וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון נגד התנועה לאיכות השלטון: מינוי שופטים שקודמו לסגני נשיא לא יבוטל

נורית רוט

21.6.2009 / 18:47

התנועה לאיכות השלטון: אין צורך בשבעה סגנים מתוך 36 שופטים; העליון: המינוי נחוץ מטעמים פונקציונליים



השופטים אילה פרוקצ'יה, מרים נאור ואליקים רובינשטיין דחו מטעמים טכניים את עתירת התנועה לאיכות השלטון בישראל נגד מינוי 12 סגני נשיא לבית המשפט המחוזי בתל אביב.



בבג"ץ שהגישה התנועה ב-2006, באמצעות יו"ר התנועה עו"ד אליעד שרגא, נדרש בית המשפט לבטל את מינוי שבעה שופטי ביהמ"ש המחוזי בתל אביב לתפקיד סגניו של נשיא ביהמ"ש אורי גורן. זאת, בטענה כי המינויים נעשו באופן הפוגע בנורמות המחייבות של דיני המינויים בשירות המדינה, תוך פגיעה באמון הציבור במערכת השיפוטית ובחוסר סבירות - ומכאן כי דינם להיפסל.



לפי הנטען, לא קדם להליך המינוי זיהוי של הצרכים המערכתיים שיש בו כדי להצביע על צורך אמיתי במינוי 7 סגני נשיא בנוסף ל-5 סגנים מכהנים. כל זאת, כאשר מצבת השופטים עומדת על 36 שופטים בלבד. המינוי, נטען, אינו עונה על צרכים ניהוליים אמיתיים של המערכת והוא נועד להשיג תכליות של קידום שופטים.



המדינה, באמצעות עו"ד דנה בריסקמן, טענה כי מינויי סגני הנשיאים בבית המשפט התבססו על שני שיקולים: חלוקת נטל העבודה האדמיניסטרטיווי והשיפוטי המוטל על כתפי הנשיא; וקידום שופטים בתחומי בית המשפט בו הם מכהנים.



השופטת פרוקצ'יה קבעה כי "בחינת מהותו של תפקיד סגן נשיא כפי שהוא משתמע מן החקיקה, מצביעה על כך שתכליתה העיקרית של הכהונה היא פונקציונלית ונועדה להקל על עומס האחריות המוטלת על נשיא בית המשפט באמצעות הטלת תפקידים שונים על שופטים נוספים, כנדרש על פי צרכי הניהול השיפוטי של בית המשפט הנוגע בדבר... מהות תפקיד זה אינה מתיישבת עם מינוי אשר נועד להשגת תכלית קידום מעמד השופט כאשר המינוי אינו משרת מטרה פונקציונלית אמיתית". לדבריה, "אין ספק כי יצירת מנגנון קידום לשופטים בתחומי ערכאת השיפוט בה הם מכהנים היא חשובה וחיונית לפעולתה התקינה של מערכת השיפוט. עם זאת, הדרך להגשמת יעד זה, חשוב ככל שיהא, אינה באמצעות הליך מינוי לכהונת סגן נשיא, שנועד ביסודו להגשים מטרות תפקודיות ספציפיות".



אולם העתירה נדחתה לאור הודעת המדינה כי היא פועלת לעצב את הליך המינויים של סגני נשיאים על פי שיטה המצויה עתה בהליך של גיבוש ולכן, נקבע, הסעד המבוקש בעתירה - התייתר.



בנוסף ציינה השופטת כי במהלך בירורה של העתירה פרשו מספר סגני נשיאים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב מכהונותיהם, וכתוצאה מכך היחס הקיים כיום בין מספר סגני הנשיאים לשופטים פחת באופן ניכר, ולפיכך אין מקום לבטל את מינוי סגני הנשיא שמונו ב-2006.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully