וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בור בתקציב

מוטי בסוק

18.6.2009 / 12:50

הנפילה בגביית המיסים מחייבת קיצוץ עמוק וכואב בחינוך, בבריאות וברווחה. מוטי בסוק כבר נערך

הנפילה בגביית המסים בשנה וחצי האחרונות היא דרמטית: מאז ינואר 2008, גביית המסים צונחת מדי חודש ביחס לחודש המקביל בשנה הקודמת. בעשרה מ-11 החודשים האחרונים, שיעור הירידה הריאלי אף היה דו-ספרתי.

וכאשר ההכנסות נופלות, יש פחות כסף בצד ההוצאות. כלומר, הממשלה חייבת לקצץ בתקציבים המשרדים. מכיוון שבשנים האחרונות הממשלה מתקשה לפעול לפי סדר עדיפויות, הקיצוץ הוא פלאט (שווה) בכל המשרדים. מכיוון שוועדת ברודט לתקציב הביטחון קבעה כי אין לבצע קיצוץ פלאט בביטחון, ומכיוון שתקציב הביטחון הוא הגדול בתקציבי המשרדים - ברור כי ירידה מוגברת בגביית המסים תביא בהמשך 2009 או ב-2010 לקיצוץ כואב במיוחד בתקציבי החינוך, הבריאות והרווחה. צריך להתכונן לכך.

עניין ההכנסות ממסים חשוב כל כך, עד שבאוצר עוקבים אחריו מדי יום, לעתים כמה פעמים ביום. בשלושת החודשים הקודמים, מארס, אפריל ומאי, התייצבה הגבייה מעל רמה של 14 מיליארד שקל. לא מדובר בגביית שיא. בינואר 2008 עברה הגביה רמה של 17 מיליארד שקל, וביולי 2007 עברה רמה של 18 מיליארד שקל. אבל ההתייצבות ברמה של 14 מיליארד שקל שידרה אופטימיות זהירה לקראת המשך 2009, ותקוות גדולות לקראת 2010.

אלא שאז הגיעו נתוני הגבייה של יוני - וראשי האוצר ראו שחור בעיניים. החודש אומנם טרם נגמר, אבל הנתונים נוראיים. מהערכות שנעשו באוצר לגבי הגבייה בחודש כולו, עולה כי ההכנסות החודש יסתכמו, במקרה הטוב, ב-12 מיליארד שקל. הסיבות ברורות: צמיחה שלילית, ירידה דרמטית בהכנסות ממיסי יבוא ונפילה בהכנסות מהמגזרים הפיננסיים. החשש הגדול באוצר הוא כי יוני אינו מקרה חד-פעמי, אלא איתות ראשון לירידת מדרגה נוספת בגביית המסים בישראל. אם ההתפתחויות בחודשים הקרובים יאמתו את החשש הזה - אנחנו בבעיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully