לרדת. למרות שהירידה אינה חדה עשרות אלפי מ"ר עומדים ריקים, דבר שגורם ליזמים לחשוב פעמיים לפני שהם מתחילים בפרויקט חדש", אמר ג'קי מוקמל, מנכ"ל משותף במאן נכסים.



"שוק הנדל"ן בישראל עובר, ללא ספק, משבר חמור מאוד, אבל בניגוד למשבר הקודם, השוק לא מגיב בהיסטריה, נפילות מחירים חדות, נטישת משרדים והפרת חוזי שכירות כפי שקרה בשנת 2000", נכתב בסקר. "ברוב המקרים, חברות שנקלעו לבעיה הצליחו להגיע להסדר שמקובל עליהם ועל בעל הנכס".



מוקמל צופה כי המלאי הקיים יושכר בשנתיים הקרובות, והאפקט של עצירת התחלות הבנייה תורגש בתום המשבר כאשר הביקוש יעלה על היצע המלאים הקיימים והתהליך הזה יניע עליית מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully