וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא להכיר: קרפור, חברת המרכולים הגדולה בעולם

אשר שכטר

22.6.2009 / 9:58

קרפור, הקמעונית הגדולה בעולם במונחי מספר סניפים, סובלת בשנים האחרונות משחיקה במכירותיה באירופה



ענקית הקמעונות קרפור, היריבה הצרפתית של רשתות מוזלות כמו וול מארט וטסקו וההשקעה החדשה של נוחי דנקנר, פתחה השבוע את חנות הענק הראשונה שלה במוסקבה, לאחר חודשים ארוכים שבהם ניסתה החברה להיכנס לשוק הרוסי ועל רקע ירידה חדה ברווחיה ובמחיר המנייה, אשר אילצו אותה להוריד מחירים ולהאיץ את ניסיונותיה להתרחב בשווקים מתעוררים כדי לפצות על הירידה במכירות בשווקים מפותחים כמו צרפת וספרד. למרות שהיא נחשבת לקמעונית הגדולה בעולם, עם יותר מ-15 אלף סניפים, במונחי מכירות היא השנייה בגודלה ומשתרכת הרחק מאחורי וול מארט.



קרפור, שנוסדה ב-1957 והייתה אחת מחלוצות קונספט ההיפר-שוק באירופה, פתחה את חנות הענק הראשונה שלה ב-1963 ומאז התרחבה לעשרות מדינות באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית. הרשת היא הקמעונית הזרה הראשונה שהחלה לפעול באסיה, ומהראשונות שזיהו את פוטנציאל הצמיחה האדיר במדינות המזרח התיכון ובשווקים מתעוררים כמו סין. עם זאת, בשנים האחרונות סובלת החברה משחיקה ברווחיה בצרפת ובשווקים אירופים אחרים ומטלטלות תכופות בהנהלת החברה.



למרות שהיא מחזיקה בהרבה יותר סניפים מאשר וול מארט, המפעילה 7,800 חנויות ברחבי העולם, בתחרות המכירות מול ענקית הקמעונות האמריקאית משתרכת קרפור הרחק מאחור: הכנסותיה של החברה, אשר עמדו ב-2008 על 97.6 מיליארד יורו (מיליארד דולר), מתגמדות לעומת הכנסותיה של וול מארט אשר עמדו בשנה שעברה על 405 מיליארד דולרים.



מנייתה של קרפור נפלה בשנה האחרונה ב-34%, בעקבות החששות משחיקה נוספת ברווחיה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, לעומת ירידה של 15% במניית וול מארט באותה תקופה וירידה של 28% בבורסת פאריס. מניית של טסקו, הקמעונית השלישית בגודלה בעולם, ירדה בשנה האחרונה ב-9.6%.



מאז 2006, עוד לפני תחילתו של המשבר הכלכלי העולמי, סבלה קרפור משחיקה בהכנסותיה במדינות אירופה, לצד צמיחה חזקה בשווקים המתעוררים, בין היתר על רקע תחרות חזקה בינה לבין קמעוניות אירופיות אחרות כמו טסקו.



בשנת 2008 רשמה החברה נפילה של 45% ברווחיה ל-1.3 מיליארד יורו, בעקבות המשבר הכלכלי וירידה במחירי המזון. ברבעון הראשון של 2009, ירדו הכנסותיה של קרפור בצרפת ב-5.1%, באירופה כולה ירדו הכנסותיה של החברה ב-3.3%. באמריקה הלטינית, לעומת זאת, זינקו הכנסותיה של החברה ב-14.4%, ובאסיה רשמו הכנסותיה של הרשת עלייה של 3%.



הסניף הענק במוסקבה, שנפתח בקניון פיליון החדש והמפואר בעיר, משתרע על פני 8,000 מ"ר, עם לא פחות מ-58 קופות ו-450 עובדים. לפי קרפור, החנות המוסקבאית שלה מכילה יותר מ-15 אלף פריטי מזון וכ-30 אלף מוצרים אחרים כמו לבוש ומוצרי חשמל ביתיים. עם זאת, לדברי אנליסטים נחלה קרפור הצלחה מועטה בלבד בתחרות העזה בין הקמעוניות השונות, המתקוטטות על מיקומים יוקרתיים בעיר בשל מצוקת מקום: האתר, למרות קרבתו למרכז העיר, נמצא ברחוב צדדי ועמוס במחסנים, כמעט בלתי נגיש לכלי רכב. פרט זה, המעיב על שאיפותיה הגרנדיוזיות של קרפור ברוסיה, מהווה שלב נוסף במסכת הקשיים שעברה הרשת בניסיונה להיכנס לשוק.



לפתיחתו של הסניף ברוסיה קדמו חודשים ארוכים של השערות ודיווחים, שעה שקרפור ניסתה מספר דרכים לחדור לתוך השוק הרוסי, שלפני המשבר הכלכלי היה אחד משוקי הקמעונות המתפתחים בקצב המהיר ביותר בעולם. בין היתר, ניסתה קרפור לרכוש נתח שליטה ברשת הקמעונות היוקרתית הרוסית סוונת' קונטיננט (seventh continent), הנמצאת בבעלותו של המיליארדר הרוסי אלכסנדר זנאדוורוב, אך לאחר מספר חודשים של מגעים ולאחר שחתמו על מסמך ראשוני לפיו תרכוש קרפור 75% מהרשת הרוסית לפי שווי מוערך של 1.3 מיליארד דולר נקלעו השיחות בין הצדדים למבוי סתום.



עם זאת, לא הכל אבוד: קרפור, המעוניינת לפתוח שני סניפים נוספים ברוסיה לפני סוף השנה, זקוקה לרשת רוסית מבוססת כדי להגדיל את דריסת הרגל שלה במדינה. למזלה, ישנן עשרות קמעוניות רוסיות בינוניות בגודלן שנקלעו לקשיים בעקבות המשבר הכלכלי העולמי שהיא יכולה לרכוש.



ניסיונותיה האגרסיוויים של קרפור לחדור לשוק הרוסי התבצעו על רקע ניסיונה של החברה לבלום את הדשדוש בפעילותה באמצעות התרחבות מאסיווית בשווקים המתעוררים, לאחר שהמשבר הכלכלי אילץ אותה להוריד מחירים ופגע במכירותיה בצרפת, האחראית לכמחצית מהכנסותיה. לירידה בהכנסות התלוותה גם טלטלה במבנה השליטה בחברה. מנכ"ל קרפור לשעבר, חוזה לואיס דוראן, הודח בנובמבר 2008 מתפקידו לטובת לארס אולופסון, לשעבר בכיר בנסטלה, בעקבות העברת השליטה בחברה ממשפחת האלי ששלחה בחברה במשך שנים ארוכות למיליארדר הצרפתי ברנאר ארנו, בעל השליטה בענקית האחזקות lvmh, וחברת ההשקעות הפרטית האמריקאית קולוני קפיטל של המיליארדר טום ברק, המחזיקה בין היתר בשורה של בתי קזינו בארה"ב. להדחתו של דוראן מתפקיד המנכ"ל קדמה הדחתו מדירקטוריון החברה על ידי בעלי המניות, בעקבות זעמם על ההאטה במכירותיה של החברה. רק שנה לפני כן, היה צריך דוראן להתמודד עם התפטרות מפתיעה של יו"ר החברה.



עם השלמת ההשתלטות על החברה, חידש ארנו את אסטרטגיית ההתרחבות המאסיבית שדוראן ניסה לרסן במהלך התקופה בה ניהל את החברה. כמו כן, אילץ ארנו את קרפור למכור את חלק מנכסיה המפסידים ולרכוש מניות עצמיות בסך 6 מיליארד יורו. ארנו, האיש העשיר בצרפת, ידוע בעיקר בכך שהצליח להפוך את ענקית מוצרי היוקרה lvmh, עליה השתלט ב-1989, לאימפריה גלובלית באמצעות רכישות חכמות של מותגים יוקרתיים כמו מארק ג'ייקובס. כיום שולטים ארנו וקולוני ב-13.6% ממניות קרפור.



המשבר הכלכלי החריף את הצורך של קרפור למצוא מקורות הכנסה נוספים. בחודשים האחרונים פתחה הרשת עשרות סניפים במדינות מתפתחות, כדי לנצל את הביקוש הגובר בשווקים המתעוררים. רק החודש פתחה הרשת את הסניף ה-137 שלה בסין, את הסניף ה-35 שלה בתאילנד, הודיעה על בנייתם של 3 סניפים נוספים ברומניה עד סוף השנה והודיעה על פתיחת סניפים נוספים בבולגריה לאחר שפתחה את החנות הראשונה שלה במדינה בחודש מארס. כמו כן, רמזה קרפור על כוונתה להיכנס לשווקים מזרח ומרכז אירופיים נוספים כמו אלבניה, סרביה ומקדוניה. "אנחנו שוקלים להיכנס לכל מדינה שבה אנו רואים פוטנציאל לצמוח", אמר החודש תיירי גרנייה, דירקטור בכיר בקרפור, למגזין "פורבס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully