וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחי מס: החיסכון לבני זוג על חישוב מס נפרד יכול להגיע ל-80 אלף שקל

מאת עידו באום

17.6.2009 / 6:57

ב-2003 קבע העליון כי בני זוג שעובדים יחד ושהוכיחו אי תלות בהכנסותיהם יכולים לחשב מס בנפרד. למרות זאת, מ-2007 רשות המסים מאפשרת חישוב נפרד במקרים קיצוניים בלבד. לדברי המומחה הבכיר למסים פרופ' דן ביין, השופט אלטוביה עשה צעד אחד קדימה לטובת הנישומים



>> בני זוג העובדים בעסק משותף יוכלו לחסוך השנה עד 80 אלף שקל בתשלומי מס הכנסה - כך מעריך עו"ד ניר הורנשטיין, שותף במשרד עו"ד אלתר בעקבות פסק דינו של השופט מגן אלטוביה בעניין חישוב מס נפרד לבני זוג.

אלטוביה קבע השבוע בפסק דין שקורי כי בני זוג שיוכיחו כי עבודתם נחוצה לעסק וכי השכר המשולם לכל אחד מהם דומה לשכר המקובל בענף יהיו זכאים לחישוב מס נפרד שמשמעותו הפחתה של עשרות אלפי שקלים בשנה בנטל המס. בני הזוג שקורי יוצגו על ידי עו"ד ורו"ח רמי אריה.



בהחלטתו יישם אלטוביה את פסק הדין של בית המשפט העליון מ-2003 בעניין בני הזוג קלס. כבר אז קבע העליון כי בני זוג שעובדים יחד רשאים להוכיח כי אין תלות בין הכנסותיהם ולהיות זכאים לחישוב מס נפרד. לדברי הורנשטיין, שייצג את הזוג קלס בעליון, רשות המסים טענה אז כי יישום פסק הדין יעלה 700 עד 800 מיליון שקל. לדבריו, פסק הדין יושם במשך כמה שנים ובניגוד לנאמר בניסיונות ההפחדה, "החלת החישוב הנפרד לא הובילה להתמוטטות הכלכלה ואף לא לניצול לרעה מצד נישומים".



מ-2007 החליטה רשות המסים לנקוט גישה מחמירה במיוחד והסכימה להכיר בחישוב נפרד רק בנסיבות קיצוניות. בני זוג רבים, שהעריכו כי עלויות המאבק המשפטי יקרות, נמנעו מלהיאבק בהחלטה. חלק מאלה שנאבקו בה - הפסידו. למשל, במארס ניתן פסק דין בעניין בני זוג בשם לס בבית המשפט המחוזי בבאר שבע אשר קיבל את עמדת רשות המסים ומנע חישוב נפרד לבני זוג.



לדברי השופט בדימוס פרופ' דן ביין, מומחה בכיר למסים, פסק דינו של השופט אלטוביה עשה "צעד אחד קדימה". בניגוד לפסק הדין של בית המשפט בבאר שבע שבו נדרשו מבחנים פיזיים וניהוליים כדי לקבוע שבני זוג זכאים לחישוב מס נפרד, פסיקתו של אלטוביה מתמקדת רק בנחיצות העבודה ונאותות השכר. לדעת ביין, גישתו של אלטוביה נכונה יותר והוא מעריך כי מגמת פסק הדין תשפיע על הפסיקה העתידית בתחום.



הורנשטיין סבור כי פסק הדין של אלטוביה "חסין מפני הפיכה בערעור". היועץ המשפטי של רשות המסים עו"ד משה מזרחי אמר השבוע כי פסק הדין "ביטל את החישוב המאוחד", אולם הרשות עוד לא החליטה אם תגיש ערעור.



מומחים מעריכים כי הרשות עשויה להגיש ערעור כדי להרוויח זמן. הסיבה: ללא ערעור תיאלץ הרשות להתחיל מיד ביישום החישוב הנפרד. המשמעות הכלכלית של יישום מיידי משמעו היא הוצאה ניכרת למדינה. זאת, משום שאלטוביה הכיר בזכות לקבל החזר מס רטרואקטיווי על חישוב נפרד. כאשר הרשות מגישה ערעור היא נוהגת שלא ליישם את פסקי הדין עד להכרעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully