וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: הגלגל הענק של המניות המחזוריות

בני שרביט וחיים נתן

22.6.2009 / 13:30

השקעה במניות מחזוריות דומה לגלגל ענק - המתאם הגבוה של ביצועי מניות אלו למחזורי העסקים מביאה לכך שפעם אתה למעלה ופעם אתה למטה; מהו תזמון ההשקעה הנכון, וכיצד לבחור מניות אלו?



השקעה במניות מחזוריות דומה במקצת לגלגל ענק. המתאם הגבוה של ביצועי מניות אלו למחזורי העסקים, מביאה לכך שפעם אתה למעלה ופעם אתה למטה. אבל מהן בעצם אותן מניות מחזוריות (cyclical)? אלו הן מניות שעולות במהירות בתקופות שהצמיחה הכלכלית חזקה, ויורדות במהירות בהאטה.



דוגמא פשוטה לסקטור שכזה הינו סקטור הרכבים. בהאטה כלכלית, הצרכנים אינם מחדשים את הרכבים שברשותם, והתעשייה נפגעת באופן חד. בין שאר הסקטורים המחזוריים ניתן למנות את סקטור התעופה, ריהוט, מתכות, מכונות, סמיקונדקטורס ומלונאות.



לאור התנודתיות הגבוהה של מניות אלו והמתאם הגבוה שלהן למחזור העסקים, ישנה חשיבות גבוהה בתזמון ההשקעה והסטת האלוקציה בין סקטורים מחזוריים לסקטורים דפנסיביים. חשוב לעמוד על ההבדל שבין חברות מחזוריות לחברות צמיחה. אנו יכולים לצפות מחברות צמיחה שיראו התרחבות ברווחים בכל שנה, ללא קשר למחזור העסקים.



דוגמא שכזו יכולה להיות חברת גוגל. למרות המיתון, אנו מצפים לראות עלייה כלשהי ברווח הנקי ו/או במכירות, גם אם היא תהיה נמוכה מהממוצע ארוך הטווח. לעומת זאת, בחברות מחזוריות ניתן לצפות להפסד וירידה חדה במכירות, בתקופה של האטה כלכלית.



מתי להסיט אלוקציה למניות מחזוריות?



תזמון ההשקעה במניות אלו הינו חשוב ביותר. רכישת המניות בתחילתו של מחזור חיובי יכולה להביא לרווחים גבוהים, ואילו תזמון לא נכון יכול להביא להפסדים רבים. אם ניקח לדוגמא את מניית יצרנית הברזל הקוריאנית, פוסקו (pkx), הרי שמניה זו צנחה ב-78% מהשיא (מאוקטובר 2007 עד אוקטובר 2008), וזינקה בכ-100% מאז התחתית.



דוגמא זו ממחישה את התנודתיות העצומה במחירי מניות אלו, וכיצד אסטרטגיית buy and hold אינה נכונה במניות מהסוג הזה. הקושי לזהות את השינוי במחזור העסקים הוא רב. אך לאור ההבנה שלנו, שמניות מחזוריות קשורות לסקטורים מסוימים, ניתן להיעזר באינדקטורים הבאים: נתוני מכירות של סמיקונדקטורים - אפשר לבחון את פרסום המכירות החודשי של חברת taiwan semiconductors. אינדיקטור נוסף הוא leading indicators בצ'ילה ובאוסטרליה - אלו מדינות המפיקות מתכות המשמשות בתעשיות המחזוריות.



האינדיקטור הבא הוא היחס שבין מדד הייצור התעשייתי למכירות הקמעונאיות. הרעיון הוא למדוד את המלאים באופן שונה. אם הייצור התעשייתי ירד באופן חד יותר מהירידה במכירות הקמעונאיות, הרי שהדבר יכול לסמל על ירידה במלאים ביחס לביקוש. מצב זה יכול להביא לעלייה בייצור, ותחילתו של מחזור עסקים חיובי.



בנוסף לכך, מחקרים מראים שבאופן כללי, כשנה לאחר הורדת ריביות אגרסיבית המניות המחזוריות מניבות תשואה עודפת על פני מניות הצמיחה.



כיצד לבחור מניות מחזוריות?



לאחר ההחלטה לרכוש מניות מחזוריות, נשאלת השאלה כיצד לבחור מניות אלו? בחינת מכפיל הרווח (p/e) אינה בחירה טובה במקרה זה. הסיבה המרכזית היא שייתכן וחברות אלו מפסידות. ההפסד מעוות את מכפיל הרווח, והופך אותו ללא רלוונטי. גם אם החברות אינן מפסידות, הרי שרווחי החברות האלו תנודתיים ביותר, ומכפיל זה אינו משקף את תמחור החברה.



בהשקעה בחברות מחזוריות, תמחור על פי מכפיל הון (p/b) מהווה אלטרנטיבה טובה יותר (אם כי גם היא לא נקייה מטעויות). כאשר חברות אלו נסחרות בדיסקאונט להון העצמי, הדבר יכול לסמל על אפסייד משמעותי. זאת מכיוון שבתקופות של צמיחה, חברות אלו נסחרות באופן משמעותי מעל ההון שלהן.



בניית תיק מחזורי מול דפנסיבי: חברות תעודות הסל הבינלאומיות מכירות בחשיבות החלוקה לסקטורים דפנסיביים מול מחזוריים. בשוק קיים מגוון רב של תעודות סל, המחולקות על פי סקטורים הרגישים באופן שונה למחזור העסקים. להלן דוגמאות מתעודות הסל של ishares.







לסיכום, השקעה בסקטורים מחזוריים הינה מסוכנת ותנודתית יותר, מהשקעה בתיק מפוזר על פני כלל התעשיות והסקטורים. יחד עם זאת, השקעה שכזו בתזמון הנכון יכולה להניב רווחים משמעותיים.



את הסקירה כתבו בני שרביט, סמנכ"ל השקעות מנורה מבטחים, וחיים נתן, קרנות חו"ל מנורה מבטחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully