וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ בדיוני התקציב: "עלינו למתן את השפעות המשבר, לבלום את האבטלה ולאפשר זינוק עתידי"

TheMarker Online

17.6.2009 / 13:45

האופוזיציה מחרימה את הדיונים בעקבות ה"דריסה הסדרתית שנעשית על ידי הקואליציה את מעמדה של הכנסת"



מאת שירות themarker ויובל אזולאי



"חוסנם של המשק והחברה עומדים בימים אלו בפני משבר גדול. המשבר העולמי מאיים להגדיל את שיעורי האבטלה; הוא מאיים לפגוע בכושר התחרות של ישראל בעולם; והוא מאיים לפגוע בהישגי הכלכלה בהם חזינו בשנים האחרונות, כך אמר היום שר האוצר, יובל שטייניץ, בנאומו בפתיחת הדיון על תקציב המדינה בכנסת.



לדבריו, "המשבר עדיין בעיצומו. הנתונים שפורסמו אתמול ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספרים על המשך עליית שיעור האבטלה ועל צמיחה שלילית של 3.9% ברבעון הראשון. חברי הבית, מימין ומשמאל, אופוזיציה וקואליציה, חייבים להפנים ולהבין יחד עם אזרחי ישראל שאנחנו עומדים מול משבר חמור. משבר עולמי שלא נחזה כמותו בדורות האחרונים, עם השלכות חמורות על שוק העבודה ועל התעשיות בישראל. אנו חייבים למתן את השפעות המשבר, לבלום את הגידול באבטלה וליצור אדני זינוק לעתיד".



שטייניץ מנה שלושה צעדים חריגים ויוצאי דופן שביצעה הממשלה מיום הקמתה: גיבוש התוכנית הכלכלית "בלימה ותנופה" והתחלת ביצועה; השלמת עסקת החבילה עם נציגי העובדים והמעסיקים בימים האחרונים; וגיבוש תקציב דו שנתי וחוק התייעלות כלכלית חסר תקדים, שמיישם חלקים ממרכיבי התוכנית הכלכלית.



שר האוצר טען כי התוכנית הכלכלית נועדה לבלום את גל הפיטורים, להדוף את עליית האבטלה ולרכך את ההשפעות הקשות שיש לירידת הביקושים בעולם על תעשיות היצוא של ישראל. לדבריו, בתוכנית הכלכלית, בתקציב ובחוק ההתייעלות הכלכלית יש שורה של צעדים כלכליים וחברתיים שיסיעו לחלץ את המשק מהמשבר. בין הצעדים הללו:



1. עידוד תעסוקה והכשרת עובדים; מלחמה בעובדים הזרים.
2. הגדלת קצבאות הזקנה והילדים ב1.5 מיליארד שקל.
3. אספקת קווי אשראי לעסקים ולתעשיות יצוא – ערבויות בהיקף של 26 מיליארד שקל.
4. שחרור חסמים כלכליים (הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל והשקעה בתשתיות).
5. הפניה של כמיליארד שקל למדען הראשי לעידוד השקעות הון.
6. תמריצי מס להגדלת הרווחה המשקית כמו גם הרפורמה במיסוי הירוק.



שטייניץ סיים את נאומו באומרו כי הממשלה, הקואליציה והאופוזיציה, ישלבו ידיים וישימו את המחלוקות בצד לשם התמודדות עם המשבר הכלכלי.



האופוזיציה תחרים את דיוני התקציב



סיעות האופוזיציה בכנסת מחריפות את המשבר הפרלמנטרי: היום (רביעי) לפני הצהריים, התכנסו ראשי סיעות האופוזיציה ודנו בהמשך צעדי המחאה שלהם בעקבות מהלכי הקואליציה. בתום הדיון סיכמו ראשי הסיעות כי בצעד חסר תקדים, חברי הכנסת מהאופוזיציה לא ישתתפו הערב בדיונים על תקציב המדינה וההצבעות עליו. בהודעה משותפת שהפיצו סיעות האופוזיציה הם הדגישו כי מהלך זה נעשה בעקבות ה"דריסה הסדרתית את מעמדה של הכנסת מצד הקואליציה".



בהודעה נכתב כי הקואליציה מנסה לחוקק חוקים פרסונליים, פוליטיים ומושחתים, ושמדובר במצב בלתי נסבל. "במדינה שבה אין חוקה קיימת חשיבות עליונה לשמור על הנורמות הפרלמנטריות", נאמר בהודעה. בהודעתם קראו ראשי הסיעות ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, לפעול נמרצות לפתרון המשבר "ולהחזיר את השפיות לפעילות הפרלמנטרית בכנסת".



היום בבוקר, בצעד מחאתי נוסף, משכו עשרות חברי האופוזיציה את תביעתם לדיון בנוכחות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו התכוונו לדון על נאום בר אילן. דרישתם של חברי האופוזיציה התבלטה בהגשת 40 חתימות של חברי כנסת, שהיה ביכולתם לרתק את ראש הממשלה למליאה בעוד הם מנהלים דיון אודות "עמדתו המדינית המבולבלת".



לאחר ביטול הדיון, אמרו גורמים בקדימה כי על אף שהדיון עם ראש הממשלה היה צפוי להיות דיון מהותי, אין מנוס מנקיטת צעדי מחאה. עוד נמסר כי "לא ניתן לעסוק בסוגיות הרות גורל, כשסוגיות כמו מעמדה של הכנסת ופגיעה מתמשכת במעמד סיעות האופוזיציה נפגע זה חודשיים וחצי ממהלכים של הקואליציה ושל הממשלה".



הבוקר אמורה היתה להיערך פגישת תיווך בין סיעות האופוזיציה בכנסת לבין יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, אולם לפני חצות הפגישה התבטלה ונדחתה למועד שטרם נקבע, בעקבות ויכוח בין אנשי קדימה ליו"ר הכנסת. ריבלין התעקש לקיים את הדיון הבוקר בנוכחות ראשי המפלגות ולא בנוכחות ראשי הסיעות, דבר שמשמעותו הוא שאת קדימה נדרשה לייצג בדיון ח"כ ציפי לבני, ולא יו"ר הסיעה ח"כ דליה איציק.



בקדימה מיהרו להאשים את יו"ר הכנסת כי הוא מקיים "דיון לא רלוונטי בסוגיה פרסונלית במקום לשנס מותניים ולהתמודד עם המשבר הפרלמנטרי". בסביבתו של ריבלין דוחים בתוקף את הטענות ומסבירים כי הוא התעקש לקיים את הדיון בנוכחות ראשי המפלגות משום שמוקדם יותר השבוע הוא ניסה לקדם פשרה ולכנס פורום של ראשי הסיעות, אך ניסיון זה נקלע למבוי סתום. עוד אמרו מקורביו של ריבלין כי על רקע תוצאות המפגש הקודם, אין טעם לקיימו בשנית שכן כל אחד מהצדדים מתבצר בעמדתו. לדבריהם, הם סוברים שנוכחותה של לבני בדיון כזה תוכל לקדם את פיתרון המשבר, אולם בשל התנגדות קדימה הדיון לא ייערך היום.



הקואליציה עושה לכנסת "סיכול ממוקד"



במסיבת עיתונאים שקיימו אתמול כל ראשי סיעות האופוזיציה, הם הביעו את מחאתם על התנהלות הממשלה והקואליציה בשבועות האחרונים, וטענו כי הקואליציה עושה לכנסת "סיכול ממוקד" ופוגעת במעמדה. זאת, בעקבות שורת הצעות חוק שהקואליציה הציגה או מתכוונת להציג, ולטענת האופוזיציה משנות את כללי המשחק הפרלמנטריים.



במהלך דיוני המליאה נטשו חברי האופוזיציה בזה אחר זה את הדיון, על אף הפצרותיו של יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין. ריבלין מצדו אמר כי "האופוזיציה כורתת את הענף שעליו היא יושבת. היא לא תקבע אילו חוקים יונחו על שולחן הכנסת".



"אני לא זוכרת סדרה כל כך פוגענית מצדה של הקואליציה במעמדה של הכנסת", אמרה יו"ר סיעת קדימה, ח"כ דליה איציק. "החל מהיום נפתח בשורת מהלכים כדי להעביר ליו"ר הכנסת מסר שיש לעשות סדר ולהגיד: 'עד כאן'. זה לא דבר של מה בכך שהממשלה משנה את חוקי המשחק, תוך כדי המשחק ומשנה במחי יד חוק יסוד כפי שעשתה כדי להעביר תקציב דו שנתי".



יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, ביקר אף הוא בחריפות את מהלכי הקואליציה ואמר כי על ריבלין לפעול בתקיפות למניעת פגיעה במעמד הכנסת. "אנו מטילים עליו את האחריות לפתרון המצב בבהילות", אמר ברכה.



"האופוזיציה נהנית לטעון טענות חסרות בסיס"



בליכוד דחו בתוקף את הטענות לגבי דורסנותה של הקואליציה. יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, אמר אתמול כי "האופוזיציה נהנית לטעון טענות חסרות בסיס. כמעט בכל סיטואציה שבה ניסינו להגיע עמה להבנות, נדחינו בטענה שהאופוזיציה תהיה לוחמת, גם אם על חשבון הממלכתיות הנדרשת והאחריות המתחייבת מתפקידה".



לדברי אלקין, "מוטב שהאופוזיציה, ודאי מפלגת קדימה, תתמקד בחשבון נפש על המצב הקשה שבו הותירה את המדינה אחרי שלוש שנות כהונה כושלות, ותאשר לקואליציה לתת ביטוי אמיתי לרצון הבוחר כפי שהשתקף בבחירות האחרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully