וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: סוף לסחבת

פנינה גיא

17.6.2009 / 6:57

צווארון לבן



>> חקירות חשודים המתארכות יתר על המידה, לעתים באופן לא סביר ביחס לעבירה הנחקרת, נהפכו לתופעה רווחת. באחרונה הגיש ח"כ דב חנין (חד"ש) הצעת חוק שעשויה לחולל מהפך במעמדם של חשודים ונחקרים בתחום הפלילי בכלל ובצווארון הלבן בפרט. לפי ההצעה יש לצמצם את פרק הזמן שבו הרשות החוקרת עורכת את חקירותיה, תוך אבחנה ברורה בין עבירות שונות.

לפי הצעת החוק יש להגביל את פרקי הזמן הנתונים לרשות החוקרת לטיפול בתיק ומוסיפה כי בית המשפט לא ידון בכתב אישום שהוגש בניגוד להוראות אלה. במלים אחרות, נאשמים זכאים מעתה להליך פלילי הוגן לא רק בבית המשפט ובחקירה אלא גם מבחינת משך החקירה. מגמה חדשנית ומהפכנית.



כיום, מרגע פתיחת החקירה ועד למועד בו מוגש כתב אישום כנגד נאשם יכולות לעבור שנים. במשך כל התקופה מרחפת מעל ראשו של החשוד עננה של אי ודאות המעיבה על כל אפיקי חייו.



התופעה בולטת בתיקי צווארון לבן. בשל אופיים של החשודים והנחקרים, מורכבות וריבוי חומר הראיות ובשל אופיין של הרשויות האמונות על חקירות אלה, הליך החקירה מתנהל בעצלתיים. עובר זמן רב מאוד עד לגיבושו של תיק חקירה, אם בכלל. ומכאן ועד לשימוע והגשת כתב אישום בפרקליטות עשויות לחלוף עוד שנים.



דוגמאות יש למכביר: ההחלטה להגיש כתב אישום כנגד תשעת הדירקטורים בפרשת קריסת הבנק למסחר התקבלה כעבור שבע שנים מיום חשיפת הפרשה. הצעת החוק קובעת כי בתיקים בהם מטפל תובע מפרקליטות המדינה או מפרקליטות המחוז יוגש כתב אישום לא יאוחר משנה מיום סיום החקירה.



בפרשת לה נסיונל חלפו 11 שנים מתחילת החקירה ועד מתן פסק דין בערכאה ראשונה. בסופו של דבר נגזרו על הנאשמים עונשי מאסר כבדים. לפי הצעת החוק בחלוף שנה מיום הדיון המהותי האחרון בבית המשפט יופסקו ההליכים כנגד הנאשם. פסק הדין שניתן באחרונה בעניין צינורות המזרח התיכון ניתן כעבור שש שנים מתחילת החקירה הגלויה וזאת רק בערכאה ראשונה.



חלק מהבעיה בהתמשכות ההליכים היא שהתביעה איננה נותנת משקל ראוי לחלוף הזמן ממועד ביצוע העבירה והפגיעה במעמדו של החשוד ובשמו הטוב כנסיבות מקלות. הקו המנחה הוא למצות את הדין ולשמור על האינטרס הציבורי. לא מתקיים איזון בין אינטרס זה לבין זכויות חשודים. לכן, הצעת החוק תוחמת גם את משך הזמן שעל כל תובע לטפל בתיק.



לגישתי, הגיעה העת שהמחוקק ישים לנגד עיניו לא רק את האינטרס הציבורי אלא גם את זכויות הנאשמים והחשודים ובמיוחד את אלה של עברייני הצווארון הלבן. ראוי שהדבר יבוא לידי ביטוי בהגבלת משך זמן החקירה וכן במשך זמן התנהלות התיק בין כותלי בית המשפט.



-



הכותבת היא שותפה בכירה ומנהלת מחלקת צווארון לבן, שוק ההון וניירות ערך במשרד גדעון פישר ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully