וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלי יחימוביץ' פגעה בשכר עובדי ההיי-טק

יוחנן פלסנר

17.6.2009 / 6:57

חוק הגנת השכר



>> ח"כ שלי יחימוביץ' מציגה את עצמה כלוחמת צדק חברתי ואבירת זכויות העובדים. אין ספק שכוונותיה כנות, אך לעתים נדמה שההשלכות של הצעותיה לא נשקלו במלואן לפני ההסתערות קדימה.

יישום החוק שיזמה בנוגע לתלושי השכר מיטיב עם מגזר עובדים מסוים, אך פוגע אנושות במגזר אחר. ב-1 בפברואר נכנס לתוקפו תיקון 24 לחוק הגנת השכר שאותו יזמה יחימוביץ'. על פניו, חוק בעל אופק חיובי השואף לשים את כל הקלפים על השולחן. תלוש שכר מובן וברור, פירוט מספר שעות העבודה בפועל לרבות שעות נוספות. מה יותר טוב מזה?



יחימוביץ' מתגאה כי במקור חוקקה את החוק למען עובדי קבלן עניים ומנוצלים, אך על הדרך הוצפה בפניות מעובדים ממעמד הביניים עם שכר סביר. לטענתה, בדרך אגב וללא כוונה, פתרה גם את בעיותיהם של כל עורכי הדין, עובדי ההיי-טק ועובדי בתי ההשקעות שחתומים על חוזה שכר גלובלי. ובכן, המציאות היא לא בדיוק כזאת.



בפועל, יישום החוק פוגע במידה ניכרת בעובדי ההיי-טק ובתי ההשקעות. מעבידים שלא ממלאים אחר ההוראות החדשות, חשופים מ-1 במאי להעמדה לדין פלילי והמעבידים ממהרים ליישם ולהטיל גזירות בהתאם לתיקון 24 לחוק הגנת הצרכן. מובן שהשכר הגלובלי לא מועלה ותלוש השכר מפוצל לשכר יסוד ולשעות נוספות. ובדיוק פה קבור הכלב. במקום לקבל את שלל הזכויות המגיעות לעובד על בסיס הסכום המלא, הוא מקבל אותן על בסיס סכום קטן בהרבה - שכר היסוד שאינו מגלם בתוכו את השעות הנוספות. לדוגמה, עובד בית השקעות שהרוויח שכר גלובלי של 10,000 שקל בחודש, "זוכה" להרעת תנאים משמעותית. כעת, שכרו מפוצל ל-7,000 שקל על עבודתו השוטפת, ועוד 3,000 שקל על שעות נוספות. כעת ההפרשה עבור הפנסיה שלו היא לפי 7,000 שקל במקום 10,000 שקל.



מצבם של עובדי הקבלן אולי הוטב בעקבות יישום החוק ורמת השקיפות של תלוש השכר אולי השתפרה, אך למגזר אחר נעשה עוול. עובדי ההיי-טק ועובדי בית ההשקעות מפסידים. הם ממשיכים לעבוד בשעות מטורפות מסביב לשעון, לכאורה ממשיכים לקבל שכר גלובלי, אך בפועל נפגעים בצורה אנושה בגלל הצדקנות של יחימוביץ'. דווקא בתקופה כה קשה למגזר ההיי-טק וההשקעות בישראל ובעולם כולו, יישום החוק של יחימוביץ' מערים קשיים נוספים על גבו הצר של העובד.



המעסיקים מחויבים ליישום התיקון לחוק הגנת השכר - ועובד מעמד הביניים משלם את המחיר. אני מצר על כך שבעקבות מהפכת תלוש השכר, המדינה מפנה עורף לענף ההיי-טק שתרם לה רבות.



הכותב הוא ח"כ מטעם קדימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully