וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואתם רוקדים...ומשלמים

רוית הכט

21.6.2009 / 14:48

אין ויכוח על כך שתקליטן הוא אחת מדמויות המפתח לאירוע מוצלח. איך בחורים תקליטן, מה עדיף: תקליטן פרטי או חברה, מהם טווחי המחירים בשוק ומה כדאי לעשות אם אין כסף. מדריך

בחרתם כבר שיר כניסה לחופה, הגעתם להסכמה על השיר שיפרוץ עם שבירת הכוס, אפילו התחלתם לזמזם ביחד את הסלואו. אתם מרגישים סגורים ומסודרים. עכשיו נשאר רק לבחור מי ינגן את השירים באירוע עצמו.

אז זהו – שההחלטה הזו לא פחות גורלית מהשירים שתרצו לשמוע ברגעי השיא בחייכם. בענף האירועים חוזרים ומדגישים שהתקליטן הוא לעיתים קרובות איש המפתח לאירוע מוצלח יותר או פחות. כולם גם תמימי דעים שהמעלה החשובה ביותר אצל תקליטן היא "תחושת קהל". זאת אומרת היכולת לזהות ולו רפיון קל ברחבה ולהחליק אותו החוצה באמצעות הפתעה/שיר/מחרוזת או כל אטרקציה אחרת שתחזיר את הרוקדים.

"די ג'יי טוב צריך קודם כל לקרוא את הקהל", אומר די ג'יי פרדי, מי שנבחר לכהן כדי.ג'יי בחתונה של עינב בובליל, ומתקלט כבר 10 שנים מאילת עד קריית שמונה. "בכל אירוע העיניים שלי על המוסיקה כמובן אבל גם על הקהל. כשאני רואה שיש טיפה תזוזה על הרחבה, טיפה מתרוקן, אני מיד מחליק שיר בלי שהם מרגישים כדי לנסות להרים את האווירה שוב. כבר בקבלת פנים, לפי הקהל שנכנס, אני יודע איזה סוג אירוע הולך להיות. בחתונה שיש בה הרבה קהל מבוגר, המוסיקה מלכתחילה תהיה בווליום נמוך יותר ותתבסס על להיטים משנות השישים שבעים, טוויסט ג'יפסי קינג דברים כאלו. בקיצור מה שיסחוף כמה שיותר אנשים לרחבה".

"תקליטן טוב הוא אחד שקורא את התרבות של הקהל ומתאים לו את סגנון האירוע" מסכים אילן סוויסה מסלקט מוסיקה חברה קטנה שבה מתקלטים 3 די ג'ייז, "שותים או לא שותים, מבוגרים או צעירים. אוהבים מזרחית או לא. תקליטן צריך לזרום עם הקהל צריכה להיות לו אנרגיה, הוא מתלהב מהעבודה ורוצה שהמסיבה תימשך כמה שיותר, כמו הזוג".

תומר מייזנר מהשותפים בחברת אינפיניטי המונה כ-6 תקליטנים אומר: "מלת הקסם היא בחיבור האישי בין הדי.ג'יי לזוג. אתה צריך להרגיש שאתה יכול להתקשר לדי ג'יי בכל שעה ולקבל מענה לכל שאלה. אם אתה והדי ג'יי באותו ראש , גדלתם על אותו אמן אותו זאנר מוסיקלי – אז תהיה לכם שיחה וקליק" .

ניר סגל מד'פלוס, חברת שירותי המוסיקה הגדולה בארץ, מאמין במקצועיות נטו. "די ג'יי צריך לבוא לאירוע, מגולח ומסודר, לסגר את הפלאפון ולהיות כולול מיינדד לזוג ולקהל".

מ-3,500 עד 30 אלף שקל

אז כמה זה בעצם עולה? סקר קצר בענף מגלה שמחיר די ג'יי לחתונה מתחיל ב-3,500 שקלים ויכול לטפס עד 10,000 שקל תלוי במיקום התקליטן או החברה בארץ בעונה וביום החתונה. חלק מהדי גי'ייז וחברות המוסיקה גובות תעריפים שונים בהתאם לעונה (קיץ עולה יותר מחורף) או היום בשבוע (ימי חמישי יקרים מימים אחרים בגלל הביקוש וגם בגלל שהאירוע נוטה להימשך יותר זמן). אל אלו צריך להוסיף דמי הגברה ותאורה שגובים האולם וספק ההגברה והתאורה (לרוב האולמות וגני האירועים בארץ יש מערכת הגברה) בגובה 3,000- 6,000 שקלים.

"מחיר תקליטן היה פעם 7,500 שקל והיום, לצערנו, בגלל ההצפה של השוק זה עומד על ,5500 שקל שזה לאו דווקא מצב טוב - לא ללקוח ובטח שלא לתקליטנים - כי לשוק נכנסים גורמים לא מקצועיים שמורידים את המחיר, אבל גם את הרמה", אומר מייזנר מאינפיניטי.

המחיר כמובן תלוי במספר אנשי הצוות שמביא עמו התקליטן. לדביר די.ג'יי פרדי, המחירים שלו נעים בין 3,500 שקל לתקליטן בלבד ועד ל-7,00 שקל - תלוי במידת האטרקציות הסובבות לו. פרדי מציע אטרקציות של מתופפים ושופרות, שלישיית כנריות, זיקוקי דינור בר אקטיבי ומופע עשן סמיך שבמהלכו הזוג רוקד בסלואו הראשון בתוך ענן עשן. מי שבאמת רוצה להיות מיוחד יכול להינות ממיצגים שונים כמו פסל אנושי של רקדניות.

סוויסה מציע שירותי מוסיקה מ-4,500 שקל לתקליטן בלבד עם עמדה קדמית וגימיק או שניים כמו בועות אלכוהול ותותחי קור ("שמוציאים תרכובות של כמה סוגי גזים שיוצאים לרחבה, עובר דרך מכשיר מיוחד בטמפרטורה של מינוס 5 ונותנים משב קור ויזואלי") אל אלו אפשר להוסיף עמדות די ג'יי נוספות, כנריות, רקדניות, מתופפים פירוטכניקה זיקוקים ובעצם, כמו שאומר סוויסה "כל מה שבנאדם מעלה על דעתו". המחיר יכול לדלג בקלות ל-7,000 שקל ללקוחות שאפתנים במיוחד.

בד'פלוס ההיצע מגוון יותר וגם יקר יותר. 8 מתוך 11 תקליטני החברה הם גם די .וי.ג'יי – כלומר די ג'יי שמקרינים קליפים במקביל למוסיקה. אפקט ויזואלי על מסכי ענק כרוך בתוספת מחיר של 1,500- 2,800 שקל למחיר הבסיס של הדי ג'יי, שעומד בחברה על 5,000-10,000 שקלים.

בנוסף לאטרקציה הזאת מציעים בד'פלוס גם הרכבים ומופעים שונים ביניהם שלומי סרנגה (מופע בתזמורת מלאה יעלה 30 אלף שקל, מופע פריצה עם 3 נגנים ורפרטואר מצומצם יעלה חצי), מאור כהן עושה פרנק סינטרה (14 אלף שקל) והרכב גרוב רידמשן – שעושים קאברים של חתונות.

למי שלא יכולים להרשות לעצמם להוציא את הסכומים הנ"ל מציע מייזנר "לעשות חופה בבית כדת וכדין ומסיבה בימים 'בין המיצרים'. הרי האוכל הוא אותו אוכל והמוסיקה היא אותה מוסיקה – אבל הכל עולה חצי". למי שבכל זאת רוצה חופה במסיבה עצמה, ממליץ מייזנר להתחתן בחורף – "אז הרבה גנים נותנים את הדי ג'יי כחלק מדיל, ובמחיר של די.ג'יי בלבד בקיץ מקבלים גם תאורה והגברה באותו מחיר".

תקליטן פרטי או חברה?

עולם התקליטנים נחלק לשניים: תקליטנים שעובדים באופן עצמאי וחברות. התקליטנים "הפרטיים" הם אלו שעומדים בפני הזוג מפגישת ההיכרות דרך סגירת החוזה ועד סוף האירוע. לעומת זאת, חברות מורכבות ממספר בעלי תפקידים כמו אנשי מכירות, מנהלים, פקידים וכוללות כמה תקליטנים. באילו מהאופציות כדאי לבחור?

פרדי: "זוגות רבים שמגיעים אליי מתרחקים כמו מאש מחברות המוסיקה למיניהן ומחפשים תקליטן עם טאץ' אישי. זוג שמזמין תקליטן דרך חברת מוסיקה, סוגר את החוזה עם הבוס או עם פקידה ופוגש את הדי ג'יי רק פעם אחת לפני החתונה. במקרה כזה התקליטן בא לחתונה ומשמיע שירים כמו רובוט כי אין לו חיבור אישי לזוג. אני מלווה את הזוג לאורך כל הדרך מפגישות ההיכרות ועד סוף החתונה. אנחנו בונים את האירוע לפי חלקים, מדברים, מתחברים".

מייזנר מונה את היתרונות שיש בחברה: "היתרון הכי גדול בחברה הוא הגיבויים. אצלינו יש שישה תקליטנים - ובאופן קבוע חמישה עובדים ואחד משמש כגיבוי למקרה שחלילה יקרה משהו. כבר קרה לפני שנתיים שדי ג'יי צנח באירוע בגלל התקף לב. אני יודע שאם חלילה יקרה לי משהו, במקרה הכי גרוע יחליף אותי הקולגה שלי שהוא מקצוען. חוץ מזה ברמת השירות יש המון דברים בחתונה שצריכים להיות מסודרים. לחברות בדרך כלל יש ביטוחים מאוד יציבים ומסודרים, חברות באיגוד התקליטנים הסדרים עם אקו"ם. הכל הרבה יותר מסודר".

גם סגל מד'פלוס מדבר על הסדר והארגון שעדיפים בחברה: "תקליטן פרטי למעשה עושה הכל, הוא המנהל של העסק היחצ"ן, איש הכספים. הוא לא יכול להתמקד בלהיות רק די.ג'יי . בתור אחד שטייל גם בחוץ והיה תקליטן פרטי – הפרטיים תמיד משתרכים אחרי החברות. בתור תקליטן פרטי לא תשים עכשיו רבע מיליון שקל על מערכת חדשה. אבל בתור חברה אתה חייב כל הזמן להמציא את הגלגל".

מייזנר דוחה את הטענות על חוסר האישיות בשירות: "זוגות שמגיעים אלינו מוזמנים להיפגש עם כל התקליטנים בחברה, ולהחליט בסוף איזה די.ג'יי הכי מתאים להם. בתוך החברה עצמה יש מבחר וזה מעודד גם את הדי ג'יי להתבלט ולתת שירות יותר טוב".

סגל בכלל חושב שחוסר אישיות עדיף על חוסר מקצועניות: "אני חושב שכל העניין האישי זה גחמה של עולם האירועים. מה שחשוב שדי.ג'יי יהיה טוב ומקצועי. פחות משנה אם הוא חבר של הזוג או לא. זה כמו פקיד בנק – אנחנו יכולים להסתחבק אתו עד מחר, אבל אם הוא יעשה טעות, נרצה להוריד לו את הראש. ככה זה די. ג'יי. שיהיה מקצועי – לא חבר".

אז עכשיו אחרי שקיבלתם הצצה אל תוך עולמם הרוחש של תקליטני האירועים – אתם כבר יודעים שיש עוד כמה דילמות להתחבט בהם ביום החשוב בחייכם - חוץ מ"מקודשת" של שרית חדד מול אבבא. מזל טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully