וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעת ענק נגד לאומי בגין החזקת נכסי הנספים בשואה

עומר רבין

24.6.2009 / 8:50

החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי שואה טוענת כי הבנק מחזיק חשבונות של 3,577 נספים, מסרב להחזירם ואף משמיד מסמכים בנושא

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

לאן נעלמו כספי הנספים? החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי שואה תגיש היום (רביעי) בצהרים לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעת ענק בסך 300 מיליון שקלים כנגד בנק לאומי.

בחברה טוענים כי בבנק מוחזקים 3,577 חשבונות של נספי שואה בהיקף המדובר, אך הבנק מסרב להשיבם לקרוביהם של הנספים - ניצולי שואה, בני משפחה ויורשים.

"למרות חובתו המשפטית, ההיסטורית והמוסרית להשבת רכוש הנספים ליורשיהם, מתנער בנק לאומי מאחריותו כלפי יהודי אירופה וסירב, לאורך השנים, עד עצם היום הזה, להשיב את הכספים", טוענים התובעים ומוסיפים להאשים: "הבנק אף דאג להשמיד מסמכים רבים הנוגעים לחשבונות".

בני המשפחות והניצולים טוענים כי במשך מספר עשורים החזיק הבנק בכספיהם והמשיך להתעשר מהריבית ומהשקעות שביצע בסכומי העתק הללו.

על פי החברה לאיתור והשבת נכסים מחזיק לאומי ברוב המוחלט של חשבונות הנספים בישראל - 4,000 במספר בשווי כולל של חצי מיליארד שקלים. בחברה מצהירים על כוונתם להמשיך ולחקור אודות קיומם של חשבונות נוספים ולהעלות באופן ניכר את סכום התביעה.

צעדיהם המשפטיים של התובעים מבוססים על "חוק נכסים של נספי השואה" שחוקק לפני 3 שנים עם סיום פעילותה של ועדה פרלמנטרית בנושא, הקובעת כי יש להעביר את כל הנכסים של נספי השואה בישראל לידי החברה בצירוף הפרשי הצמדה וריבית. החברה מצידה, מחוייבת לנקוט בכל האמצעים על מנת לאתר את יורשי הנכסים ולהעביר לידיהם את הרכוש.

מרבית החשבונות נפתחו בטרם המלחמה בבנק אנגלו-פלסטינה (לימים בנק לאומי) ולטענת התובעים היווה אז 70% מהונו של הבנק.

לאומי: תביעה מופרכת לצורך כיסוי על רשלנות החברה לאיתור והשבת הנכסים

בבנק לאומי שוללים מכל וכל הבוקר את התביעה המדוברת וחולקים בחריפות על טיעוני החברה:

"מדובר בתביעה מופרכת מיסודה, שאין בה דבר זולת כיסוי על המחדלים, הרשלנות ואזלת היד החברה לאיתור והשבה של נכסי נספי השואה.

"בנק לאומי העמיד את כל המשאבים הנדרשים, בדק כל תיק, נתון ושם שהועברו אליו על ידי החברה, ולדאבוננו, מצא כשלים מדאיגים בפעולות החברה, בעבודתה ובנתונים שהעבירה. במאות רבות של תיקים שהועברו לבנק ע"י החברה, נמצא כי הנספים לכאורה היו בחיים לאחר סיום מלחמת העולם השנייה או שכתובתם האחרונה לא היתה כלל במדינות שהוגדרו כמדינות אויב. במאות תיקים אחרים נמצאו טעויות חישוביות מהותיות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים" - נכתב בתגובת הבנק.

"החברה ניאותה לבחון רק מיעוט קטן מהטעויות, ואכן ברוב רובם של המקרים השתכנעה החברה בקיומן ומחקה עקב כך עשרות מיליוני שקלים מהחבות הכספית שהיא מייחסת לבנק. עם זאת, לצערנו, מסיבות השמורות עימה מסרבת החברה לקבל לידיה, לבדיקה נוספת, את יתר אלפי הטעויות שהתגלו בעבודתה ובעבודת רואי החשבון שלה, ואנו סמוכים ובטוחים שטעויות אלה יתבררו בביהמ"ש".

בבנק הבהירו כי הם נאותים להעביר כל סכום שיידרש, אם וכאשר יקבלו שמות, תיקים וסכומים אמיתיים, אמינים ומדויקים: "בעבודתה הרשלנית הפכה החברה להיות המכשלה הגדולה ביותר לפתרון הסוגיות שעל הפרק, אך כדי שיורשי הנספים לא ייפגעו, העביר הבנק זה מכבר סך של 20 מיליון שקלים, המאפשר לחברה להתחיל להעביר אליהם כספים. לצערנו, עד כה לא ידוע לנו על שימוש שנעשה בסכום זה לרווחת היורשים או הניצולים".

בבנק מבקשים להדגיש עוד כי גם ועדת החקירה הפרלמנטרית שדנה בעניין בעבר, לא קבעה במסקנותיה כי בידי הבנקים מוחזקים חשבונות של נספי שואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully