וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר כאחרון ראשי הוועד בחברת החשמל

נחמיה שטרסלר

24.6.2009 / 7:52

קשה להבין איך שר האוצר ממשיך לספוג מפלות ובזיונות. נחמיה שטרסלר מקווה לקצת היגיון מצד הכנסת

קשה להבין איך שר האוצר ממשיך לספוג מפלות ובזיונות, אך קורא לטיפות הרוק - גשם. לא מדובר כאן רק בכבוד ובמעמד, אלא בגורל כלכלת ישראל כולה שעוברת בימים אלה מהפכים דרמטיים - וכולם לרעה.

אתמול הכריע נתניהו בוויכוח בנושא השכר בבנק ישראל, ושטייניץ מיהר לברך גם את הביזוי הזה. עצם ההיזקקות לנתניהו מלמדת על מעמדו של שטייניץ. מה פתאום שנתניהו יכריע? בשביל מה יש שר אוצר? הרי רק שר האוצר רואה את התמונה הכלכלית כולה, ועליו מונחת האחריות ליציבות ולבריאות המשק לטווח ארוך. אם שטייניץ מוותר על סמכויותיו, אולי תפקידו מיותר?

נתניהו, כדרכו באחרונה, הכריע לטובת מי שאיים במטרה להשיג שקט. את שטייניץ הוא בין כה וכה לא סופר. הכרעתו אומרת שהממונה על השכר ימשיך לפקח על השכר בבנק ישראל וגם ייטפל בחריגות השכר - אך זה רק לכאורה. כי בכל מחלוקת, שברור שתיווצר, יועבר הנושא להכרעת וועדה חיצונית. וגם על הוועדה יוכל כל צד לערער, ואז יכריע ראש הממשלה.

אז בשביל מה צריך בכלל את הממונה על השכר? שיילכו מיד לראש הממשלה ויחסכו זמן. ראש הממשלה יכריע כמובן לזכות בנק ישראל - כי למה לו לריב עם הנגיד שעלול עוד לבקר אותו בפומבי על החריגות בתקציב?

גם הקמת ועדה חיצונית היא בדיחה גרועה. ועדה חיצונית (שאנשיה שייכים תמיד לאליטה הכלכלית העשירה) מזדהה עם תוספות, הגדלות והרחבות. הרי אין לה שום מגבלת תקציב. הכסף הוא לא של אבא שלה. אין לה שום ראייה כוללת על המשק, ולמה לחבריה לריב עם נגיד הבנק?

ליבי ליבי על אילן לוין, הממונה על השכר, שסורס לחלוטין. אולי הוא צריך להתפטר. הרי הוא לא יוכל לטפל אפילו בחריגות השכר שימצא בבנק.

הנגיד ניהל את המערכה כמו אחרון ראשי הוועד של חברת החשמל. הכל היה כשר לשם השגת תוספות שכר. פישר טען שמאבקו הוא על עצמאות הבנק, אך הסיפור האמיתי הוא שפישר רוצה שהשכר בבנק ישראל יהיה גבוה בהרבה ממה שמקובל בשירות המדינה, כדי להשיג כך כוחות מקצועיים טובים יותר.

אבל אם שכר גבוה משמעותו אנשי מקצוע טובים יותר, מדוע לא להעלות את שכר אנשי האוצר? האם תפקיד מנכ"ל האוצר חשוב פחות? האם תפקיד נציב מס הכנסה פחות מרכזי? אולי גם שם צריכים אנשים טובים? ואם תשאלו אותי, צריכים שם אנשים טובים - לפני בנק ישראל.

הפרשה הגיעה לכותרות העיתונים על רקע חריגות השכר הפנטסטיות שהתגלו בבנק ישראל בעשור האחרון - עקב התחמקותו מפיקוח. כתוצאה מכך נהפך הבנק למוסד מסואב ומושחת, שלא ביקר כלל את עניין השכר במגזר הציבורי - כי לא משליכים אבנים בבית זכוכית. אבל אנו זקוקים לבנק מרכזי עם יושרה גבוהה ומוסר ללא רבב, ואת זה אי אפשר להשיג בלי פיקוח אפקטיווי של הממונה על השכר.

התקווה האחרונה שנשארה כעת היא הכנסת. אסור לה לאשר את חוק בנק ישראל במתכונתו הנוכחית. על הכנסת למרוד בנתניהו ובפישר, ואולי אז יהיה לשטייניץ באמת על מה לברך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully