וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני לא יכול לתאר עד כמה אנחנו נהנים לעשות עסקים בישראל"

מאת אבי בר-אלי

17.6.2009 / 6:57

"המדינה צריכה לעזור לשותפות 'תמר' בגיוס המימון", אומר יו"ר ומנכ"ל נובל אנרג'י, צ'רלס דיווידסון, שישתתף בוועידת TheMarker בניו יורק. הוא מגלה כיצד הגיב כששמע על הדיווחים מקידוח "תמר": "האם זה אמיתי?!"



>> "אחרי אלפי בארות שהייתי מעורב בגילויין בקריירה שלי - גם כשאתה מגיע לזו שהיא באמת משמעותית ומקבל במייל את דו"ח הממצאים הראשוני, אז אתה אומר: "נו, זה נשמע טוב אבל כבר הייתי במקום הזה בעבר, וזה לא תמיד הצליח בסוף", כך מתאר יו"ר ומנכ"ל חברת האנרגיה האמריקנית נובל אנרג'י, צ'ארלס דיווידסון, בראיון ל-themarker, את מאמציו לשמור על איפוק נוכח הדיווחים בינואר האחרון על סימני הגז הראשונים בקידוח "תמר 1" מול חופי חיפה.

"התגובה שלי בימים הראשונים היתה לשאול הרבה שאלות סביב התהייה: 'האם זה אמיתי?!'. זה נראה טוב מאוד בנתונים, אבל האם זה אמיתי? איתגרנו את המידע שהתקבל ושמרנו על הסקפטיות, אבל כשהתברר שזה באמת כל כך גדול, התגובה שלי היתה שזה בגדר game changer. לישראל ולאזור כולו. זה היה מאוד מרגש".



11 שנה חלפו מאז שהצטרפה נובל לקבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, למסע חיפושי הגז הטבעי באגן הים התיכון. בתחילה כמפעילת קידוחי מארי-b ו"נועה" מול חופי אשקלון ("תגליות נחמדות"), ומסוף 2006 כמובילת (36%) הליך האקספלורציה של מבני "תמר" ו"דלית" מול חופיה הצפוניים של ישראל.



"נדרשת עבודה רבה כדי להצדיק פיתוח פרוספקט כמו תמר, והיינו מוכנים לעשות את שיעורי הבית. לכן הרגשנו נוח לקדוח", מסביר דיווידסון כיצד גברה נובל על הספקנות בתחילה לגבי סיכויי הקידוח, אך ממהר לרכך את העקיצה כלפי bg, שוויתרה על הזכויות בו: "אם תסתכל על פרויקטים דומים בעולם ברמות הסיכון והעלות, תמצא שהיו יותר מקרים בהם החליטו חברות שלא לקדוח".



התגלית בתמר (142 bcm לפי שעה), אומר דיווידסון, היתה הגדולה שידעה נובל אנרג'י בתולדותיה. אך משמעותה, הוא מדגיש, חורגת מגבולות האינטרס העסקי של החברה: "התגליות פתחו את הדלת להוכחת בסיס אזורי חדש שכולל אתרים פוטנציאליים נוספים. תמר ודלית אינם ייחודיים לאזור, ויש מקורות אנרגיה נוספים".



בינתיים, זקוקה ישראל לגז טבעי נוסף כבר ב-2012. האם יש סיכוי להזרמת הגז מקידוחים אלה עד תאריך זה?



"זה בהחלט בר-ביצוע. אני חושב שיש המון דברים צריכים להיעשות עד אז, אך האתגר הוא להתמודד עם הצורך בתשתית הולכת גז, ועם הצורך להיות בטוחים לגבי קיום שוק צרכנים והביקושים לגז ב-2012, שיצדיקו את ההשקעה. זה יהיה קריטי. אנו חייבים לוודא שיש ביקוש לגז שלנו כשנפתח את תמר, ועד כה הלקוחות שאיתם דיברנו בהחלט הצביעו על כך שיש ביקוש לגז בנקודת זמן זו".



כלומר, בלי חוזה מספק עם חברת החשמל לא יהיה כאן גז ב-2012?



"חברת החשמל היא ללא ספק הלקוח המשמעותי שלנו במארי-b. אך יש לנו כמה פניות מצד לקוחות פוטנציאליים אחרים. יש לנו חלופות שונות לפיתוח. למשל בלוחהזמנים של פיתוח תמר מול דלית, ונדרג אותן על פי ההסכמים הצרכניים שנשיג. אני מקווה שחברת החשמל תהיה לקוח מרכזי, ושנשיג עמה הסכם שיאפשר לזוז קדימה לא רק עבור צרכי האחרים אלא גם עבור צרכיהם".



ואיך תממנו את הפרויקט - אתם ושותפיכם - בתנאי האשראי הקשים?



"השותפים נדרשים בגיוס הון משל עצמם. הם הביעו את יכולתם להבטיח מימון, בין אם בהתבסס על מקורות עצמיים ובין אם על הפרויקט. לגבינו, אנו גדולים מספיק כדי להשתמש בתזרים המזומנים שלנו ולא צופים מהלכים מיוחדים להשגת המימון".



"צריך להבטיח שוק כדי ששותפים ישקיעו"



בקרב פקידי הממשלה שוררת בימים אלה מחלוקת סביב הבקשה לסייע לשותפות הישראליות בגיוס המימון הדרוש. האם לדעתך צריכה המדינה להעמיד ביטחונות כלשהם, או להתערב בכלל בנושא זה?



"יש תפקיד שהמדינה יכולה לקחת על עצמה כאן והוא נוגע ליעד הנדרש של 2012. קיים ביקוש לגז טבעי וקיים צורך בצמצום התלות בנפט מיובא, אך כדי שהשותפים ייכנסו להשקעות עצומות יש צורך בהבטחת שוק. אני בטוח שנשיג הסכמים עם לקוחות דוגמת חברת החשמל ואחרים, אבל זה לוקח זמן, וזמן נושא כאן בערך. לכן המדינה יכולה לספק כמה ביטחונות שיאפשרו לשותפות המקומיות להיכנס למחויבות מוקדם יותר. אתה מסתכל כיום בעולם, ובמקרים מסוימים הממשלות תומכות בפרויקטים ייחודיים כדי להבטיח שהדברים יזוזו ויעמדו בלוחות זמנים. אנו מחפשים את תמיכת הממשלה בזירוז הליכים והיתרים - ולא מתערבים בסוגיות המימון של שותפינו. תפקיד המדינה כאן הוא לוודא שהפרויקט ירוץ מה שיותר מהר תוך צמצום סיכונים".



מבחינה עסקית טהורה, לא כדאי לכם להמתין לעליית מחיר הגז הטבעי, המצוי כיום בשפל?



"חוזי מכירה מוצמדים בדרך כלל למחירי הנפט, ולכן ההשקעות מבוססות על ראייה ארוכת טווח של מחירי האנרגיה - ולא על מה שאתה רואה כיום. בנוסף, כשמחירי הנפט צללו בשישה-תשעה החודשים האחרונים, ירדו במקביל גם עלויות הפיתוח בפרויקטים גדולים דוגמת זה.



"אם היינו נדרשים לקבל החלטה לפני תשעה חודשים, היינו אומרים שקשה יהיה לעמוד בלוחות הזמנים. אבל עכשיו זה זמן טוב לביצוע פרויקטים רב-שנתיים הכרוכים בהשקעות גדולות: העלות נמוכה, הציוד וכוח האדם זמינים, ואנו מאמינים שמחירי האנרגיה עוד ישובו לרמות נורמליות. במחיר הנפט כבר ראינו תגובה שכזו בשבועות האחרונים".



מה לגבי סיכוני תחרות - אם תבחר חברת החשמל לחתום דווקא עם המצרים או להמתין לאופציית ייבוא הגז הטבעי הנוזלי?



"לאור מחירי ה-lng המיובא, אני חושב שנוכל להיות מאוד תחרותיים. מעבר לכך, יש ערך רב לישראל לראות את תמר ודלית מפותחות - ואני יודע שכולם מודעים לזה. המדינה הרי מרוויחה ממיסוי ההכנסות שלנו. ישראל הרי תרצה ללא ספק לגוון את מקורות האנרגיה שלה".



כלומר, אין בכוונתכם למכור את הגז לחו"ל או לטריידרים אזוריים?



"המטרה שלנו היא למכור קודם לישראל, כי זה הכי הגיוני: השוק כבר שם, הוא הקרוב ביותר ונושא בעלויות הנמוכות להולכה. הצרכים המקומיים תמיד יהיו הכי חשובים, אבל אם יהיו לנו תגליות נוספות בהמשך הדרך, נשקול גם יצוא. הציפייה שלי עכשיו היא שהדרישה מכיוון ישראל תהיה מספיקה כדי שהגז מתמר יוזרם כולו לשוק המקומי. אבל אם מאיזו שהיא סיבה הלקוחות שלנו ירצו לייבא יותר גז מהמצופה, אז התמונה הזו יכולה להשתנות".



מה באשר למתחרה emg, לאור קשיי הזרמת הגז ממצרים והדרישה לכאורה לפתיחת החוזה ההיסטורי מול חברת החשמל?



"ראינו בתקשורת מה קרה במצרים. היו דאגות פוליטיות באשר לחוזה שנחתם לפני זמן רב, כמו שלנו. ממה שהבנתי, הזרמת הגז הואצה באחרונה, ונראה שהם פתרו את הבעיה הזו. באשר לדיווחים בדבר פתיחת החוזה, חשוב שהלקוחות יתייחסו אלינו באופן הוגן ושוויוני. אם יהיו לנו תלונות - נעלה אותן מולם".



מה המחיר שנדרשתם לשלם בגין מעורבותכם בשוק הישראלי?



"בכנות, לא נתקלנו בבעיות פוליטיות. אנו פעילים בכמה מדינות בעולם ונמנעים מלהיכנס לפוליטיקה. אנו רגישים אמנם לפוליטיקה פנימית, אבל כחברה עסקית אתה מחליט היכן אתה רוצה לעשות עסקים והיכן לא. לדעתנו, ישראל היתה מקום טוב מאוד להתמקד בו בפעילות הבינלאומית שלנו. אני לא יכול להביע עד כמה אנו נהנים לעשות עסקים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully