וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: קרנות הון סיכון עוצרות השקעות חדשות

גיא גרימלנד

21.6.2009 / 13:14

ירידה גדולה במספר הסבבים הראשונים ל-15% - השיעור הנמוך ביותר מאז שהחל ביצוע סקר שיבולת ב-2003



המשבר הכלכלי ממשיך לתת את אותותיו גם בתעשיית הסטארט אפ הישראלית. תוצאות סקר חדש של משרד עורכי הדין שיבולת מצביעות בבירור על כך שהקרנות עצרו השקעות חדשות. עובדה זו משתקפת בכך שחלה ירידה גדולה במספר הסבבים הראשונים (סבבי a) ל-15%, שהינו השיעור הנמוך ביותר מאז ששיבולת החל בביצוע הסקר ב-2003.



לשם השוואה, במחצית השנייה של 2008 היקף סבבי a עמד על 30%. המשמעות היא שקרנות בוחרות להשקיע כעת בחברות הפורטפוליו שלהן, במטרה לתמוך בהן על מנת שיעברו את המשבר בשלום. עדות לכך ניתן למצוא בכך ש-22% מהגיוסים היו סבבי d. כלומר סבבים מאוחרים בחברות קיימות.



נקודת האור היא שבסבבי גיוס הון שנבדקו (בסך הכל 27 עסקות הון סיכון) - 59% מהם התבצעו בשווי עולה. כלומר הגיוס בוצע לפי שווי הגבוה יותר לעומת הסבב הקודם. אלא שהנתונים בהיבט הזה עדיין חלשים לעומת התקופה שלפני המשבר הכלכלי. למשל, במחצית הראשונה של 2008 היקף הגיוסים העולה עמד על 82%. כלומר 82% בוצעו לפי שווי הגבוה יותר לעומת הקודם. נתון שמעיד על חוסנם של חברות הסטארט אפ.



אותות נוספים של המשבר השתקפו בעלייה במספר תנאי ה-"pay to play" שהינו תנאי בין המשקיעים המטיל "קנס" על משקיעים שלא ממשיכים להשתתף במימון החברה. המשקיעים חוששים שמי שהתחייב להשקיע בחברות לא יעמוד בכך ועל כן מציבות תנאי זה. ב-18% מהסבבים שהתבצעו ברבעון הרביעי של 2008 והרבעון הראשון של 2009 הציבו המשקיעים תנאי זה, לפי נתוני הסקר, זאת לעומת 7% במחצית השנייה של 2008 ו-2% במחצית הראשונה של 2008.



ליאור אבירם ולימור פלד, עורכי הדין משיבולת שעומדים מאחורי הסקר, מסבירים כי מספרם הכולל של סבבי הגיוס ירד, ובהתאם לכך המספר המוחלט של הסבבים שנסקרו היה נמוך במיוחד. לגבי ההבדל בין ישראל ועמק הסיליקון ציין אבירם: "יחד עם זאת, בשונה מהמגמה בעמק הסיליקון, מספר סבבי השווי היורד (down-rounds) ירד לטובת עלייה בשיעור הסבבים באותו שווי (flat-rounds) או בשווי עולה (up-rounds). בעמק הסיליקון לעומת זאת, מספר סבבי השווי היורד עלה, ובתוצאות לרבעון הראשון של 2009 בלבד - מספרם אף עלה על מספר סבבי השווי העולה, פעם ראשונה מאז הרבעון האחרון של 2003".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully