וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין נחת לשוורצנגר: כלכלת קליפורניה לא צפויה לחזור לצמיחה עד לשנה הבאה לפחות

רויטרס

16.6.2009 / 15:22

שיעור האבטלה במדינה צפוי להיות דו ספרתי עד שנת 2011 לפחות,לפי UCLA אנדרסון פורקאסט



כלכלת קליפורניה לא צפויה לחזור לצמיחה עד לשנה הבאה לפחות, בשל הידרדרות שוק הדיור במדינה והצורך של הממשל המקומי לקצץ בעלויות, כך העריך גוף המחקר ucla אנדרסון פורקאסט. שיעור האבטלה בקליפורניה, המדינה המיושבת ביותר בארה"ב עם כ-38 מיליון תושבים, צפוי להיות דו ספרתי עד שנת 2011 לפחות, לפי הדו"ח. כיום עומד שיעור האבטלה בקליפורניה ברמה של 11%.



"קליפורניה עומדת בפני זמנים קשים, והיא לא הולכת לראות צמיחה עד לשנה הבאה, לאחר שכלכלת ארה"ב תשוב לצמיחה", לפי המחקר. כלכלת קליפורניה תצמח בקצב יציב בתחילת שנת 2011, אך לא ייווצרו מספיק משרות כדי להוריד את שיעור האבטלה מתחת לרמה דו ספרתית עד לסוף 2010, לפי הדו"ח. הסיכונים המעיבים על צמיחת הכלכלה בקליפורניה כוללים הידרדרות מחודשת בשווקים הפיננסים והתארכות הדשדוש בצריכה הפרטית.



בשבוע שעבר הזהיר החשב הכללי של קליפורניה כי הממשל המקומי עלול לסבול מקריסה פיננסית בתוך 50 יום בעקבות הנפילה בהכנסות המדינה ממסים, אלא אם יצליח מושל המדינה, ארנולד שוורצנגר, לשכנע את המחוקקים לקבל את הצעותיו לצמצום הגירעון התקציבי. שוורצנגר עצמו הזהיר כי יניח לממשל בקליפורניה "לשבוק חיים" לפני שיסכים לקחת הלוואה בריבית גבוהה כדי לאפשר לרשויות המקומיות להמשיך לפעול.



החשב הכללי, שהזהיר בעבר כי קופת המזומנים של קליפורניה הולכת ומתרוקנת בעקבות המשבר הכלכלי המחריף במדינה, אמר כי הכנסותיה של קליפורניה ממסים נפלו בחודש מאי ב-1.14 מיליארד דולר, או 17.7%, לעומת מאי 2008. הכנסותיה של המדינה ממס הכנסה צללו ב-39.3% במאי, לעומת מאי 2008, והכנסותיה ממסי חברות צנחו ב-52.1%. ממשלת קליפורניה סובלת כיום מגירעון תקציבי עצום של 24 מיליארד דולר, וניצבת בפני סכנה של פשיטת רגל.



שוורצנגר הרפובליקני הציע תוכנית לפתרון המשבר, הכוללת קיצוצים עמוקים בתקציב המדינה ובתוכניות סוציאליות. תושבי קליפורניה דחו במשאל עם את הצעותיו של שוורצנגר, ואישרו רק הצעה אחת, לפיה יוקפא שכר המחוקקים כל עוד המדינה סובלת מגירעון. הצעותיו של שוורצנגר כללו, בין היתר, הארכת תוקפם של מסים זמניים, העברה של תקציבים בין סעיפים ונטילת הלוואות כנגד רווחים עתידיים ממפעל ההגרלות של המדינה.



כלכלת קליפורניה נמצאת במשבר מתמשך מאז פקיעתה של בועת הדוט.קום, אשר החמיר בשנה האחרונה בעקבות המשבר הכלכלי בארה"ב, העלייה החדה בשיעור האבטלה (שזינק לרמה של 9.3% - שיא של 15 שנים) והירידה בהכנסות ממסים. מושל קליפורניה הקודם, גריי דיוויס, הודח ב-2003 בהליך מיוחד בשל כישלונו בהנהגת המדינה. כוכב הקולנוע שוורצנגר נבחר במקומו באותה שנה, וזכה בבחירות שוב ב-2006, אך בשל מחלוקות פוליטיות עם המחוקקים המקומיים לא הצליח לפתור את המשבר הכלכלי המחריף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully