וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: מרבית האינדיקטורים האחרונים למצב המשק מצביעים על התמתנות קצב ההתכווצות במארס ואפריל

טל לוי

21.6.2009 / 13:58

כך עולה מסקירה שהוצא בנק ישראל עבור החודשים ינואר עד אפריל



"הירידה בפעילות הכלכלית, שהחלה במחצית השנייה של 2008, נמשכה במהלך התקופה הנסקרת – ינואר עד אפריל 2009. נתוני החשבונאות הלאומית לרביע הראשון מעידים על התגברות ההאטה כתוצאה מירידה תלולה ביצוא וקיטון בצריכה הפרטית. עם זאת, מרבית האינדיקטורים האחרונים למצב המשק מצביעים על התמתנות קצב ההתכווצות בסוף התקופה (חודשים מארס ואפריל)". כך נכתב על ידי בנק ישראל בסקירה חודשית שהוציאה היום (א') מחלקת המחקר של הבנק.



בין היתר מציינים בבנק ישראל כי לצד העמקתו של המשבר הריאלי, עלה שווי תיק הנכסים של הציבור, כתוצאה מהתאוששות בשווקים הפיננסיים במהלך התקופה הנסקרת. שערי המניות ואיגרות החוב הקונצרניות עלו עלייה תלולה, המדדים לרמת אי-הוודאות ירדו, והתחדשו הנפקות של איגרות חוב קונצרניות. עליית תיק הנכסים של הציבור צפויה לאושש את הביקושים הריאליים בהמשך השנה.



עם זאת, בתקופה זו התחזקה השפעת המשבר הכלכלי על שוק העבודה. מספר העובדים שנפלטו ממקום עבודתם במהלך התקופה הנסקרת היה גבוה משמעותית ממספר איושי המשרות, ולפיכך גדלו מספר דורשי העבודה ומספר התביעות לדמי אבטלה. הירידה במספר המועסקים התרחשה כמעט כולה בשירותים הציבוריים. התפתחויות אלה לוו בעלייה חדה של האבטלה, לרמה של 7.6% מכוח העבודה.



התוצר המקומי הגולמי התכווץ ברבעון הראשון של השנה ב-3.9% במונחים שנתיים, לאחר ירידה של 1.6% ברבעון האחרון של 2008. המדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק ירד בתקופה הנסקרת ב-3.8%. ההאטה החדה בפעילות הכלכלית הקיפה את כל ענפי המשק: הייצור התעשייתי הצטמצם, ונמשכו הירידות בענפי המסחר והשירותים.



הנסיגה בפעילות הכלכלית באה לידי ביטוי גם בירידת הכנסותיה של הממשלה ממסים. תחילה נפגעו ההכנסות מהמסים הישירים, ובתקופה הנסקרת - גם ההכנסות מהמסים העקיפים. לקראת תום התקופה התאוששו ההכנסות ממסים עקיפים על הייצור המקומי. כדי לעמוד ב-2009 ביעד הגירעון, הועלו, בשלהי התקופה, מס הבלו על דלק והמס על סיגריות, והצעת התקציב כוללת העלאות מסים נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully