וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא נאסד"ק: יותר מ-20 חברות ישראליות רוצות להגיע לנאסד"ק

שרון שפורר

25.6.2009 / 22:07

אסתר לבנון על הגדרת ישראל כשוק מפותח: אנחנו מחכים לכסף הגדול של משקיעים שלא היו רשאים להשקיע בישראל



"באופן אישי, השבוע שבו ליהמן ברדרס קרס היה לי שבוע מעולה", סיפר לן רוזן, מנכל ברקליס ישראל בפאנל על שוקי ההון בוועידת themarker, שנערכה בספריה הציבורית בניו יורק. רוזן התכוון לכך שלמרות חוסר הוודאות שאפפה אותו ואת עובדי ליהמן ברדרס ישראל לגבי עתידם, באותו השבוע נולד לו ילד.



רוזן סיפר כי ערב לפני קריסת ליהמן ברדרס הוא התעורר באמצע הלילה ובדק את הטיקר של ליהמן ברדרס (סימול המניה וביצועיה) - ואז גילה כי ליהמן מתכוונת להגיש בקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11) בבוקר. במהלך היום שאחרי קיבלו בליהמן ברדרס ישראל הוראה לקחת ארגזים וללכת הביתה. אחרי כמה שיחות ועידה וחוסר ודאות גדול שמעו בליהמן ישראל כי ברקליס מנהלת מגעים לרכוש את עסקי ליהמן ברדרס בארה"ב: "היו לנו כמה הצעות", סיפר. "מנומורה שרכשה את ליהמן ברדרס באירופה, מברקליס שרכשה את הפעילות בארה"ב, ואפשרויות נוספות. הלכנו עם ברקליס - שמאז הרחיב הפעילות בישראל", סיפר רוזן.



רוזן היה בנקאי ההשקעות היחיד בפאנל, שהנחה איתן אבריאל - מייסד שותף ועורך אתרי themarker, לצד אסתר לבנון - מנכ"ל הבורסה לני"ע בתל אביב, מגנוס בוקר - נשיא הנאסדק omx ורונלד קנט - שותף מנהל בבורסת ה-nyse.



בוקר, קנט ואסתר לבנון הסכימו לגבי תפקודן של הבורסות במשבר. בוקר אמר כי "הבורסות בעולם הפגינו חוזק במהלך השמבר, ולכן כשמסתכלים על העתיד מבחינת הבורסות, המשבר יכול להתברר כדבר טוב: המשקיעים נוכחו שבבורסות אפשר לקנות ולמכור כל יום - גם אם לא מקבלים את המחיר הטוב ביותר, ועם סיום המשבר אולי יותר לקוחות יגיעו לסחור בהן".



גם קנט התייחס לכך: "נאיווי לומר שלא קרה כלום לבורסה, אבל המשקיעים הבינו במשבר כי הם ימצאו דרך לשנות את הפוזיציות שלהם. רוב הבורסות שעבדו - עבדו טוב מאוד. היו בורסות שלא עבדו ונסגרו לכמה ימים, בעיקר בשווקים המתעוררים, וראינו את התוצאה כשמחזורים גדולים עברו לבורסות אחרות בגלל אבדן אמון המשקיעעים בשווקים אלו". עם זאת, הוסיף קנט כי "עדיין מוקדם לומר בביטחון שהעסקים כרגיל, ולמעשה אני לא חושב שהכל יהיה כרגיל. לדעתי כולנו נרגיש בשינויים דרמטיים".



אסתר לבנון התייחסה בפנאל להשלכות של הסיווג החדש של ישראל כמדינה מפותחת על ידי מורגן סטנלי, ולחששות המשקיעים מיציאת כספים מהבורסה הישראלית בעקבות הסיווג החדש. "זה טיפוסי לישראלים", אמרה. "אנחנו לא יכולים ליהנות מחדשות טובות. מה ש-msci עשתה זה להכיר בעובדה קיימת כבר הרבה זמן - אנחנו שוק מפותח. זה חדשות טובות. נכון שיהיו שינויים, אבל כעת אנחנו מחכים לכסף הגדול של משקיעים שלא היו רשאים להשקיע בעבר בישראל שנחשבה לשוק מתעורר. זה אומר שיש כאן עולם חדש של הזדמנויות".



עוד "האשימה" את הישראלים בכך שהם נוטים לראות רק את חצי הכוס הריקה: "כשאני מדברת עם זרים הם לא מבינים אפילו מה יכול להיות לא טוב בלהיות שוק מפותח. אנחנו חייבים להפסיק להיות ישראלים לרגע ולהתלונן כל הזמן".



בתשובה לשאלה האם הם צופים כי השוק יפתח עכשיו להנפקות של חברות חדשות אחרי חודשים רבים בהם היה סגור, השיב בוקר כי השבוע היתה הנפקה חדשה בנאסד"ק שנכון להיום מניבה תשואה חיובית, כך שאפשר לראות הנפקות חדשות עכשיו. עם זאת הוסיף בוקר כי "ברור שיש קושי, ואני לא עד כדי כך אופטימי לגבי שוק ההנפקות החדשות עד לרבעונים הראשונים של שנה הבאה. אני לא מצפה לשינוי דרמטי".



מגנוס ציין כי אם במשבר הקודם חברות רבות משכו בקשות להנפקות בנאסד"ק - במשבר הנוכחי רואים חברות רבות ששומרות על הבקשה להנפיק ומחכות לכך שהשוק יפתח. מגנוס ציין עוד כי יותר מעשרים חברות ישראליות מבקשות להגיע לבורסה.



לבנן התייחסה גם ללקחים מהמשבר: "המשבר לימד על חשיבות השקיפות, וזה הלקח שצריך ללמוד. אבל אני חושבת שהמשקיעים לומדים זאת בעצמם. כך למשל הבמהלך המשבר נסגר לגמרי שוק האג"ח הממשלתי בישראל מעבר לדלפק וכולם חזרו לבורסה, כי היא יותר שקופה ומבטיחה סליקה. אף אחד לא אמר לציבור לעשות זאת. בוקר ציין את החשיבות של החדשנות בשוקי ההון.



בתשובה לשאלה אם השבועות האחרונים, שאופיינו בעליות שערים, הם ראלי אמיתי - השיב קנט כי מוקדם לפתוח את בקבוקי השמפניה. לן רוזן ציין בהומור כי בחודשים האחרונים, בשיחות שהוא מקיים, לא עולה השאלה אם צריך לקנות זהב ולאחסן במקלט - כך שלדעתו אנחנו בפתח התאוששות גם אם המיתון עמוק וייקח זמן עד שנצא ממנו. בוקר הוסיף גם הוא בהומור מסוים, כי היום ברור שאנחנו לא הולכים למות והעסקים יימשכו - גם אם בקצב אחר. עוד ציין כי הוא פחות פסימי היום מאשר לפני כמה חודשים, וכי עברנו את נקודת השפל במשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully