וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דש תגמולים ואומגה השתלמות החזירו במאי את הפסדי 2008

מאת אתי אפללו

17.6.2009 / 6:57

קופות הגמל הניבו תשואה ממוצעת של 2% במאי ותשואה של 14.5% מתחילת 2009



>> העליות ב-2009 מחקו חלק ניכר מהירידות ב-2008. מבדיקת התשואה הנומינלית ברוטו (ללא השפעת מדד ואינפלציה) עולה כי תגמולים של דש וקרן ההשתלמות אומגה (לשעבר קרן ההשתלמות למהנדסים) של מנורה מבטחים החזירו את ההפסד, וקופת הגמל וקרן ההשתלמות של ילין לפידות החזירו כמעט את כולו.

באחרונה ניכרת תכונה דווקא בקרב קרנות ההשתלמות, שהן קופות גמל הוניות שנהפכות לנזילות לאחר שש שנות חיסכון. אף שבערך פעמיים בשנה עולות לכותרות יוזמות של משרד האוצר לבטל את הטבות המס בקרנות ההשתלמות, עדיין מגיעים הגיוסים העיקריים של ענף הגמל מקרנות ההשתלמות.



כך למשל, בשליש הראשון של 2009 נפדו מקופות הגמל הכלליות 951 מיליון שקל. במקביל, ענף קרנות ההשתלמות גייס בתקופה זו 769 מיליון שקל. גם בדיקה של הפקדות החוסכים בשליש הראשון של 2009 מעלה שבעוד שבהפקדות בקופות הגמל האישיות חלה ירידה חדה של 25% לעומת התקופה המקבילה ב-2008, בהפקדות לקרנות השתלמות חלה עלייה קלה לעומת התקופה המקבילה.



קרנות ההשתלמות הן מקור הכסף החדש והעיקרי בענף הגמל בחודשים האחרונים. בנוסף, סוכנים שמגייסים עמיתים לקרנות ההשתלמות יכולים באותה עת לנסות להעביר גם את חסכונות העמית בקופת הגמל לחברה שהם משווקים. כך הופכות קרנות ההשתלמות לציר מרכזי ביכולתה של החברה להמשיך ולצמוח ולמנף את יכולת ההעברות שלה.



לאחר ששככה סערת רכישת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות מהבנקים, בענף הגמל עדיין נותרו חברות שלא היו ברשותן קרנות השתלמות חזקות, והן צריכות להתחרות בתחום. מנורה מבטחים, למשל, רכשה את קרן ההשתלמות למהנדסים מהמדינה, שינתה את שמה לאומגה ופתחה אותה לציבור הרחב. בית ההשקעות פסגות הצטייד רק באחרונה בקרן ההשתלמות הגדולה כינרת, שהיא אחד הנכסים החשובים ביותר מבין כל הקופות המדממות שרכש מפריזמה.



חברות אחרות מקדמות בכל הכוח את קרן ההשתלמות שלהן כדי שיהפכו למותג מוביל. כך למשל, בחודשים האחרונים קיבלו המשווקים של הראל תמריצים להתמקד בשיווק קרן ההשתלמות. כלל ביטוח, שלה קרן השתלמות גדולה אך לא מוכרת - כלל השתלמות למנהלים - מיתגה אותה מחדש, ויצאה בקמפיין פרסומי להעלאת המודעות למכשיר. יצוין כי הראל וכלל סובלות מפדיונות גבוהים בגמל מתחילת השנה ומנסות להילחם בכך.



תשואות דו-ספרתיות בקרנות ההשתלמות



טבלת קרנות ההשתלמות מראה כי מתחילת 2009 ניצבות אנליסט, ילין לפידות ומיטב בראש הטבלה, עם תשואה של יותר מ-24%. ואולם בדירוג התשואות מתחילת 2008 מובילה את קרן ההשתלמות אומגה של מנורה מבטחים, שהחזירה את ההפסד של 2008.



אומגה נוהלה עד 2008 כקרן סקטוריאלית למהנדסים, ונהנתה ממדיניות השקעות שמרנית. שמרנות זו מזניקה אותה לראש הטבלה, מכיוון שעל אף שלא בלטה מתחילת 2009, היא גם לא ספגה הפסדים גדולים ב-2008. אחריה ברשימה מדורגת קרן ההשתלמות של ילין לפידות, שמצליחה להתברג בראש הרשימה גם בחתך של ינואר-מאי 2009 וגם בחתך שמתחיל ב-2008. דש השתלמות נמצאת גם היא בשלישייה הפותחת, בעיקר בזכות הפסד קטן יחסית ב-2008 ותשואות גבוהות מהממוצע מתחילת 2009.



קרן ההשתלמות הגדולה ק.ה.ל, בניהול מגדל שוקי הון, נמצאת בתחילת החציון השני של הטבלה. עמיתים שהשקיעו בה 100 אלף שקל בתחילת 2008 נותרו עם 93.3 אלף שקל לאחר מאי 2009. מתחילת 2009 לא נמצאת ק.ה.ל בין קרנות ההשתלמות הבולטות ומציגה תשואה של 16.28%. בתחתית קרנות ההשתלמות נמצאות אקסלנס השתלמות וקרן ההשתלמות הגדולה כינרת - אותה רכשה פסגות מפריזמה - שספגה תשואה שלילית גבוהה ב-2008 ולא מציגה תשואות גבוהות מתחילת 2009.



את טבלת קופות הגמל מובילה דש תגמולים, שהצליחה להחזיר את ההפסד של 2008, ואחריה ילין לפידות. במקום השלישי מדורגת קופת הגמל השנייה של דש, דש גמל, שתשואה גבוהה יחסית במאי מעלה אותה בדירוג.



בשלישייה הבאה ממוקמות שתי הקופות הבנקאיות של כלל, תמר וגפן, וקופת הגמל מבט של מנורה מבטחים. השליש הראשון של הטבלה נסגר עם גדיש של פסגות, שמאי לא היטיב עמו, בעיקר בשל נתח השקעה גדול יחסית באג"ח ממשלתיות. עמית שהפקיד 100 אלף שקל בתחילת 2008 בכל אחת מהקופות בשליש העליון של הטבלה נותר עם יותר מ-95 אלף שקל לאחר מאי 2009, בהתעלם מדמי ניהול והשפעת מדד.



בבחינת 2009 בלבד, בקופות הגמל, בדומה לקרנות ההשתלמות, מגיעות לראש הדירוג אנליסט, מיטב תגמולים וילין לפידות. אנליסט נהנתה במאי מתשואה גבוהה של 4%. בחברה מאמינים בהשקעה באג"ח, כולל אג"ח לא מדורגות, שהובילה לתשואה שלילית גבוהה ב-2008 ומנגד לתשואה חיובית גבוהה מתחילת 2009. ואולם עמית שהפקיד באנליסט גמל 100 אלף שקל בתחילת 2008, נותר עם 93.1 אלף שקל במאי 2009. סוגרות את דירוג הגמל קופות פריזמה לשעבר, שנרכשו על ידי פסגות - קרן אור, קציר ושיאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully