וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמ"ת: הפיקוח על המחירים משרת את העשירים יותר מאשר את העניים

אורה קורן

21.6.2009 / 13:29

העשירים רוכשים מוצרים בפיקוח ב-1,660 שקל בחודש והעניים ב-1,030 שקל



שעור ההוצאה של משקי בית בחמישון התחתון על מוצרים שמחיריהם מפוקחים גדול ב-60% משעור ההוצאה בחמישון העליון. בחמישון התחתון עומד שיעור ההוצאה על מוצרים בפיקוח על 14.1% מסך ההוצאה של משק בית, ואילו בחמישון העליון הוא עומד על 8.7% - כך נמסר היום ממשרד התמ"ת על בסיס ניתוח נתוני 2007.



עם זאת, במונחי הוצאה אבסולוטית, מתברר כי הפיקוח על המוצרים נותן הגנה גדולה יותר לחמישון העליון בהשוואה לחמישון התחתון. החמישון העליון רוכש מוצרים בפיקוח ב-1,660 שקל והחמישון התחתון רוכש מוצרים בפיקוח ב-1,030 שקל.



הנתונים פורסמו במסגרת בדיקה שנערכה במינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת. עוד עולה כי אחוז ההוצאה על מוצרים בפיקוח מסך ההוצאה הממוצעת של משקי הבית בישראל הוא כ-11%.



עוד עולה מהבדיקה, כי חלקם של מוצרי המזון שמחיריהם נתונים לפיקוח מסך ההוצאה הממוצעת של משק בית הוא נמוך יחסית ועמד על 1.1%. לצורך השוואה, ההוצאה על מוצרים בפיקוח בתחומי תחבורה ותקשורת עומדת על 4.8% מסך ההוצאה המשפחתית. מתוכם, ההוצאה על מוצרי בנזין היא 2.94% מסך הוצאת משק בית.



אחוז ההוצאה על מוצרי מזון שמחיריהם בפיקוח מסך ההוצאה על מזון כולל פירות וירקות הוא 6.2%, כלומר, הציבור רוכש בעיקר מזון שאינו בפיקוח, כולל בחמישון התחתון.



בנוסף, נבדקה מודעות ציבור הצרכנים בישראל לרשימת המוצרים שבפיקוח. זאת בהנחה שידיעה או אי ידיעה של רשימה זו עלולה לפגוע בקבלת החלטות צרכניות מושכלות וברווחת הצרכן. מתברר כי כ-60% מהצרכנים אינם יודעים לזהות אילו מוצרים נמצאים בפיקוח.



רמת המודעות לרשימת המוצרים שבפיקוח של צרכנים בעלי השכלה נמוכה יחסית (עד תיכון חלקי) נמצאה גבוהה יותר מזו של בעלי השכלה גבוהה יחסית (על תיכונית ואילך) - 51% ו-58% בהתאמה.



מניתוח חלקם של המוצרים בפיקוח בסל הצריכה של הציבור עולה כי ניתן לחלקם לשלוש קבוצות. קבוצה בעלת מרכיב גדול מעל ל-1.5%, מרכיב בינוני של 0.25%-1.5% ומרכיב קטן הנמוך מ-0.25%.



הקבוצה בעלת ההשפעה המרבית על ההוצאה של משקעי הבית כוללת את החשמל והדלק: תעריפי החשמל מהווים2.6% מההוצאה של משק בית וההוצאה על דלק 96 ו- 95 אוקטן מהווה 2.94%.



הקבוצה הבינונית בהשפעתה כוללת בתחום המזון חלב, המהווה 0.42% מהוצאת משקי בית וביצים המהווים 0.26% מהוצאת משקי הבית. הלחמים בפיקוח מהווים 0.24% מהוצאת משקי בית.



בתחום הבריאות כוללים המוצרים בפיקוח תרופות, בחינוך שכר לימוד בגנים פרטיים, שהפיקוח לגביו אינו נאכף, על פי משרד התמ"ת.



בתחום התחבורה נכללים בפיקוח תעריפי הנסיעה באוטובוס ובמונית ובתחום התקשורת מפוקח תעריף השיחות המקומיות. בתחום המוצרים האחרים, ניתן לראות את הסיגריות מסוג טיים, מלבורו וקנט -הסיגריות בעלות נתח השוק הגדול יותר.



בקבוצת המוצרים המפוקחת בעלת ההשפעה הנמוכה בכלל האוכלוסייה על ההוצאה של משקעי הבית ניתן למצוא אטריות ופסטה (0.09%), לחם אחיד ולבן שאינו פרוס (0.03%), לחם פרוס (0.11%), חלה (0.1%), מיונית ומרגרינה בגביע ושאינה בגביע (0.3%) ומלח מאכל (0.01%).



מוצרים נוספים בפיקוח בעלי השפעה נמוכה על ההוצאה המשפחתית נכללים פיקדונות למיכלי גז, שירותי אשפוז, ספרי לימוד ואגרות בחינות בגרות, טיסות פנים ארציות ושירותים בנקאיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully