וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש העליון: מנהל בחברה אחראי אישית להפרת זכויות יוצרים בעסק - גם אם הרווח הלך לכיסה של החברה

נורית רוט

16.6.2009 / 16:26

"בנסיבות בהן בזכויות היוצרים נעשה שימוש מסחרי יש לפרש באופן המרחיב את אחריות השותפים העקיפים להפרה"



מנהל או עובד בחברה שאיפשר השמעת מוסיקה במקום בילוי ללא הסכמת היוצרים ולתועלתו הפרטית, חייב בתשלום פיצויים ליוצרים - כך קבע באחרונה בית המשפט העליון.



חברת אקו"ם הגישה תביעה, באמצעות עוה"ד אהוד גבריאלי והילה עוז-מאיר, לבית המשפט השלום ברחובות כנגד חברת קפוצ'ין עסקי קפה ורועי אקרמן מנהלה ובעל מניות בחברה, שהפעילו בית קפה בקניון בנתניה. אקו"ם טענה כי במקום נערכו הופעות אמנים, שביצעו יצירות מוגנות ללא הסדרת רישיון, וכפועל יוצא, ללא תשלום תמלוגים ליוצרים.



קפוצ'ין ואקרמן טענו כי סברו שהתשלום שמשלמת הנהלת הקניון לאקו"ם עבור השמעת מוסיקה בקניון כוללת גם את הרשות להשמיע מוסיקה בבית הקפה שלהם ולכן יש לפטור אותם מתשלום הפיצוי. בית המשפט דחה את טענתם וחייב אותם לשלם לאקו"ם סך של 70 אלף שקל, ואולם ערעורו של אקרמן לבית המשפט המחוזי התקבל ובית המשפט פטר אותו מאחריות, בקובעו כי לא הוכח שהוא אישית הפיק תועלת מן ההפרה.



אקו"ם הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, בו טענה כי יש לפרש את המשמעות של "תועלת פרטית" שבחוק זכויות יוצרים הישן מ-1911 לא רק לגבי מקרים שבהם צמחה לעובד שאיפשר הפרת זכויות יוצרים תועלת כספית, אלא גם במקרים שבהם צמחה לו תועלת אישית עקיפה, כגון שיפור מעמדו בחברה, קידום, ובעיקר תועלת אישית מתוך ראיית הצלחת העסק כהצלחתו האישית ועוד. החוק קובע כי "רואים זכות יוצרים ביצירה כאילו הופרה, אם הרשה אדם לתועלתו הפרטית - לתיאטרון או למקום שעשוע אחר - להשתמש ביצירה לשם הצגתה בציבור, בלא הסכמת בעל זכות היוצרים".



השופט אליקים רובינשטיין, אליו הצטרפו השופטים מרים נאור ואליעזר ריבלין, קיבל את הבקשה וכתב כי על מנת "לסייע ככל האפשר ליוצרים למיניהם להתגונן מפני גזל של זכויותיהם בשדה שהוא כה פרוץ ושכה קשה לפקח עליו..." יש להרחיב את רשת ההגנה על היוצרים על ידי פרשנות מרחיבה, ובעניינינו, לפרש פירוש מרחיב את המונח "לתועלתו הפרטית", כך שלא מדובר רק ברווח כספי אלא גם ברווח עקיף כגון קידום בחברה, הצלחתה כמקפצה להצלחתו האישית ועוד.



לדבריו, "זאת, חרף העובדה שההכנסות הכספיות מהופעת האמן המבצע היו מיועדות לכיסה של החברה, ולא ישירות לכיסו של המנהל... בנסיבות בהן בזכויות היוצרים נעשה שימוש בעל אופי מסחרי יש לפרש דרישה זו באופן המרחיב את אחריות השותפים העקיפים להפרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully