וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

91% מחברות ההיי טק פיטרו עובדים מתחילת המשבר

גיא גרימלנד

25.6.2009 / 20:19

סקר: מתחילת המשבר פוטרו בישראל 6,800 עובדים. רמת השכר בהיי-טק תרד בשנת 2009 ב-4% עד 5%

מדד צבירן החדש מלמד כי כמעט כל חברה בענף ההיי-טק הישראלי פיטרה עובדים מאז תחילת המשבר הכלכלי. לפי מדד צבירן של חברת צבירן ייעוץ וסקרים, המבצעת סקרי שכר בענף היי-טק מאז שנת 1984, 91% מהחברות במדגם דיווחו על פיטורי עובדים מאז תחילת המשבר. סך הכל דווח במדגם הנוכחי על פיטוריהם של כ-5,600 עובדים, המהווים 5.8% מהמדגם.

בסקר האחרון השתתפו מעל ל-230 חברות המעסיקות 93 אלף עובדים. בחברת צבירן מעריכים כי מספר העובדים שפוטרו מתעשיית ההיי-טק מתחילת המשבר הכלכלי ועד כה עומד על כ-6,800 עובדים. הנתונים נחשפו בכנס שנערך הערב על ידי פורום היי-טק של המרכז הישראלי לניהול.

שיעור החברות אשר דיווחו על תהליכי פיטורים משמעותיים של מעל ל-10% ממצבת העובדים בחברה עלה ל-24% מתוך החברות במדגם. 21% מהחברות במדגם דיווחו על הליכי פיטורים של 5%-10% ממצבת העובדים בחברה ו-55% מהחברות שבמדגם דיווחו על פיטורים בשיעור מצומצם יותר של עד 5% ממצבת העובדים בחברה. הפיטורים בוצעו כמעט מכל הסקטורים העיקריים: פיתוח, ייצור, שיווק, מכירות, שירות ותמיכה טכנית, תפעול, כספים ומנהלה.

במקביל לפיטורי עובדים דיווחו כ-56% מהחברות במדגם על עזיבה רצונית (התפטרות) של עובדים בחודשיים האחרונים. כ-850 עובדים (1% ממצבת העובדים במדגם הנוכחי) עזבו מרצונם את מקום העבודה במהלך החודשיים האחרונים. נתון זה מהווה ירידה דרסטית בהשוואה לשיעור העזיבה הרצונית ב-2008.

לטענת צבירן, שיעור נטישה נמוך זה יחסית מצביע על השפעת המשבר ועל רצונם של העובדים לשמור על מקום עבודתם הנוכחי. העובדה שעובדים אלה עזבו מרצונם את מקום העבודה מלמדת כי שוק ההיי-טק נמצא בהאטה אך לא בסטגנציה והעובדים מוכנים לעבור מקומות עבודה גם בתקופה הנוכחית.

החברות הקטנות נוטות להפחית שכר

באילו חברות בוצעו הפחתות שכר? מנתוני סקר צבירן עולה כי הפחתות השכר שכיחות יותר בחברות קטנות. 40% מתוך החברות הקטנות במדגם ביצעו הפחתת שכר. 36% מתוך החברות הבינוניות במדגם ביצעו הפחתות שכר. 22% מתוך החברות הגדולות במדגם ביצעו הפחתת שכר. רק חברה ענקית אחת ביצעה הפחתת שכר.

בניגוד לשנים האחרונות, בהן קצב עליית השכר רק עלה, השנה נרשמה ירידה בשכר. עד כה מדובר ב-2.2%. בצבירן מעריכים כי רמות השכר בתעשיית ההיי-טק צפויות להמשיך ולרדת במהלך השנה הקרובה בשיעור של כ-2%-3% נוספים. המשך מגמה של הורדות שכר נובע מכך שחברות צפויות להמשך ולנהוג באופן דומה גם בעתיד ובמקביל לגייס עובדים חדשים ברמות שכר נמוכות יותר מאלו המשולמות לעובדים הקיימים.

מצד שני, חלק מהחברות מבצעות עדכוני שכר נקודתיים, בעיקר לצורך שימור עובדי מפתח. בצבירן מעריכים כי שיעור רמת השכר בתעשיית ההיי-טק הישראלית תרד בשנת 2009 ב-4% עד 5% (נומינלית).

  • עוד באותו נושא:
  • היי טק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully