וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה שרף בכנס הנדל"ן השנתי: "קיימת אגדה שיש דם על הרצפה בענף הנדל"ן, אבל בפועל זה לא כך"

רז סמולסקי

18.6.2009 / 17:24

שאול לוטן: "יש ירידת מחירים במשרדים, אבל אין שטחים ריקים"



"אנחנו חווים לחצים מצד רשתות השיווק להוריד מחירים ואנחנו בודקים איפה אפשר לעשות את זה. הפגיעה המשמעותית היא ברשות האופנה, בעיקר באופנת היוקרה ופחות באופנה הבסיסית, שנפגעה פחות". כך אמר היום (ה') איתן בר זאב, מנכ"ל big מרכזי קניות, בכנס הנדל"ן השנתי שעורכת פירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג.



לאחר מכן סייג בר זאב את דבריו, ואמר כי במרכזי big נמכרים מוצרים בסיסיים והכרחיים ולכן הרשת נמצאת במצב די חסין. "הירידה בהכנסות של רשתות השיווק שנמצאות אצלנו היא באחוזים בודדים בלבד, כי 75% מהתמהיל שלנו הוא של מוצרי בסיס".



בר זאב מעריך כי בשנתיים הקרובות תהיה תחלופה של רשתות שיווק ומספר לא מבוטל מהן יפגעו מהמשבר. "יהיו מיזוגים, נפילות וכניסות של רשתות חדשות. יזמים חדשים יכנסו וידחקו החוצה את הישנים", ציין. "בעשור הקרוב עולם הקניונים ישתנה. בישראל, ברוב הקניונים רואים זהות מוחלטת, ולכן נראה בקניונים קונספטים חדשים שיחליפו חלק מהקניונים הישנים שיאבדו מזוהרם".



דלית בראון, מנכ"ל מבני תעשייה bc, אמרה כי כרגע היא לא מרגישה פגיעה במסחר, אם כי היא רואה שחיקה ברווחיות של רשתות השיווק. לגבי שוק המשרדים היא ציינה כי "מרגישים ירידה קלה בלבד במחירי השכירות. בנינו בניין בהרצליה והשכרנו אותו. נכון, שלא את כולו אבל רק אתמול השכרנו 2,500 מ"ר. נכון שהמחירים נמוכים יותר אבל אני לא חושבת שזה יימשך לאורך זמן כייון ש היצע המשרדים קטן".



"הייתה ירידת מחירים אבל אין שטחים ריקים", אמר שאולי לוטן, מנכ"ל קבוצת משולם לוינשטיין, שמחזיק מגדלי משרדים בתל אביב. "אני לא חושב שאתחיל כרגע לבנות פרויקט חדש של 30 קומות, אבל זה זמן טוב לחשוב עליו".



את הפאנל שלאחר מכן הנחה עו"ד מני גורמן, שותף סאמט, שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות', שהתייחס לשינויים מאז הכנס ביוני אשתקד: "לפני כשנה עמדתי על במה זו והרגשתי צורך להסביר ואולי אף להתגונן מפני השימוש שעשינו במילה 'משבר' לכנס הנדל"ן שנערך אז". בכנס השנה מתייחסים אל המשבר כאל עובדה קיימת.



שלמה שרף, מנכ"ל אלקטרה נדל"ן, אמר ש"קיימת אגדה שיש דם על הרצפה, אבל בפועל זה לא כך. כמעט שלא נעשו עסקות בעולם המערבי בשנה האחרונה - החברה שלנו לא עשתה אף עסקה. יש לכך כמה סיבות: אין מפגש בין קונה מרצון ומוכר מרצון בעסקות טובות, ויש קושי בהשגת מימון מהבנקים. אם בעבר הבנקים נתנו כסף ללא הגבלה וקיבלת גם יותר ממה שרצית, היום בודדים מוכנים לתת אשראי והתנאים קשים יותר".



עודד שמיר, מנכ"ל כלכלית ירושלים, התייחס למחנק האשראי והקושי לגייס הון: "כל אחד, שמכיר קצת עסקות נדל"ן מניב יודע שמחזור הלוואות הוא הבשר של חברת הנדל"ן. ללא מחזור - עסקות נדל"ן לא יכולות להתקיים. בקנדה, גרמניה ושווייץ, אנחנו נמצאים במו"מ מתקדם לקבלת הלוואות. בצרפת יש בעיה גדולה וברוסיה אפשר להגיד שהבנקים מתחילים להפשיר את ידם".



נתן חץ, מנכ"ל אלוני חץ, התייחס למינופים הגדולים של חברות הנדל"ן: "צריך לצאת מהמשבר הזה עם תובנה אחת, אי אפשר לממן נכסים לתמיד, באיזשהו שלב צריך להקטין את המינוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully