וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון: היתר הבניה של ביג קרית שמונה לא תואם את תוכנית המתאר

רז סמולסקי

24.6.2009 / 16:05

בית המשפט הורה על המשך הקפאת הבנייה של המרכז המסחרי ביג קריית שמונה, עד לדיון נוסף



היתר הבנייה שניתן לפאוור סנטר ביג קריית שמונה אינו תואם את תוכנית המתאר של אזור התעשייה של המועצה האזורית גיל עליון. כך קבע היום (יום ד') בית המשפט העליון בראשות בהרכב של שלושה שופטים בראשות השופטת אסתר חיות.



למרות הקביעה הזו בית המשפט לא ביטל את היתר הבנייה ולא קיבל הכרעה סופית בעניין. הוא האריך את צו הפסקת עבודות הבנייה של ביג קריית שמונה עד לדיון נוסף בבית המשפט המחוזי שבו יוחלט האם לבטל את היתר הבנייה ואת קיומו של הקניון או שמא להתיר אותו ולהכשיר את הבנייה באמצעות היתר לשימוש חורג.



בית המשפט דן בערעור שהגישה חברת אדרי-אל, באמצעות עו"ד יובל גלאון ודורן טל, נגד הבנייה של מרכז מסחרי ביג קריית שמונה. אדרי-אל טענה כי המרכז נבנה על קרקע המיועדת לתעשייה ובנייה של מרכז מסחרי היא חריגה משימושי הקרקע שמכתיבה תוכנית המתאר.



בהוראת בית המשפט העליון יידרש בית המשפט המחוזי לקבוע האם ההחלטה הפגומה של וועדת התכנון המקומית מצדיק ביטול שלה, כלומר לבטל את היתר הבנייה של הקניון לחלוטין. בעשותו כן, הוא צריך להביא בחשבון את ההשקעות שביצעה חברת ביג בקניון, שלטענתה מגיעה לסכום של 60 מיליון שקל, האם נחתמו חוזי שכירות מול דיירים ומה ההשפעה שתהיה לקניון על סוחרים אחרים באזור ובקריית שמונה.



בנוסף חייבה השופטת חיות את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ואת חברת ביג לשלם הוצאות שכר טרחת עורך דין בגובה 25 אלף שקל, כל אחת.



השופט מלצר הסכים לקביעה של חיות והוסיף כי יש לקבוע תחילה מהו השימוש המותר בקרקע ובמידת הצורך לבדוק האם בנסיבות מסוימות אפשר להתיר שימושים נוספים באמצעות היתר לשימוש חורג, תוך התחשבות באינטרס הציבורי ובמגבלות סטטוטוריות.



מלצר הסכים כי צריך לבחור האם לבטל את היתר הבנייה של הקניון והדגיש כי לבית המשפט המחוזי יש חובה "להקפיד כי לא יינתן מעין אישור חורג בדיעבד. במסגרת זו יש לבחון בין היתר אם היזמית או מי מטעמה לא 'תיאמו' את 'עקפת הוראות התוכנית' בשיתוף עם הוועדה המקומית. אם יתגלו ראיות כאלה, אז נאמר שהצדדים לקחו על עצמם סיכון לביטול היתר הבנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully