וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה להיות צרפתי

סיון קלינגבייל

17.6.2009 / 6:57

על המדף



>> אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, נהנה בשנים האחרונות מהילה של הלוחם במונופולים. הוא, הקטן, שצמח בחנות ספרים ירושלמית, שינה את השיטה ויחד עם ההוצאות ששותפות אתו בצומת ספרים - כנרת-זמורה-ביתן ומודן - לימד את הצרכן הישראלי שספר אפשר לקנות גם לפי משקל.

התרגלנו לראות בשומר ה"אנדרדוג" שנלחם ברשת הספרים הענקית, שלא לומר מונופול, סטימצקי. כמו חצי חינם ברשתות המזון, צומת ספרים חדרה לשוק הספרים ושינתה את חוקי המשחק - מישהו זוכר שפעם ספר היה כל כך יקר עד שנחשב מתנה לגיטימית לבר המצווה? אבל בניגוד לחצי חינם, צומת ספרים שולטת בכל שרשרת הערך: היא לא רק רשת קמעונית, היא שייכת לשתי הוצאות ספרים משמעותיות בשוק.



כעת מתברר שהלוחם כבר לא כל-כך קטן. ההשוואה בין נתוני רבי המכר שחשפה סטימצקי לרשימת רבי המכר של צומת ספרים מעידה על עובדה מעניינת: בשבוע האחרון מכרה צומת ספרים כמעט פי שלושה מרשת סטימצקי. כן, אותה סטימצקי שלה יותר מ-100 חנויות וסניפה פרוסים בכל קרן רחוב. יהיה זה נמהר לקבוע על-פי נתונים של שבוע אחד שסטימצקי כבר אינה מובילת שוק כבעבר - במיוחד מאחר שמדובר בשבוע שבו בחנויות צומת היה מבצע אטרקטיווי במיוחד. אבל אפשר לטעון ללא היסוס כי צומת ספרים כבר אינה רשת הנלחמת במונופול וייתכן שהיא אפילו לא סתם חלק מדואפול, אלא שהיא-היא הגורם הדומננטי בשוק.



הרשימה מחזקת את הטענה כי צומת ספרים משרתת בעיקר את ההוצאות החברות בה. עם זאת, אפשר לטעון כי הוצאות ספרים החרימו בשבוע האחרון את המבצע בצומת ספרים, ולכן שילמו את מחיר העדפת הצרכנים במכירות. שנים של הנחות הרגילו אותם להגיע ולבדוק מה זול, ולרכוש קודם כל לפי מחיר. מה גם שבצומת, כמו גם פעמים רבות בסטימצקי, הספרים שזוכים לתצוגה בולטת הם הספרים במבצעים.



הנתונים מעלים שאלות חדשות לגבי האינטרסים המניעים את הגורמים בשוק הספרים. האם סטימצקי החליטה להוביל את החוק הצרפתי, שיקבע מחיר מינימום לספר בשנתו הראשונה למען התרבות הישראלית? אולי מנכ"ל סטימצקי, איריס בראל, מוכנה לממן את הלוביזם תמורת החוק בסכום משמעותי, רק מאחר שמדובר בחקיקה שתוציא את העוקץ מהשיטת ההנחות של צומת ספרים ותאפשר לסטימצקי למכור ספרים כפי שהיא אהבה במשך שנים, כלומר ביוקר?



האם אבי שומר, מנכ"ל צומת, חרד לצרכנים - או שמא הוא נהנה לראות את מכונת הכסף של צומת ממשיכה להוביל קונים לחנויות ולקופות? דבר אחד ברור: פעם, לפני כמה שנים, לא יכולנו לחלום על שיתוף פעולה ותמימות דעים בין סטימצקי למו"לים. סטימצקי היתה בעיני המו"לים הרשת שדוחקת אותם לפינה עם דרישותיה הכספיות, הרשת שאינם יכולים בלעדיה, הרשת שאוהבים לקטר עליה. אבל ההתחזקות של צומת - הן בזכות יכולות שיווקיות מדהימות והן בזכות ההבנה שהעולם השתנה - יצרה למו"לים שאינם מחזיקים בבעלות על צומת ולסטימצקי מטרה משותפת - לשמר את העולם הישן.



הם יכולים לנסות לעשות את זה. אולי גם חברת הלוביזם ששכרו בכסף טוב תסייע להם לעשות זאת בעזרת החוק. אבל ספק אם הם היו יכולים לשנות את העדפות הקונים. אולי עדיף להם להסתכל על תעשיית המוסיקה, לפני שהם יוצאים לקרב בשם התרבות. הם יגלו שהגבלות וניסיונות להילחם בשינוי, עשויים להביא תעשייה שלמה אל סף תהום. אולי עדיף יהיה אם ישבו וישאלו עצמם איך מרוויחים יפה גם בלי למכור ספר ב-80 שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully