וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישיר בית השקעות: למרות שהריביות ברחבי העולם יורדות - שיעורי החיסכון במדינות מזנקים

TheMarker

23.6.2009 / 13:00

ההגיון אומר שכאשר הריבית עולה שיעור החיסכון יעלה, וכשהריבית יורדת שיעור החיסכון יקטן והצריכה תגדל; מה גרם לזינוק בשיעורי החיסכון, ומה צפוי בהמשך?



ההגיון אומר שכאשר הריבית עולה שיעור החיסכון יעלה, וכשהריבית יורדת שיעור החיסכון יקטן והצריכה תגדל. על סמך תיאוריה זו, מרבית הבנקים המרכזיים בעולם הורידו את הריבית המוניטארית, תחת ההצהרה שהורדת הריבית תקטין את שיעור החיסכון ותביא לעלייה בשיעור הצריכה הפרטית, דבר שייטיב עם המשק בתקופת המשבר הנוכחי.



אולם, מתברר שתיאוריה לחוד ומציאות לחוד, שכן שיעורי החיסכון בכל המדינות זינקו בתגובה להורדת הריבית החדה בכל העולם. כך למשל, ריבית הפד בארה"ב ירדה לשיעור של 0.25%, ובמקביל זינק שיעור החיסכון הפרטי מעל 4%, שיעור שיא בו לא שהה כבר למעלה מעשור. באוסטרליה, הורדת הריבית ל-3% הביאה לנסיקה החדה ביותר בשיעור החיסכון הפרטי (כ-8.5%), וכך גם בגרמניה שם הריבית ירדה ל-1% ובמקביל זינק שיעור החיסכון קרוב ל-12%.







חשוב לזכור שאוכלוסיית הכפר הגלובלי נכנסה למיתון כשהיא חבולה קשות בעושרה הפיננסי, שנחבט מתחילת המשבר כתוצאה מקריסת שוקי ההון בעולם. אוכלוסייה זו רואה כיצד הגלובליזציה מעתיקה את המשבר ממדינה למדינה, ומבינה ששיעורי האבטלה המאמירים בארה"ב ישתרשרו בקרוב גם אליה. לכן, אוכלוסיית העולם, מכל העמים והמעמדות, החליטה כי זה הזמן להתגונן ולהגדיל את שיעור החיסכון, למרות שיעורי הריבית הנמוכים מעולם (ברוב המדינות). בכך, האוכלוסייה העולמית גזרה על עצמה את המשך העמקת המשבר, שכן אם אין צריכה - אין עבודה וחוזר חלילה.



מה לגבי שיעור החיסכון בישראל?



כפי הנראה, ישראל אינה מנותקת מהכפר הגלובאלי. אומנם הנתון האחרון שהתפרסם על החיסכון הפרטי בישראל הוא משנת 2007, כך שלא ניתן לדעת בדיוק מה קורה כאן. מצד שני, ריבית בנק ישראל נמצאת היום בשפל חסר תקדים של כ-0.5%. בנוסף לכך, נתוני הצריכה הפרטית לנפש ירדו ברבעון הראשון של 2009 בשיעור של 6%. כך שאם אנו צריכים לנחש את הנעלם "שיעור החיסכון הפרטי" - אנו משערים שהוא עלה בתקופה זו, על אף הריבית הנמוכה.







בישיר בית השקעות מאמינים שהריביות הנוכחיות בעולם, במידה ויישארו ברמתן הנוכחית או קרוב אליה, יביאו בסופו של דבר לירידה בשיעור החיסכון הפרטי ולעלייה בצריכה הפרטית. אך כל זה יקרה אחרי שישקע אבק המיתון, אנשי הכפר הגלובאלי יירגעו והביטחון הכלכלי יחזור.



את הסקירה כתבו ורד פורת, מנכ"ל חיתום בישיר בית השקעות, ואסף נגר, כלכלן במחלקת המחקר בישיר בית השקעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully