וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש של ממ"י לשעבר רחל זכאי: הרפורמה רחוקה מלהוות גורם להורדת מחירי הדירות

רנית נחום-הלוי

23.6.2009 / 14:43

ירון ביבי: הדרך היחידה שאני מכיר להורדת מחיר הדיור, זה באמצעות הגדלת היצע הקרקעות



"הרפורמה של מינהל מקרקעי ישראל רחוקה מלהיות מהפכה או מלהוות גורם להורדת מחירי הדירות, לפחות בטווח הקרוב. היא אינה - וטוב שאינה - הפרטה סיטונאית וגורפת של מינהל מקרקעי ישראל, שאמורה להעביר את השליטה בקרקע לידי קרטלים או לידי מעטים, וגם אין בה כשלעצמה כדי להוות בהכרח גורם לנזקים סביבתיים". את הדברים אמרה היועצת המשפטית לשעבר של מינהל מקרקעי ישראל, עו"ד רחל זכאי, מי שדווקא נהגה לסכל בתפקידה הקודם את קידום הרפורמה.



בכנס ירושלים - כנס הקק"ל המתקיים זו השנה השביעית בבנייני האומה בירושלים בנושא "מקרקעי ישראל לאן?" - הודתה עו"ד זכאי כי יש בתוכנית המוצעת שינוי מבני חיוני "שיהפוך את מינהל מקרקעי ישראל משק החבטות הלאומי לגוף המסוגל לתת לפרט את השירות לו הוא זכאי".



עם זאת, העלתה זכאי מספר בעיות מהותיות, אשר עשויות לסכן ולסכל את מטרת הרפורמה. לגישתה, אחת הבעיות המרכזיות הן הקצאה ושיווק מאסיווי של חטיבות קרקע שמיועדות לפיתוח, אבל אין עליהן תוכניות מפורטות. עתודות קרקע אלה, סוברת זכאי, מיועדות לטווח רחוק להמשך ההתפתחות האורבנית ומימוש מאסיווי שלהן יביא ללחץ למימוש הקרקעות החקלאיות.



"מדובר בקרקעות המיועדות ל'פיתוח עתידי'. החלטת הממשלה מוסיפה וקובעת שבכל אחת מהשנים 2010-2014, יפעל המינהל לשיווק החטיבות בהיקף שלא יפחת מ-10 אלף יחידות דיור לשנה, זאת מתוך מכסה שנתית של 35 אלף יחידות דיור שנקבעה לשיווק. קרקעות אלה אמנם מיועדות לפיתוח עתידי, אך מה פשר הלהיטות והדרישה למימוש מאסיווי שלהן בלוח זמנים כל כך קצר של כ-5 שנים? הרי אלה העתודות ארוכות הטווח המיועדות להתפתחות האורבנית.



"האם לא ברור כי מימוש כה מסיווי שלהן בטווח הקצר יביא ללחץ על הקרקע החקלאית והשטחים הפתוחים? מבחנה האמיתי של הרשות יהיה, האם תשכיל, למרות המנדט שניתן לה, להפעיל מדיניות שיווק זהירה ומידתית ביחס למקרקעין אלה. יש לדאוג ולשמור שהרפורמה לא תהפוך למה שבטעות מייחסים לה רבים כבר היום: הפרטת הקרקעות החקלאיות והשטחים הפתוחים. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה הרפתקה כזו".



עו"ד זכאי ציינה כי הרפורמה ממשיכה בקו של העברת הבעלות בקרקע למגורים, כפי שנקבע במסקנות ועדת גדיש, שאומצו על ידי הממשלה ב-2006. עם זאת, הרפורמה, לגישתה, צועדת צעד נוסף בהרחיבה את הבעלות גם על קרקע המייעדת למגרשי תעסוקה בין 5-10 דונם. כמו כן, הרפורמה מעניקה הטבות כספיות גבוהות באופן משמעותי מאלה שנקבעו בוועדת גדיש, בין היתר באמצעות פטור מתשלום לכל הבנייה הנמוכה באזורי עדיפות לאומית, בלי קשר לגודל המגרש ומיקומו. כמו כן מטיבה התוכנית בתנאים הכספיים שנקבעו להעברת הבעלות במרכז הארץ.



"חלקי אינו עם אלה שחושבים שהרחבה זו היא שתביא ישועה למשק והיא זו שתיצור שוק חופשי משוחרר חסמים, אשר ידהר לעבר האופק הוורוד. על פני הדברים ענייננו בהסדר המבטא ויתור משמעותי על תמורות המגיעות לקופת המדינה, ויתור שבעיני הוא מוגזם".



ירון ביבי: בחודשים הקרובים המינהל יוציא מכרזים לייזום דיור בשכירות



בכנס השתתף גם מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, שציין כי לרפורמה השפעה על מחירי הדירות. כמו כן הודיע ביבי כי בחודשים הקרובים בכוונת המינהל לצאת במכרזים לצורך ייזום דיור בשכירות. "הדרך היחידה שאני מכיר להורדת מחיר הדיור, זה באמצעות הגדלת היצע הקרקעות, וזה מה שבכוונתנו לעשות. בנוסף לכך בכוונתנו לאפשר דיור בר השגה לצעירים. נכון להיום, כל זוג שמתחתן מנסה לרכוש דירה בבעלות, מה שגורם לו נטל מימוני אדיר. בחודשים הקרובים בכוונתנו להוציא כמה מכרזים לייזום דיור בשכירות, ליישום החוק שיזם השר מאיר שטרית לעידוד שוק הדירות להשכרה המעניק הטבות מס".



בהתייחסו להסכם שנחתם על קק"ל אמר ביבי, "אם יש מטרה ראשונה וחשובה ברפורמה זה שהמינהל יפסיק לנהל חיים של כ-800 אלף חוכרים ויעבור לנהל קרקע. ההסכם מול הקק"ל למעשה יאפשר לעם יהודי להיות לנצח בעלים של כ-2 מיליון דונם בישראל. במינהל מקרקעי ישראל יש 13 אגפים, 6 מחוזת ועוד תתי אגפים. זה בלתי אפשרי, כאשר הלקוח נודד בין אגפים ומחלקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully