וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: על המדינה לנמק מדוע לא תגן על עובדים זרים מפני ניצולם על ידי מתווכי כוח אדם

עידו סולומון

22.6.2009 / 12:48

את העתירות הגישו מכון קונקורד ועמותת קו לעובד; למדינה ניתנה ארכה של 90 ימים



בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירות המבקשות לשים קץ לתופעה של תשלום דמי תיווך גבוהים אותם נאלצים מהגרי עבודה לישראל לשלם לחברות כוח אדם. בג"ץ קבע כי על המדינה לנמק בתוך 90 יום מדוע לא תנקוט באמצעים הולמים להגן על מהגרי עבודה מפני ניצולם על ידי מתווכי כוח אדם הגובים מהם סכומי עתק כדמי תיווך על מנת לקבל אשרות עבודה לישראל. בנוסף, על המדינה לנמק מדוע לא תמנע מלהוציא אשרות עבודה לעובדים ממדינות בהן היא לא הצליחה ליצור הסדרים אשר ימנעו תופעה פוגענית זו.



את העתירות הגישו מכון קונקורד לחקר קליטת המשפט הבינלאומי בישראל, שפועל בבית הספר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל ויוצג ע"י פרופ' פרנסס רדאי ועו"ד אבינעם כהן, וכן עמותת קו לעובד אשר יוצגה ע"י עו"ד ענת קדרון.



בעתירתו ביקש מכון קונקורד מבג"ץ לקבוע את אחריותה של מדינת ישראל על פי אמנות בינלאומיות שהיא התחייבה לקיימן למנוע את הפגיעה בזכויות האדם של מהגרי העבודה המקבלים אשרה לעבוד בישראל. "אחריות זו היא חובה משפטית ולא רק עניין של רצון טוב", טען עו"ד כהן.



רדאי הצביעה במהלך הדין על כך שקיים סעד קונקרטי בדמות הסעד החלופי שהתבקש בעתירה, לפיו במקומות בהם המדינה לא מוצאת את הדרך לקיים חובה זו באמצעים אחרים, עליה להפסיק להעניק אשרות עבודה. "מתן הצו-על-תנאי מבטא את ההכרה של בית המשפט העליון בחומרת המצב ובאחריות המדינה לפעול להגנת מהגרי העבודה שאומללו על ידי חברות כוח אדם", אמרה רדאי.



"למרות שהמדינה מנסה להציג התקדמות בסוגיית הגירת העובדים, המציאות בשטח נשארה קשה וחמורה. בשנים האחרונות נכנסו לישראל אלפי עובדים אשר שילשלו מיליוני דולרים לכיסיהם של סוכני כוח אדם עבריינים ואם לא יחול שינוי באורח פעולתם של המדינה, מציאות קשה ועגומה זו לא עתידה להשתנות בעתיד הנראה לעין. החלטת בג"ץ באה להגן על זכויות האדם של העובדים האלו ולא לחשוף אותם לתנאי ניצול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully