וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח נציב תלונות הציבור: המשטרה ממירה שרירותית אזהרות בדו"חות; משרד השיכון מסנן ניצולי שואה

רינה רוזנברג

17.6.2009 / 11:00

הביטוח הלאומי קיבל את המספר הגבוה ביותר של תלונות הציבור; אגד מובילה בשיעור התלונות המוצדקות



ב-2008 חלה עלייה של 8.5% במספר התלונות שהוגשו לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ומת השנה קודמת. כך עולה מדו"ח נציב תלונות הציבור לשנת 2008, שאמור היה להיות מוגש היום לוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון, הודיע על דחיית הישיבה שבה אמור היה להימסר הדו"ח, כחלק ממחאת האופוזיציה על הרפורמות שמוצגות על ידי הקואליציה. עם זאת, הדו"ח הונח על שולחן מליאת הכנסת כחוק.



מתוך 10,571 תלונות שהתקבלו בנציבות בשנת 2008, משרדי הממשלה ומוסדות המדינה תופסים נתח של כמעט מחצית. בין גופים אלו נמצאים צה"ל, מערכת בתי המשפט והמוסד לביטוח לאומי, שנגדו הציבור הגיש את מספר התלונות הגבוה ביותר - 986. עם זאת, מתברר כי למרות שהאזרח הרגיש כי המוסד עשה לו עוול, מרבית התלונות התגלו כלא מוצדקות: רק 25% מהתלונות שנדונו והוכרעו לגופו של עניין נמצאו מוצדקות. במהלך הבירורים במוסד לביטוח לאומי גילה הנציב כי התבצעו על ידו משיכות כספים שלא כדין מחשבון בנק של מבוטח, נערכו קיזוזי חוב מקצבת ילדים בלי הודעה מוקדמת ובוצע חיוב שגוי של דמי ביטוח בריאות לקבוצת מבוטחים מעל גיל 60, שאינם זכאים לקצבת קיום.



חברת אגד היא מדורגת עם שיעור התלונות המוצדקות הגבוה ביותר מתוך אלו שהתקבלה עליהן הכרעה (57.6%), ומשרד התחבורה לא רחוק ממנה (54.5%).



בדומה לשנים קודמות נרתם מבקר המדינה, בתפקידו כנציב תלונות הציבור, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, להגנה על חושפי מעשי שחיתות שהלינו כי כתוצאה מחשיפת בליקויים בארגון על ידם הם סובלים מהתנכלויות, עימותים עם הממונים עליהם ופגיעה בזכויותיהם במקום העבודה. הנציב מתייחס בדו"ח לסוגיית ההוצאות המשפטיות הנגרמות לעובדים שנאלצים לעתים להתמודד עם הליכים משפטיים שנקטו נגדם הגופים שבהם הם עובדים, לרבות הגשת תלונות למשטרה, הליכי משמעת, הגשת תובענות לבית הדין לעבודה או לבית משפט, וכן השגות על עצם הגשת התלונה לנציבות ועל אופן בירורה. "מטבע הדברים ניהול הליכים אלה, שברובם נדרש סיוע של עורך דין, כרוך בהוצאות כספיות ניכרות אותן המתלונן נאלץ לממן הוצאות אלה בעצמו. גם במקרים שבהם ניתן צו הגנה למתלונן, אין בכך כדי לסייע לו בנשיאה בעלות הכרוכה בניהול הליכים אלה".



הנציבות עסקה, בין השאר, בתלונות נהגים שעברו עבירת תנועה וקיבלו "אזהרה בתנאי של העדר רישום קודם", שאין קנס בצדו. מבירור הנציבות עולה כי במקרים בהם נדחתה בקשה, שהוגשה על ידי הנהג, לביטול דו"ח אזהרה זה, היא שלחה לו במקומו הודעת תשלום קנס. "הדבר הרע את מצבם, שכן דו"ח האזהרה אמנם בוטל, אך במקומו הם נדרשים עתה לשלם קנס או להגיש בקשה להישפט על העברה" נכתב בדו"ח. בעקבות הבירור הופצה למשטרה הנחיה לפיה הדוח לא יומר מיד בהודעת תשלום קנס.



בדו"ח הנוכחי ביררה הנציבות 58 תלונות של מתלוננים שטענו כי נפגעו בשל חשיפת מעשי שחיתות בגוף שבו הם עובדים, ביניהן תלונות שהוגשו על ידי מבקרים פנימיים. במהלך השנה הוצאו 14 צווי הגנה מסוגים שונים עבור המתלוננים. באחד מהמקרים בוצע בירור לגבי מתלוננת מהמרכז הרפואי לבריאות הנפש בטירת הכרמל, שדיווחה לממונים עליה כי אח שעובד בבית החולים התעלל במטופלים, וטענה כי לאחר חשיפה זו החלה לסבול ממסכת התנכלויות שהובילו לפיטוריה. לאחר בדיקת נסיבות הפיטורים ציווה המבקר לבטל את פיטוריה ולהעבירה לתפקיד אחר במשרד הבריאות באופן שלא ייפגעו שכרה ותנאי עבודתה.



במקרה אחר התערב הנציב לטובת עובד כוח אדם בכלבייה העירונית בעיריית אשקלון, שהוביל לתחקיר תוכנית הטלוויזיה כלבוטק, שחשפה פעילות בלתי חוקית לכאורה של מנהל השירות הווטרינרי. בתחקיר נחשף בין היתר כיצד המנהל המית כלבים רבים שנתפסו משוטטים בעיר למרות שבגופם היה שבב אלקטרוני, ומבלי שהודיעו לבעליהם על כך. ימים אחדים לאחר ביקור תחקירנית התוכנית בכלבייה קיבל העובד שחשף את הפרשה מכתב פיטורים. לאור התערבות הנציב ניתן צו קבוע להגנת המתלונן מפני פיטורים, העברה מתפקיד או פגיעה בתנאי עבודתו.



תופעה נוספת שהדו"ח חושף היא סירוב משרד הבינוי והשיכון להעניק תוספת סיוע של 10% בתשלום שכר דירה לניצולי שואה, למרות שהחוק מחייבו לעשות כן. מבירור התלונה עולה כי משרד הבינוי והשיכון שילם את תוספת הסיוע, שלא כדין, רק לניצולי שואה בני יותר מ-66 שנים ושמונה חודשים, למרות שנוהל זה כלל לא מצויין בחוק. בעקבות הבירור הודה המשרד כי טעה כשהגביל את מתן תוספת הסיוע לבני גיל מסוים ומסר כי ידאג למתן התוספת לכל הזכאים על פי החוק.



תיקון נוהל נוסף במשרד השיכון התקבל בעקבות בירור תלונה של נכה, דייר בדיור הציבורי, ולפיה זכאותו להנחה בדמי השכירות נשללה עקב היותו בעלים של רכב. המשרד תיקן דרכו וקבע כי להבא לא תישלל אוטומטית הזכאות להנחה מדייר שהוא נכה בשיעור 75% ומעלה ובעלים של מכונית, אלא עניינו של כל דייר כזה ייבחן לגופו על ידי ועדת החריגים של המשרד.



אחד הנושאים עליהם התבקשה הנציבות לתת את דעתה הוא סירובה של רשות המיסים זיכוי ממס לתרומות כאשר לנישומים אין קבלות מקוריות על מתן תרומו אלו, אלא רק קבלות שמצוין עליהן "העתק נאמן למקור", וזאת למרות שאין בפקודת מס הכנסה כל הוראה השוללת הכרה בקבלות כאלה. בעקבות הבירור הוציאה הרשות הנחיה חדשה בנושא המאשרת קבלת העתקי מסמכים אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully