וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המשבר התקציבי בקליפורניה: מודי'ס שוקלת להוריד דירוג החוב של המדינה

סוכנויות הידיעות

19.6.2009 / 20:37

הורדת הדירוג תחול על אג"ח בסך 72 מיליארד דולר; חשש לקריסה פיננסית של ממשל המדינה תוך שבועות



חברת דירוג האשראי מודי'ס הזהירה היום כי יתכן שתחליט להוריד את דירוג החוב של מדינת קליפורניה בעקבות המשבר התקציבי החמור אליו נקלעה. דירוג החוב הנוכחי שמעניקה מודי'ס לאג"ח של קליפורניה בסך 72 מיליארד דולר הוא a2.



בין הגורמים שציינה מודי'ס להחלטתה לשקול את הורדת הדירוג של מדינת קליפורניה היו גירעון תקציבי של יותר מ-20 מיליארד דולר, הודעת החשב הכללי של המדינה כי הממשל עלול לקרוס מבחינה פיננסית תוך מספר שבועות, המשך הקיפאון הפוליטי בבית המחוקקים של המדינה שמונע פעולה, והאפשרויות המוגבלות הפתוחות בפני הממשל.



מוקדם יותר השבוע דחה ממשל אובמה את בקשת מדינת קליפורניה לסיוע פדרלי להתמודדות עם הגירעון בתקציב המדינה. "זוהי אינה תקופה טובה למדינת קליפורניה", אמר אתמול דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, בתדרוך לעיתונאים. "נמשיך לעקוב אחר האתגרים שעומדים בפני הממשל המקומי, אולם הבעיה התקציבית, לצערנו, היא דבר שהם יצטרכו לפתור בעצמם". זו אינה הפעם הראשונה שבה הממשל הפדרלי מסרב לסייע למדינה או לעיר בארה"ב. בשנת 1975 סירב הנשיא ג'רלד פורד להעניק סיוע לעיר ניו יורק, כשזו עמדה על סף פשיטת רגל.



החשב הכללי של מדינת קליפורניה, ג'ון צ'יאנג, הזהיר בשבוע שעבר כי ממשל קליפורניה עשוי לקרוס פיננסית ב-50 הימים הקרובים בעקבות הנפילה בהכנסות המדינה ממסים, אלא אם יצליח מושל המדינה, ארנולד שוורצנגר ,לשכנע את המחוקקים לקבל את הצעותיו לצמצום הגירעון התקציבי.



צ'יאנג, שהזהיר בעבר כי קופת המזומנים של קליפורניה הולכת ומתרוקנת בעקבות המשבר הכלכלי המחריף במדינה, אמר בשבוע שעבר כי הכנסותיה של קליפורניה ממסים נפלו בחודש מאי ב-1.14 מיליארד דולר, או 17.7%, לעומת מאי 2008.



הכנסותיה של המדינה ממס הכנסה צללו ב-39.3% במאי, לעומת מאי 2008, והכנסותיה ממסי חברות צנחו ב-52.1%. ממשלת קליפורניה סובלת כיום מגירעון תקציבי עצום של 24 מיליארד דולר, וניצבת בפני סכנה של פשיטת רגל.



יום קודם לכן, הזהיר שוורצנגר כי יניח לממשל בקליפורניה "לשבוק חיים" לפני שיסכים לקחת הלוואה בריבית גבוהה כדי לאפשר לרשויות המקומיות להמשיך לפעול. "הלוואות נוספות רק יתנו למחוקקים סיבה לדחות את מציאות הפיתרון לבעיות. מה שאנחנו צריכים לעשות הוא פשוט להקפיא את המימון, לתת להם להרגיש איך זה כשהמדינה פשוט נסגרת והממשל שובק חיים", אמר שוורצנגר בשבוע שעבר בראיון לעיתון "לוס אנג'לס טיימס".



שוורצנגר הרפובליקני הציע תוכנית לפיתרון המשבר הכוללת קיצוצים עמוקים בתקציב המדינה ובתוכניות סוציאליות, אך תושבי קליפורניה דחו במשאל עם את הצעותיו של שוורצנגר ואישרו רק הצעה אחת, לפיה יוקפא שכר המחוקקים כל עוד המדינה סובלת מגירעון. הצעותיו של שוורצנגר כללו בין היתר הארכת תוקפם של מסים זמניים, העברה של תקציבים בין סעיפים ונטילת הלוואות כנגד רווחים עתידיים ממפעל ההגרלות של המדינה.



כלכלת קליפורניה - אשר לו היתה מדינה היתה הכלכלה השמינית בגודלה בעולם - נמצאת במשבר מתמשך מאז פקיעתה של בועת הדוט.קום, אשר החמיר בשנה האחרונה בעקבות המשבר הכלכלי בארה"ב והעלייה החדה בשיעור האבטלה, שזינק לרמה של 9.3% - שיא של 15 שנים - והירידה בהכנסות ממסים. מושל קליפורניה הקודם, גריי דיוויס, הודח ב-2003 בהליך מיוחד בשל כישלונו בהנהגת המדינה. כוכב הקולנוע שוורצנגר נבחר במקומו באותה שנה, וזכה בבחירות שוב ב-2006, אך בשל מחלוקות פוליטיות עם המחוקקים המקומיים לא הצליח לפתור את המשבר הכלכלי המחריף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully